یک خبرگزاری غربی به نقل از دیپلمات‌های حاضر در وین ادعا کرد که روند غنی‌سازی اورانیوم در ایران کند شده است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، به ادعای این دیپلمات‌ها این موضوع (کند شدن روند تولید اورانیوم غنی شده) به دلیل اتمام ذخایر مواد اولیه برای تولید سوخت هسته ای است. این دیپلمات‌ها که خواسته‌اند نامشان فاش نشود، به آسوشیتدپرس گفته‌اند: تمام شدن اکسید اورانیوم در ایران تنها یکی از توضیحاتی است که می‌تواند برای کاهش روند غنی‌سازی وجود داشته باشد. به ادعای این دیپلمات‌ها، تولید اورانیوم غنی شده در ایران از ماه مه ‌روند نزولی به خود گرفته است.

این دیپلمات‌ها معتقدند که کاهش تولید اورانیوم غنی‌سازی شده به آن معنا نیست که ایران می‌خواهد روند غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» به زودی گزارش جدیدی را از آخرین تحولات مربوط به موضوع هسته‌ای ایران منتشر می‌کند و در همین رابطه کشورهای عضو ۱+۵ نیز قرار است بعد از انتشار این گزارش نشستی را برای بررسی آن برگزار کنند. پیش از این نیز در ماه‌های گذشته برخی روزنامه های غربی از فشار انگلیس و آمریکا بر کشورهای صادرکننده اورانیوم مبنی بر خودداری از صادرات این ماده به ایران خبر داده بودند. بر اساس همین ادعا و پیش از کریسمس، وزارت خارجه و اداره امور کشورهای مشترک‌المنافع در وزارت خارجه انگلیس نامه‌هایی را حاوی درخواست رسمی‌ به دیپلمات‌های خود در قزاقستان، ازبکستان و برزیل که از تولیدکنندگان بزرگ اورانیوم در جهان هستند ارسال کرده و از آنها خواستند تا دولت‌های این کشورها را راضی به عدم فروش محصولات اورانیوم از جمله کیک زرد به ایران کنند. غرب ادعا کرده بود: ایران نیاز خود به کیک زرد را در دهه ۱۹۷۰ و تحت حکومت شاه مخلوع از آفریقای جنوبی تامین می‌کرد، اما کیک زرد تهیه شده از آفریقای جنوبی هم اکنون در حال به پایان رسیدن است. این ادعا در حالی به نقل از دیپلمات‌های غربی منتشر شده که دانشمندان جوان ایرانی با تکیه بر دانش بومی‌ به علم و فناوری مورد نیاز برای تولید کیک زرد دست یافته‌اند.