گزارش آینده البرادعی حاکی از همکاری بیشتر ایران با آژانس است

منابع خبری گزارش می‌دهند که در آستانه برگزاری نشست قدرت‌های جهانی برای بررسی تشدید تحریم‌ها علیه ایران، بازرسان آژانس تصمیم دارند، گزارشی درباره کاهش توسعه برنامه هسته‌ای این کشور و افزایش همکاری با آژانس منتشر کنند. به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، نحوه تصمیم‌گیری نمایندگان ۱+۵ درباره ایران، بستگی کامل به تفسیر گزارش آژانس درباره این کشور دارد؛ آیا ایران واقعا سیاست‌های خود را از دفاع هسته‌ای به مذاکره تغییر داده است یا تنها با اتخاذ رویکردی کوتاه مدت سعی در نگه داشتن چین و روسیه در موضعی مخالف با اعمال تحریم و خرید زمان برای گسترش برنامه غنی‌سازی خود دارد.

بر اساس این گزارش، دیپلمات‌های کشورهای غربی نظریه دوم را در شرایطی که قرار است آژانس گزارش جدید خود را درباره ایران طی روزهای پنجشنبه یا جمعه منتشر کند، از ذهن دور نگه نداشته‌اند.

یکی از دیپلمات‌های ۱+۵ در این‌باره گفت: «مردم تغییر تکنیکی احتمالی ایران را به عنوان نشانه‌ای سیاسی در نظر می‌گیرند. چنانچه ایران تصمیم دارد برای ما پیامی بفرستد، باید غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کرده یا حداقل به پیشنهاد ۱+۵ برای برگزاری نشست پاسخ مثبت دهد.»

احتمال می‌رود که چهار کشور اروپایی هفته آینده از چین و روسیه بخواهند تا برای اعمال چهارمین دور تحریم‌ها علیه ایران که حوزه نفت این کشور را هدف می‌گیرد، همکاری کنند.

بنابراین گزارش، این تحریم‌ها درصورت عدم پاسخ ایران به گفت‌وگوهای هسته‌ای تا پایان ماه سپتامبر(۹ مهر)، اعمال خواهد شد.