سفیر ایران در افغانستان با اشاره به نگرانی جمهوری اسلامی ایران از حوادث پس از انتخابات آتی افغانستان گفت: این انتخابات بسیار حائز اهمیت است و در تاریخ معین برگزار می‌شود. فدا حسین مالکی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر این که انتخابات ۲۹ مرداد افغانستان در سرنوشت این کشور حائز اهمیت است و جزو چند انتخاباتی است که مورد توجه جهانیان قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران بر این نظر است که اراده دولت افغانستان مبنی بر برگزاری انتخابات در موعد مقرر پیاده شود تا مردم افغانستان بتوانند در سرنوشت‌شان دخیل باشند. وی ادامه داد: البته برخی نگرانی‌ها از سوی برخی کشورها وجود دارد که با ناامن‌ نشان دادن افغانستان این انتخابات را به تعویق می‌اندازند که به نظر ما این مساله به مصلحت مردم افغانستان نیست.

مالکی حوادث اخیر در افغانستان و خصوصا در منطقه هلمند را از این قبیل مسائل برشمرد که نظارت کل این منطقه با انگلیسی‌ها بوده و آنها کارنامه خوبی از خود نشان ندادند و علاوه بر اینکه با افراط‌گرایی مبارزه نکردند، بلکه با آن مسامحه کرده و حتی برخی مذاکرات را با طالبان داشته‌اند که بسیاری از کشورها و حتی آمریکا را عصبی کرد. وی ادامه داد: ما با علائمی برخورد کرده‌ایم که ممکن است پس از انتخابات حوادثی روی دهد که ما از آن نگرانیم؛ در این زمینه رایزنی‌های جدی با مقامات افغانستان،‌ سازمان ملل و برخی سفرای اروپایی داشته‌ایم تا انتخابات به موقع برگزار شده و همچنین طرف‌ها مترصد حوادث بعد از انتخابات باشند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل با اشتباه خواندن اقدام دولت اوباما در افزایش نیروی نظامی در افغانستان برای مبارزه با تروریسم خاطرنشان کرد: این مساله به دور از واقعیت بود؛ چرا که در افغانستان و منطقه راه‌حل نظامی، راه‌حل نهایی نیست و باید پیگیر راه‌حل‌های سیاسی بود. وی افزود: در سازمان ملل نیز ایران بهترین گزینه را که همان راهکار سیاسی برای خروج از بن‌بست می‌باشد ارائه کرد که مورد پذیرش قرار گرفت که براساس این طرح هر گروهی بخواهد در دایره آشتی ملی با دولت افغانستان قرار گیرد باید قانون اساسی و قوانین جاری کشور را بپذیرد و بدون سلاح بر سر میز مذاکره حاضر شود.

به گفته مالکی خود اوباما و مقامات آمریکایی نیز پس از این مدت متوجه شدند که تصمیم‌شان در مورد افزایش نیروی نظامی در افغانستان کارشناسی نبوده و هم‌اکنون هم آمریکایی‌ها و هم اعضای ناتو در مورد افزایش نیروی نظامی دچار اختلاف نظر جدی هستند.

نماینده جمهوری اسلامی در کابل در پاسخ به سوالی در مورد بحث همکاری جمهوری اسلامی ایران و ایتالیا در موضوع افغانستان گفت: اروپایی‌ها با یک اشتباه مواجهند و آن این است که موضوعات مربوط به ایران را از یکدیگر تفکیک می‌کنند در حالی که همه موضوعات به هم ربط دارند. وی اضافه کرد: ناتو نیز در این زمینه انتظاراتی از کشورهای همسایه دارد که مورد بررسی قرار می‌گیرد و ایتالیا نیز که عضوی از ناتو است با ما دارای رابطه خوبی است؛ البته در برخی از مسائل اشتباهات مقامات انگلیسی را مرتکب شدند که ما اعتراضاتی به این مساله کردیم.

مالکی تصریح کرد: ایتالیایی‌ها از ما انتظاراتی برای کمک در موضوع افغانستان دارند که ما هنوز کتبا چیزی دریافت نکرده‌ایم که مورد بررسی قرار دهیم.

سفیر ایران در کابل در ادامه همکاری‌های کشورهای همسایه برای حل مسائل منطقه را مورد تاکید قرار داد و با اشاره به اینکه همسایگان افغانستان به همراه هند و روسیه (۲+۶) می‌توانند مشکلات افغانستان را مدیریت و حل کنند، خاطرنشان کرد:‌ ابتکار برگزاری نشست سه جانبه روسای جمهور ایران ،‌افغانستان و پاکستان بسیار مطلوب بود که قرار است اجلاس آتی آن در پاکستان برگزار شود تا راهکارهایی برای مبارزه با تروریسم و با استفاده از سایر موقعیت‌ها پدید آید. او در همین زمینه از برگزاری نشست وزرای خارجه سه کشور در کابل خبر داد و گفت: معنی این قبیل نشست‌ها این است که اجازه ندهیم برخی کشورها از آن طرف دنیا بیایند و برای منطقه تصمیم بگیرند. مالکی در خصوص همکاری‌های ایران و ژاپن در افغانستان نیز گفت: ژاپنی‌ها به دنبال این هستند که کارهایی را در افغانستان صورت دهند و دوست دارند با ما نیز همکاری کنند، البته کارهایی که آنها می‌کنند بسیار کوچک است و ما سعی کرده‌ایم در کارهای فنی و مراکز فنی و حرفه‌ای به آنها کمک کنیم، اما آنها در بحث آموزش موفق نیستند و از ما انتظار کمک دارند و استفاده از نیروی ایرانی در دستور کار قرار داد که ما آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.