همه برنامه‌های آقای وزیر

لازم است کسی که مسوولیتی به عهده می‌گیرد خودش را وقف خدمت به مردم کند، چون کارهای به زمین مانده فراوان است

اگر در برنامه یا جلسه‌ای نباشم، به تلفن همراهم جواب می‌دهم محمد حسینی‌ گزینه پیشنهادی محمود احمدی‌نژاد برای وزارت ارشاد همان‌گونه که انتظار می‌رفت با چالش‌های گوناگونی در عرصه اهل فرهنگ روبه‌رو شده است. خبرگزاری فارس چند روز قبل از اینکه حسینی‌ به مجلس برود و برای گرفتن رای اعتماد با نمایندگان مجلس رخ به رخ شود با او گفت‌و‌گویی انجام داده که گزیده صحبت‌های حسینی‌ را در اینجا بخوانید.

جلسات همفکری با تمام اهالی فرهنگ

حوزه‌های سینما اهمیت ویژه خودش را دارد و نمی‌شود این واقعیت را کتمان کرد، البته بنا داریم در همه حوزه‌ها فعالیت کنیم و نمی‌خواهیم حوزه‌ای در حاشیه قرار بگیرد.

باید به نوعی این موضوع‌ها را مدیریت کرد و کسی که بتواند با سابقه‌ مدیریتی و اجرایی‌اش این حوزه‌ها را پوشش دهد، کار مهمی انجام داده و قطعا در بحث کتاب، مطبوعات و در همه زمینه‌ها به یاری خداوند فعالیت خواهیم کرد و در برنامه‌ای که تنظیم شد؛ سعی کردیم از متخصصان هر رشته استفاده کنیم.

اخذ ایده‌ها و نظرات ده‌ها نفر

با ده‌ها نفر که از قبل با آنها آشنایی داشتم، صحبت کردم و آنها ایده‌ها و نظرات خود را مطرح کردند، البته بعضی از حرف‌ها ممکن است به ظاهر خوب باشد، ولی نیاز به بررسی دارد.

قطعا در فرصت مناسب با افراد مختلف از مطبوعات، تئاتر و اهالی دیگر هنر دعوت می‌شود و برای مثال در حوزه تئاتر نیاز به تحرک، پویایی و حمایت بیشتری احساس می‌شود.

من یک فرد رسانه‌ای هستم و با خبرنگاران و اهالی مطبوعات ارتباط دارم، وقتی از نگاه آنها هم ضعف‌ها و کمبودها منعکس می‌شود قابل استفاده است.

ارتقای سهم سینمای ایران در تولیدات جهانی

در حال حاضر در بحث توسعه و مدیریت، ساختار اداری وزارتخانه متناسب با اهداف و ماموریت‌های تعیین شده نیست و حتما باید یک بازنگری در آن صورت بگیرد، همچنین در بحث تربیت کادر و نیروی انسانی باید اقدامات جدی‌تری انجام شود.

در بحث سینما، هدف ارتقای سهم ایران در تولیدات جهانی است تا اینکه بتوانیم به یک جایگاه برتری دست پیدا کنیم، همچنین باید نظام جامعه رسانه‌ای که فراتر از مطبوعات است، تدوین شود که این نظام شامل سایت‌ها و خبرگزاری‌ها می‌شود.

در بحث موسیقی ملی، هنرهای تجسمی، نمایشی و سینمای ملی ایران باید یک طرح جامعی وجود داشته باشد تا در ابعاد مختلف و زوایای گوناگون مساله برای کسانی که با این مقولات ارتباط دارند، روشن باشد. این کارها از جمله کارهای زیربنایی است که باید انجام شود.

