درخواست تعیین تکلیف فرزندان برخی مقامات

غلامعلی حداد عادل، رییس کمیسیون فرهنگی خواستار تعیین تکلیف فرزندان برخی مقامات شد که به گفته وی شایعاتی درباره آنان وجود دارد. حداد عادل این موضوع را در نطق خود در جلسه علنی دیروز مجلس بیان کرد. وی نامی از این مقامات به میان نیاورد.

به گزارش ایسنا، حدادعادل در نطق میان‌دستور خود ضمن تبریک انتصاب ریاست جدید قوه قضائیه از زحمات و خدمات آیت‌الله شاهرودی تشکر کرد و نکاتی را در باب این قوه یادآور شد.

نماینده‌ مردم تهران اظهار داشت: قوه قضائیه مسوول تامین عدالت در جامعه است، رعایت عدالت و مقابله با ظلم و رفع تبعیض ناروا اولین و مهم‌ترین انتظاری است که مردم از حکومت‌ها دارند. مردم امنیت، ‌آزادی و عدالت را با هم می‌خواهند. پاسداری از عدالت شرط اصلی حکمرانی خوب است. اگر در یک حکومت قوه قضائیه عدل و انصاف را رعایت نکند و به عدل حکم نکند، هیچ عذری از آن پذیرفته نیست.

به گفته‌ وی، هیچ حکومتی نمی‌تواند به بهانه‌ کمبود امکانات، در تامین عدل و داد قصور ورزد.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان این‌که عدل و داد اساس مملکت‌داری است، گفت: هیچ رشته‌ای مانند عدالت نمی‌تواند مردم را با حکومت پیوند دهد.

وی با بیان این‌که از قوه قضائیه انتظار می‌رود با ظلم و فساد مبارزه کند، افزود: دستگاهی که می‌خواهد با ظلم و فساد مقابله کند خود باید پاک باشد. با دست‌های آلوده نمی‌توان آلودگی‌های دیگر را پاک کرد، بنابراین رییس قوه قضائیه باید مراقب باشد تا این قوه هر چه بیشتر پاک باشد. قضات و کارکنان پاکدامن، عزیز و محترم شمرده شده و خاطیان طرد و مجازات شوند.

حدادعادل با تاکید بر این‌که باید مراقبت شود که سوداگران و پول‌پرستان، از حریم این قوه دور بمانند، اظهار داشت: وقتی در اسلام توصیه شده که بهتر است قاضی برای خرید مایحتاج خود به بازار مراجعه نکند تا مبادا فروشندگان کالایی را به او ارزان‌تر بفروشند و در نتیجه قاضی در اجرای عدالت و صدور حکم قاطع، ماخوذ به حیا شود، چه جای آن است که صاحبان قدرت اقتصادی در قوه قضائیه طمع کنند و بخواهند با نفوذ در این قوه در اجرای عدالت تاثیر‌گذارند.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس تصریح کرد: در سال‌های اخیر شایعاتی در جامعه ما درباره‌ بعضی افراد و نیز فرزندان بعضی مقامات و شخصیت‌ها بر سر زبان‌ها افتاده است. سکوت و کم‌کاری قوه قضائیه در این مسائل مردم را دچار حیرت می‌کند.

شایعه میکروبی است که در تاریکی و ابهام رشد می‌کند. اگر قوه قضائیه به موقع وارد عمل شود و با رسیدگی صحیح و عادلانه احکامی صریح و سریع صادر کند، مردم از حیرت نجات یافته و راه بر شایعه سازی و شایعه پراکنی بسته می‌شود.

به گفته وی، در این صورت هر کسی نمی‌تواند به جای قوه قضائیه بنشیند و دیگران را متهم کرده و حکم صادر کند.

حدادعادل تاکید کرد: نباید چنان شود که متهمان در جایی که باید محاکمه شوند محاکمه نشوند و در جایی محکوم شوند که نباید بشوند. این شیوه برای کشور، ‌نظام و انقلاب زیانبار است. عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با بیان این‌که در اداره‌ قوه قضائیه باید عدالت و عقلانیت توام با هم اعمال شود، اظهار داشت: اداره‌ دادگاه‌ها و اطلاع‌رسانی به مردم باید با مدیریت و تدبیر همراه باشد. تغییر و تبدیل احکام قضایی نباید آن چنان شتاب‌زده و تعجب‌آور باشد که افکار عمومی در اعتبار قوه قضائیه به تردید افتد.

وی معتقد است که بهترین تبلیغ برای قوه قضائیه تدبیر صحیح در ترسیم عدالت است. نماینده‌ مردم تهران اظهار امیدواری کرد که ریاست جدید و مدیران ارشد قوه قضائیه بتوانند عدالت را که آرمان اصلی مردم در برپایی انقلاب اسلامی بوده تامین کنند و آنچه را که مقام معظم رهبری همواره از این قوه خواسته‌اند به ویژه نکاتی را که در حکم انتصاب رییس جدید این قوه یادآوری کرده‌اند، مدنظر داشته باشد.

حدادعادل با بیان این‌که از سخنان رییس جدید قوه قضائیه در مراسم معارفه معلوم می‌شود که ایشان از اهمیت و حساسیت وظیفه‌ای که بر عهده گرفته‌اند آگاهند و گلوگاه‌ها را به خوبی می‌شناسند، به ایام شهادت امیرالمومنین(ع) که در ماه مبارک رمضان است، اشاره کرد و گفت: باید توجه داشته باشیم که آن امام همام جان بر سر اجرای عدالت نهاد و این خود حقیقتی است که مسوولیت سنگینی بر دوش ما می‌گذارد؛ مسلما در اجرای عدالت همه باید به قوه قضائیه و رییس جدید آن کمک کنند. مجلس نیز تبعا آمادگی دارد با قوه قضائیه همکاری کند.