اتحادیه اروپا و آلمان در حال بررسی در نظر گرفتن تشدید سریع تحریم‌ها علیه ایران به دلیل برنامه هسته‌ای تهران هستند. به گزارش ایسنا، مجله آلمانی اشپیگل گزارش داده است که برلین و بروکسل به طور روزافزون آماده اعمال تحریم‌های گسترده علیه ایران هستند، مگر اینکه تهران هر چه زودتر نشان دهد که آماده مصالحه در زمینه مساله هسته‌ای‌اش است.

این مجله آلمانی اعلام کرده است: آلمان و اتحادیه اروپا در حال بررسی متوقف کردن همه صادرات بنزین به ایران که طبق ارزیابی‌های تحلیل‌گران برای پوشش دادن ۳۰‌درصد از بنزین تامین شده‌اش به واردات بنزین وابسته است، هستند.

به گزارش این مجله، دیپلمات‌ها علاوه بر آن در حال بررسی اعمال محدودیت‌های بیشتر روی رفت‌و‌آمد کشتی‌ها و هواپیماها از ایران و به این کشور هستند و برای مثال ممکن است هواپیماها یا کشتی‌های ایرانی را از کناره گرفتن در سواحل کشور‌های عضو اتحادیه اروپا یا ترک این سواحل محروم کنند. علاوه بر آن شرکت‌های مهم بیمه که محموله‌ها و بارهایی را که به ایران فرستاده می‌شود یا از ایران خارج می‌شوند بیمه می‌کنند نیز ممکن است برای متوقف کردن چنین اقداماتی تحت فشار قرار گیرند.

به گزارش اشپیگل، دولت آلمان در ابتدا تلاش خواهد کرد این تحریم‌های اضافی را در شورای امنیت سازمان ملل، جایی که کشورهای چین و روسیه که دارای حق وتو هستند در زمینه اقدامات علیه ایران تردید داشته‌اند، تصویب کند، اما دیپلمات‌های عالی‌رتبه آلمانی گفته‌اند که اتحادیه اروپا و آمریکا آماده‌اند خود به تنهایی «تحریم‌های بسیار شدیدی» را اعمال کنند. قدرت‌های غربی از جمله آمریکا مدعی‌اند که برنامه هسته‌ای ایران با هدف تولید سلاح هسته‌ای دنبال می‌شود، اما ایران تاکید دارد که این برنامه اهداف کاملا صلح‌آمیز و غیرنظامی دارد و به‌رغم سه دور قطعنامه تحریم علیه تهران حاضر به توقف غنی‌سازی اورانیوم نیست.

این مجله آلمانی همچنین نوشته است: کنگره آمریکا در حال گفت‌وگو و بحث درباره لایحه قانونی برای اعمال تحریم‌ها علیه شرکت‌هایی است که برای ایران بنزین تهیه می‌کنند، اما به نظر نمی‌رسد آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها هنوز فهرست مشترکی از اقدامات تنبیهی را تهیه کرده باشند. در صورتی که ایران همچنان تمایلی به مذاکره با غرب نداشته باشد، این احتمال وجود دارد که دور جدیدی از تحریم‌ها در طول نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک در پایان ماه سپتامبر(۹ مهر) مطرح شود. به گزارش این نشریه، سران آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان در نشست گروه ۲۰ که در پایان ماه سپتامبر در پترزبورگ، در پنسیلوانیا برگزار خواهد شد، درباره افزایش فشار به ایران گفت‌وگو خواهند کرد.