تعامل با همه اقشار و گروه‌های منتقد

در گذشته نیز در مسوولیت‌های مختلف تعامل و ارتباط خوبی با همکاران وجود داشته است و در جلسات پذیرای نقد‌ها بوده‌ایم، هر چند که در مواردی انتقادات با لحن تند بیان می‌شد و اگر حرف حسابی وجود داشت می‌پذیرفتیم و اگر حرف ناصحیحی بیان می‌شد، سعی می‌کردیم موضوع را توضیح بدهیم، لذا یکی از کارهای جدی ما این است که با همه اقشار و گروه‌ها ارتباط برقرار کنیم. همان طور که رییس‌جمهور هم اشاره کردند، لازمه مدیریت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتن سعه‌صدر است. اگر انسان ظرفیت و تحمل نقد را نداشته باشد، نمی‌تواند موفق شود.

اعتراض‌ها متوجه زمان گذشته است

اصل کار را باید معاونت‌های مربوطه انجام دهند، ولی کسی که در راس یک وزارتخانه قرار دارد، باید وقتش را در تمام زمینه‌ها تنظیم کند و به بخش‌های مختلف بپردازد، ولی به خاطر اهمیت کار قطعا بی‌تفاوت نخواهیم بود، همچنین اگر اعتراضی هم وجود داشته باشد، مسلما متوجه یک فردی که تازه وارد یک مجموعه می‌شود، نخواهد بود. اگر اعتراض و انتقادی وجود دارد، مربوط به گذشته است و باید نشست و این‌ها را مورد بررسی قرار دارد.

برگزاری جلساتی با سینماگرها

از زمانی که بحث وزارت ارشاد از سوی رییس‌جمهور مطرح شد، سعی شد جلساتی با اهالی فرهنگ و هنر برپا شود که نتیجه‌بخش بوده است.

نمایندگان مجلس دو مساله را دنبال می‌کنند که یکی از آنها بررسی سوابق، صلاحیت و کارنامه مدیریتی گذشته شخص است و دیگری، برنامه‌ای است که وزیر پیشنهادی ارائه می‌دهد. برای اینکه برنامه‌ای مناسب و مطابق با واقعیتی را ارائه بدهیم، سعی کردیم علاوه بر نگاه به سندها، چشم‌اندازها، قانون اساسی و قانون برنامه؛ با گروه‌های مختلفی از روزنامه‌نگاران و اهالی مطبوعات، اهالی کتاب و اندیشه و هنرمندان و سینماگران جلسه‌هایی داشته باشیم تا وضعیت موجود را از زبان آنها بشنویم و نقاط قوت و ضعف را بررسی کنیم، همچنین این جلسه‌ها در صورت رای اعتماد نمایندگان محترم ادامه خواهد داشت.

رویکرد وزارت ارشاد کاهش فاصله‌ها است

قطعا بایستی فاصله‌ها کم‌تر شود. گلایه‌هایی از بعضی برخوردها از گذشته وجود دارد و باید سعی کنیم با تعامل بیشتر، با جاذبه بیشتر و با شنیدن صحبت‌های اهل هنر این فاصله کم شود و بر اساس واقعیت‌ها برنامه‌هایی را تنظیم کنیم، چون بحث هنر یک بحث املایی، دیکته‌ای و تحمیلی نیست که از موضع بالا بتوان تحمیل کرد و باید همراه با محبت باشد.

روح هنرمندان ما یک روح لطیف است و باید خودشان متقاعد شوند تا اینکه جوشش درونی‌شان همراهی کند و آفرینشی نتیجه بخش صورت گیرد و در نتیجه شاهد آثار خوبی از آنها باشیم. از این جهت این یک اصل اساسی است و بعد متقابلا آنها هم با واقعیت‌ها آشنا می‌شوند، چون گاهی اوقات انتظاراتی از مدیر می‌‌رود که عملی نیست و اگر خود آنها جایگزین مدیر باشند،‌ می‌بینند که یک مقدار انتظارات را باید تعدیل کنند.

