اولین واکنش‌ به شش عضو کابینه

وزرای پیشنهادی و تراز کابینه

احمد توکلی با اشاره به معرفی شش وزیر از سوی رییس‌جمهور ابراز عقیده کرد: با معرفی این شش نفر، می‌توان حدس زد که تراز کابینه در حدی که لازمه کارآمدی دولت باشد، نخواهد بود و این علامت خوبی نیست.

این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس در گفت‌وگو با «ایسنا»، با بیان اینکه «در این فهرست کسانی هستند که حتی یک روز هم کار اجرایی نداشته‌اند» افزود: بالاترین و تنها سمت اجرایی که دولت برای وزیر پیشنهادی رفاه اعلام کرده است، مسوول بسیج واحد خواهران دانشگاه آزاد اسلامی کرج و با رشته تحصیلی روانشناسی بالینی است. چگونه می‌توان یک وزارتخانه مهم اجتماعی ـ اقتصادی مثل رفاه را به فردی با رشته‌ای نامتناسب و بدون سابقه اجرایی سپرد؟

وی این پرسش را مطرح کرد که کسی که یک روز در زندگیش کار اطلاعاتی نکرده و مهم‌ترین کاری که در رشته خود در سال‌های اخیر انجام داده، ریاست سازمان اوقاف بوده برای وزارت اطلاعات چه تناسبی دارد؟

نماینده تهران در مجلس با بیان این اعتقاد که تراز دولت با معرفی شدگان فعلی برای وزارت، در مجموع قابل‌دفاع نخواهد بود، گفت که حدس می‌زند مجلس در تایید بسیاری از وزرایی از این سنخ مشکل پیدا ‌کند.

توکلی با بیان اینکه گفته می‌شود که در تعیین افراد برای وزارت با مجلس نیز مشورت شده است، گفت: این در حالی است که در جلسه‌ای با حضور حدود هفت نفر از مجلس و حدود شش نفر از دولت در حضور روسای دو قوه، درباره ملاک‌های کلی صحبت شد و دولت انتظار داشت که به دلیل رای بالایی که مردم به رییس‌جمهور داده‌اند، مجلس به وزرای پیشنهادی رای بدهد. در این جلسه هیچ بحثی راجع به مصادیق نشد.

وی ادامه داد: حتی روز بعد از این جلسه که آقای احمدی‌نژاد میهمان فراکسیون اکثریت بود، رییس مجلس که جلسه را اداره می‌کرد، پیشنهاد داد که چند نفر از مجلس با آقای رییس‌جمهور جلسه داشته باشند و به او در این مورد مشورت دهند که اگر می‌خواهد کسی را معرفی کند، پیش‌بینی خود را از واکنش مجلس به او بگویند که آیا او رای می‌آورد یا نه و یا لب مرزی است تا رییس‌جمهور راحت‌تر تصمیم‌بگیرد و حداکثر وزرای پیشنهادی حداکثر رای را کسب کنند.

وی با بیان اینکه آقای احمدی‌نژاد از این پیشنهاد استقبال کرد، افزود: قرار شد در این مورد مجلس را مطلع کنند که این کار انجام نشد. در نتیجه روی مصادیق، اصلا مشورتی با مجلس صورت نگرفته است؛ البته این کار، غیر‌قانونی نیست و انتخاب وزرا حق رییس‌جمهور است، ولی اگر بخواهیم کابینه‌ای کارآمد داشته باشیم، بهتر است که رای وزرا بالا باشد و تعداد زیادی از وزرای پیشنهادی و ترجیحا همه آنها، رای اعتماد مجلس را کسب کنند.

توکلی این امر را در کارآمدی کابینه موثر دانست و با بیان اینکه سازوکار پیشنهادی رییس مجلس مناسب بود، گفت: اگر این سازوکار اجرایی می‌شد، بدون آن‌که فردی به رییس‌جمهور پیشنهاد کنیم، حدس کمیته‌ای از مجلس درباره واکنش احتمالی نمایندگان نسبت به معرفی شدگان به اطلاع رییس‌جمهور می‌رسید و در نتیجه بهتر می‌توانست وزرای خود را انتخاب کند.

وی با اشاره به نحوه معرفی شش تن از وزرا از طریق رسانه ملی با بیان اینکه رییس‌جمهور به جای مذاکره با نمایندگان مردم، مستقیما با خود مردم حرف می‌زد، این کار را ابداعی دانست و گفت: این کار بدین شکل که در حال انجام است به فشار دولت بر مجلس و تشجیع افکار عمومی برای فشار روی مجلس جهت تصمیم‌گیری تعبیر می‌شود. بنابراین این کار را مناسب نمی‌دانم و فکر می‌کنم تلقی خوبی از آن پیدا نخواهد شد. در صورتی که رییس‌جمهور به وعده‌اش عمل کند و از تلویزیون برای معرفی بقیه وزرا استفاده کند، رسانه ملی موظف می‌شود وقت مناسبی در اختیار نمایندگان مخالف قرار دهد تا آنها مستقیما با مردم سخن بگویند.

وی جنسیت وزرای پیشنهادی را در تصمیم‌گیری مجلس موثر ندانست و گفت: فرد باید از جهت مبانی اعتقادی، روحیه انقلابی، حق طلبی، ساده‌زیستی، پاک‌دستی، شجاعت در تصمیم‌گیری و اجرا و قانون‌گرایی، وفاداری به قانون اساسی و ولایت فقیه و کارآمدی قابل‌قبول باشد.