درخواست از کروبی برای ارائه اسناد

عضو کمیته حقیقت‌یاب مجلس گفت: هر گونه مستندات و مدارکی در خصوص مسائل مطرح شده از سوی آقای کروبی به ما ارائه شود آنها را بررسی و امنیت گزارش‌دهندگان را تضمین خواهیم کرد. حمیدرضا کاتوزیان نماینده تهران در گفت‌وگو با «پارلمان نیوز» در خصوص اظهارات اخیر مهدی کروبی که تایید تجاوز جنسی به دختران و پسران در بازداشتگاه‌ها و نحوه ایجاد انحراف در انتشار خبر کشته شدن ترانه موسوی بود، گفت: کمیته حقیقت یاب مجلس هیچ مشکلی ندارد مواردی را که آقای کروبی ادعا می‌کنند، پیگیری کند.

وی ادامه داد: برای اینکه کمیته حقیقت‌یاب به بررسی این موارد بپردازد باید آقای کروبی مستندات خود را به ما ارائه دهند یا اینکه افرادی که به ایشان مراجعه و گزارش داده‌اند به ما هم گزارش دهند تا بررسی کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که این افراد نگران برخورد‌های احتمالی در صورت ارائه گزارشات خود هستند، گفت: افرادی که در بیرون از زندان بسر می‌برند مسائل پیش آمده را به ما اطلاع دهند ما هم اگر احساس کنیم، ممکن است برای آنها مشکلی ایجاد شود، راهی پیدا می‌کنیم که به آنها تعرض نشود.

گزارشگران درباره ترانه موسوی اطلاعات خود را به کمیته بدهند

کاتوزیان که به دلیل اظهاراتش در خصوص کشته شدن برخی از بازداشتی‌های حوادث پس از انتخابات همچون محسن روح‌الامینی و کامرانی از سوی رسانه ملی و خبرگزاری دولتی ایرنا مورد حمله قرار گرفت، تاکید کرد: آقای کروبی در مصاحبه اخیر خود موارد تازه‌ای را در مورد ترانه موسوی مطرح کردند که ما از افرادی که این گزارش را به ایشان داده‌اند درخواست می‌کنیم با مراجعه به کمیته حقیقت‌یاب اطلاعات خود را در اختیار مجلس هم قرار دهند تا ما موضوع را پیگیری کنیم.

مردم به مجلس اطمینان کنند

نماینده تهران با بیان اینکه ما برای آقای کروبی احترام زیادی قائل هستیم، گفت: امیدواریم ایشان سرنخ‌ها را در اختیار کمیته حقیقت‌یاب قرار دهند تا ما هم امکان بررسی آنچه که مطرح شده را داشته باشیم. این موضوع به مشخص شدن صحت و سقم موارد مطرح شده کمک خواهد کرد که هم به نفع آقای کروبی و هم افکار عمومی است.

کاتوزیان در پاسخ به این سوال که عنوان شده مسوولیت بازداشتگاه کهریزک با حسین فدایی نماینده تهران بوده آیا این مساله صحت دارد، گفت: من هم این خبر را در سایت‌ها خواندم اما بعید می‌دانم چنین مساله‌ای صحت داشته باشد.

وی افزود: آقای فدایی هیچ‌گونه سمت اجرایی در هیچ نهادی از جمله بسیج و ناجا ندارد و طرح این موضوع بیشتر فضاسازی است.

کاتوزیان با بیان اینکه ما محدودیتی برای بررسی موارد و اتفاقات پس از انتخابات نداریم از مردم خواست با مراجعه به مجلس و شخص او گزارشات خود را ارائه دهند به آنها اطمینان داد که اتفاقی برای آنها رخ ندهد.

بازدید مجدد از کهریزک

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی از بازدید برخی اعضای کمیته ویژه مجلس از بازداشتگاه کهریزک طی روزهای آینده خبر داد. سیدسلیمان ذاکر در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، تصریح کرد: در ادامه پیگیری‌ها در مورد وضعیت بازداشت‌شدگان حوادث اخیر، فرهاد تجری نایب‌رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی از بازداشتگاه کهریزک نیز دیدار خواهد کرد.

وی‌یاد آور شد که تجری پیش از این نیز بازدیدهایی به همراه علاء‌الدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس، از زندان اوین داشته است. گفتنی است تجری و بروجردی تا به حال سه بار از زندان اوین بازدید داشته‌اند که در دو بازدیدشان با فعالان سیاسی نیز ملاقات کرده‌اند.

همچنین پرویز سروری از ادامه روند بازدید از بازداشتگاه‌های کشور خبر داده و بازدید از بازداشتگاه‌های پاسارگاد و شاپور را از برنامه‌های آتی کمیته ویژه اعلام کرده بود. البته این درحالی است که فرهاد تجری گفت که در حال حاضر در حوزه انتخابیه‌اش (قصر شیرین) به سر می‌برد و از زمان این بازدیدها اطلاعی ندارد. به‌زعم وی، ادامه بازدیدهای نمایندگان از اوین و دیگر بازداشتگاه‌ها به پس از پایان تعطیلات مجلس موکول خواهد شد.