اگر این مفاهمه وجود نداشته باشد، دچار سوء‌تفاهم می‌شویم و روز به روز فاصله‌ها بیشتر می‌شود و این به زیان کشور است. خوشبختانه دولت رویکرد تعامل گسترده دارد، البته ممکن است انتقاداتی در این زمینه وجود داشته باشد، ولی رویکرد آقای رییس‌جمهور این بود که این فاصله‌ها برداشته شود و نه تنها با افراد فرهیخته و نخبه بلکه با عامه مردم ارتباط مستقیم برقرار شود تا تصمیماتی که گرفته می‌شود حرف مردم باشد و با واقعیت‌ها مطابقت داشته باشد.

اگر بنده در آینده در خدمت اهالی هنر و فرهنگ باشم، این شیوه را خواهم داشت، همان طور که در مسوولیت‌های دیگر هم این ارتباط و پیوند وجود داشت و این رمز پیشبرد امور و کارها بوده است و در اثر همین ارتباطات خیلی چیزهایی که افراد مختلف می‌گفتند نشدنی است، شدنی شد.

ابهامات را روشن می‌کنیم

با نمایندگان محترم در این ایام صحبت می‌شود و ابهامات را روشن می‌کنیم، چون بحث هنر برای یک گروه خاصی نیست و همه افراد به نوعی با آن درگیر هستند و به تعبیر مقام معظم رهبری مثل هوا است که همه تنفس می‌کنند و ممکن است افراد متوجه آن نباشند.

در این مدت در کمیسیون‌های مختلف حضور پیدا می‌کنیم و با نمایندگان مختلف بحث می‌کنیم و البته اختلافات دیدگاه‌ها در این زمینه وجود دارد، ولی باید دقت لازم را داشته باشیم تا بتوانیم به تعالی فرهنگ و هنر کشور کمک کنیم و من فکر می‌کنم این یک فرصت است تا یک تهدید و باید از این ابزار و توان استفاده شود و افراد علاقه‌مند و مستعد باید دست به دست هم بدهند تا بتوانیم جایگاه ایران را در منطقه و سطح بین‌المللی ارتقا ببخشیم، همچنین در این زمینه باید هدف‌گذاری کنیم. مثلا در مسائل علمی و فناوری گفتیم که در افق ایران ۱۴۰۴باید جایگاه اول را در منطقه داشته باشیم.

با هیچ شخصی برای مدیریت صحبت نکردم

من رسما اعلام می‌کنم هیچ اقدامی تاکنون در این زمینه انجام نشده و صرفا لیست‌های ارائه شده در محافل مختلف، پیش‌بینی‌های خود افراد است و تا به حال با یک نفر هم درباره پذیرش مسوولیت در وزارت ارشاد صحبت نکرده‌ام و با مدیران فعلی هم صحبتی که کردیم این بوده که کارشان را مانند گذشته ادامه بدهند، چون تا رأی اعتماد نماینده‌ها نباشد فرد مورد نظر وزیر نیست که بخواهد کابینه‌ای از قبل بچیند.

البته معنی‌ این حرف این نیست که ما تاکنون ارزیابی‌ای نداشته باشیم و با صحبت‌های انجام شده و بررسی‌ها یک ارزیابی صورت گرفته، ولی تاکنون هیچ تصمیمی گرفته نشده حتی بعضی از افراد مطرح شده را نمی‌شناسم.

تقاضایی که در این زمینه داریم این است که افراد یک مقداری صبر کنند تا کارها رو به روال عادی طی شود، البته افراد می‌توانند گزینه‌های مورد نظر خود را معرفی کنند.

به تلفن همراهم جواب می‌دهم

اگر در برنامه یا جلسه‌ای نباشم، به تلفن همراهم جواب می‌دهم، البته مسوولیت خطیر وزارت ارشاد به گونه‌ای است که نباید انتظار داشت همه امور به وزیر ختم شود، البته تاکنون هم سعی بر این بوده تعامل مناسبی برقرار باشد.

لازم است کسی که مسوولیتی به عهده می‌گیرد خودش را وقف خدمت به مردم کند، چون کارهای به زمین مانده فراوان است و نیل به اهداف، همت والا می‌طلبد.