ضرورت همکاری مسکو و تهران در زمینه امنیتی

لودمیلا کولاگینا کارشناس ارشد انستیتو شرق‌شناسی وابسته به آکادمی‌علوم روسیه با اشاره به چالش‌های مشترک فراروی جمهوری اسلامی‌ایران و فدراسیون روسیه گفت: همکاری مسکو با تهران در زمینه امنیتی ضروری است.

کولاگینا روز دوشنبه در مصاحبه با ایرنا گفت: روسیه و ایران به طور یکسان در حفظ امنیت و آرامش مناطق پیرامون خود ذی‌نفع هستند و این امر امکان کاهش تنش‌ها را در منطقه که به نفع دو کشور است، فراهم می‌کند.

وی حضور نیروهای بیگانه و فرامنطقه‌ای در مناطق مجاور روسیه به ویژه دریای خزر، آسیای مرکزی و قفقاز را عامل افزایش تنش دانست که ثبات این مناطق را به خطر می‌اندازد.

این کارشناس روس گفت: روسیه با ایران باید برای تامین امنیت منطقه نقش اساسی ایفا کنند و این همکاری‌ها به سود تمام ملت‌های منطقه خواهد بود.

کولاگینا با مثبت توصیف کردن نقش ایران در حل مسائل منطقه‌ای به ویژه اجرای سیاست مثبت در منطقه قفقاز گفت: تلاش ایران برای حفظ ثبات منطقه متمرکز شده است. تهران در روند حل مساله عراق نقش مهمی ‌دارد و نفود خود را در میان مسلمانان این کشور برای تامین آرامش و ثبات آن به کار می‌گیرد.

کارشناس روس گفت: ایران علاقه‌مند است که در کشورهای همسایه و مناطق پیرامون خود از جمله قفقاز و آسیای مرکزی صلح و آرامش حاکم باشد و دولتمردان ایران برای اجرای این سیاست تلاش می‌کنند.

کولاگینا با بیان اینکه حضور نیروهای بیگانه در عراق و افغانستان باعث افزایش تنش‌ها در منطقه شده است، گفت: اگر نیروهای این دو کشور مسوولیت تامین امنیت کشور خود را برعهده گیرند، وضعیت منطقه بهبود خواهد یافت.