اتهام دین‌فروشی قابل پیگیری است

امام جمعه موقت تهران ضمن انتقاد شدید از سخنان اخیر مهدی کروبی درباره آزار جنسی بازداشت‌شدگان اخیر گفت: اگر اتهامات مطرح شده از سوی کروبی ثابت شود، کسانی که مرتکب چنین جنایتی شده‌اند، باید نامشان اعلام و در ملاء عام مجازات شوند، اما وقتی سندی از وجود چنین اتهامی نیست، اتهام‌ زننده باید پاسخگو باشد. سیداحمد خاتمی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: در پی نقد امامان محترم جمعه بسیاری از استان‌ها و شهرهای کشور، از جناب آقای کروبی به خاطر نامه‌ای که در آن دروغ آزار جنسی نسبت به زندانیان مطرح شده بود و تکذیب دستگاه قضایی و کمیته‌ تحقیق مجلس را که امنای ملت هستند، به دنبال داشت، باید گفت از آن‌جا که امامان جمعه وظیفه حفظ و دفاع از نظام اسلامی را دارند، مبنای این نقد در حقیقت دفاع از نظام اسلامی بود.

عضو ارشد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: سخن این است که در فقه اگر کسی به یک فرد تهمت جنسی بزند و نتواند آن را اثبات کند، حد قذف یعنی ۸۰‌ضربه تازیانه برای او تعیین شده است. حال جناب آقای کروبی این اتهام بزرگ را نسبت به نظام مطرح کردند و مستند دروغ بودنش در حقیقت تکذیب دو قوه از سه قوه کشور است. پس امامان جمعه سخنی به گزاف و بی‌سند نگفته‌اند. احمد خاتمی با بیان این‌که نسبت دادن اهانت دین‌فروشی به امامان جمعه‌ای که منصوب ولی فقیه هستند، دشنامی قابل پی‌گیری است، ادامه داد: لکن بنده به عنوان امام جمعه‌ای که مورد این اتهام قرار گرفته‌ام دغدغه این را ندارم که این دشنام را پی‌گیری کنم؛ چرا که برای ما مهم حفظ نظام اسلامی و دفاع از آن است.

خطیب موقت نماز جمعه تهران تصریح کرد: من هنوز هم به جناب آقای کروبی عرض می‌کنم به جای برخوردهای ناشی از عصبانیتی که در بیانیه‌ها و نامه‌هایشان پیداست، سعی کنند خود را از سیل خروشان مردم دور نکنند و تهمتی را که به نظام زده‌اند، جبران کنند.

وی ادامه داد: آقای کروبی گفته‌اند بیانیه مبسوطی صادر خواهند کرد. در این راستا واضح است که نهایت بیانیه ایشان همین دشنامی است که از قولشان گفته شده است.

احمد خاتمی در ادامه گفت: من از خداوند می‌خواهم همه‌ ما را در صراط اسلام و دفاع از نظام اسلامی ثابت‌قدم و استوار بدارد. همچنین از خداوند متعال می‌خواهم کمک کند تا تمام کسانی که روزی روزگاری در این کشور مسوول بوده‌اند و دغدغه‌ نظام اسلامی را داشته‌اند، همچنان این دغدغه را داشته باشند.

وی افزود: در پاسخ به برخی چهره‌های سیاسی که این اتهامات را در راستای دفاع از نظام اسلامی می‌دانند، باید گفت که اگر این اتهامات ثابت شود (که قوه‌‌قضائیه و قوه‌مقننه می‌گویند ثابت نشده است) این مساله قابل پی‌گیری دقیق است و کسانی که مرتکب چنین جنایتی شده‌اند، باید نامشان از صدا و سیما اعلام شود و با تصویربرداری سیما در ملاء عام مجازات شوند. ولی وقتی از وجود چنین اتهامی سندی نیست، اتهام‌زننده باید پاسخگو باشد.

احمد خاتمی خاطرنشان کرد: حرف این‌جانب در خطبه جمعه بیش از این نبود، بلکه تعبیر من این بود که نظام اسلامی با این گفتار برخورد مناسب داشته باشد. تعبیر برخورد مناسب این است که از اتهام‌زننده سند خواسته شود. اگر سندی وجود داشت با متخلفان برخورد شود و اگر سندی وجود نداشت، برای دفاع از نظام اسلامی، نظام در صدد‌ مقابله قانونی برآید.