دنیای اقتصاد- آیت الله صادق لاریجانی رییس جدید قوه‌قضائیه در نخستین اقدام قضایی خود با صدور دستوری، از اجرای حکم قصاص بهنود شجاعی جلوگیری کرد. همچنین در تحولی دیگر چند انتصاب در قوه‌قضائیه صورت گرفت. از جمله طی احکام جداگانه‌ای سید ابراهیم رییسی و علی رازینی به ترتیب به عنوان معاون اول و معاون حقوقی قضایی رییس قوه‌قضائیه منصوب شدند. همچنین خبرگزاری فارس گزارش داده که محسنی اژه‌ای به عنوان دادستان کل کشور انتخاب شده است. رویداد

اولین دستور و اولین انتصابات آیت‌ا... لاریجانی چه بود؟

آیت‌ا... صادق لاریجانی در اولین دستور خود پس از تصدی مسوولیت قوه قضائیه، اجرای حکم قصاص بهنود شجاعی را متوقف کرد.

همچنین آیت‌ا... لاریجانی محسنی اژه‌ای را برای دادستانی کل کشور انتخاب کرد. اما در این میان درباره توقف حکم یک اعدام، محمد مصطفایی، وکیل بهنود شجاعی گفت: قرار بود صبح امروز در زندان اوین حکم قصاص برای هفت نفر اجرا شود که اجرای حکم موکلم به دستور رییس جدید قوه قضائیه متوقف شد. وی با بیان اینکه حکم شش نفر مابقی نیز اجرا نشده است، ادامه داد: فعالان حقوق مدنی، مادران صلح و برخی از خیرین قبل از اجرای حکم با خانواده‌های اولیای دم صحبت کرده و تقاضای رضایت کردیم. زمان اجرای حکم، مدیر دفتر اجرای احکام، خانواده‌های اولیای دم را به زندان فراخواند. پس از نیم ساعت یک مامور نیروی انتظامی اعلام کرد که امروز هیچ‌کس اعدام نخواهد شد. مصطفایی همچنین از حضور عباس جدیدی قهرمان سابق کشتی در مقابل زندان اوین خبر داد و گفت:‌ عباس جدیدی توانست با جلب رضایت یکی از خانواده‌های اولیای دم ، اجرای حکم قاسم نعمتی را متوقف و واسطه نجاتش شود. از آنجا که وکیل شجاعی معتقد به ایرادات بسیار در پرونده موکل خود است و صادق لاریجانی نیز در سخنان معارفه خود تاکید کرده بود که هیچ‌کس نباید جرات کند و به خود حق دهد که برخلاف قانون حکم کند، این اقدام را باید اولین گام قاضی‌القضات جدید در عملی کردن سخنان خود تلقی کرد.

انتصابات در قوه قضائیه

آیت‌ا... لاریجانی رییس جدید قوه قضائیه با صدور احکامی جداگانه معاون اول و معاون حقوقی و قضایی قوه قضائیه را منصوب کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، آیت‌ا... صادق لاریجانی رییس جدید قوه‌قضائیه با صدور حکمی حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رییسی را به عنوان معاون اول قوه‌قضائیه و حجت الاسلام علی رازینی را به سمت معاون حقوقی و قضایی قوه‌قضائیه منصوب کرد.

متن حکم انتصاب حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رییسی به شرح ذیل است:

حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای سید ابراهیم رییسی معاون اول قوه‌قضائیه نظر به سوابق درخشان و تجربه مدیریتی در بخش کلان قوه‌قضائیه به موجب این ابلاغ جنابعالی را به سمت معاون اول رییس قوه‌قضائیه منصوب می‌نمایم.

امید است با توجه به رهنمودهای مقام مظعم رهبری و سیاست‌های راهبردی قوه‌قضائیه و در جهت هماهنگی بخش‌های ستادی و اجرایی در انجام امور محوله موفق و موید باشید.

همچنین آیت‌ا... لاریجانی در حکم انتصاب حجت‌الاسلام و المسلمین رازینی ضمن تقدیر از زحمات وی در دیوان عدالت اداری برای رازینی در سمت جدید آرزوی توفیق کرده است.

همچنین طی حکم جداگانه‌ای حجت‌الاسلام والمسلمین خلفی به سمت رییس حوزه ریاستی قوه قضائیه منصوب شد.

محسنی اژه‌ای دادستان کل کشور

همچنین حضور وزیر سابق اطلاعات در دادستانی کل کشور قطعی شد. به گزارش فارس، غلامحسین محسنی اژه‌ای، وزیر سابق اطلاعات، قرار است که به عنوان دادستان کل کشور از سوی آیت‌ا... صادق لاریجانی رییس جدید قوه قضائیه معرفی شود. همچنین شنیده‌ها حاکی از حضور آیت‌ا... دری نجف آبادی یا حجت‌الاسلام گرکانی امام جمعه اراک و نماینده ولی فقیه در استان مرکزی در دیوان عالی کشور است.