دادستان کل مامور رسیدگی به نامه‌ کروبی

مهدی کروبی از دستور‌هاشمی شاهرودی برای رسیدگی به نامه وی به‌هاشمی رفسنجانی درباره آزار جنسی بازداشت شدگان کهریزک خبر داد و گفت: «آقای‌هاشمی رفسنجانی نامه را به آقای‌هاشمی شاهرودی ارجاع داده است و ایشان نیز دستور رسیدگی به این نامه را صادر کرده و از آقای دری نجف‌آبادی دادستان کل کشور خواسته که با من تماس بگیرد و اعلام کند که نفراتی را نزد من خواهند فرستاد و نقطه نظرات مرا دریافت کنند تا به مسوولان منعکس شود.» دبیرکل حزب اعتماد ملی در گفت و گویی با سایت سحام نیوز در پاسخ به سوالاتی که در واکنش به انتشار نامه وی به‌هاشمی رفسنجانی درباره آزار جنسی در کهریزک بود، دلایل نگارش چنین نامه‌ای را تشریح کرد. کروبی قبل از هر سخنی در پاسخ به کسانی که وی را به خاطر نگارش نامه‌ای مورد انتقاد و اعتراض شدید خود قرار دادند، گفت: «کسانی که این روزها به دنبال جوسازی‌ها هستند، فضایی امن و آرام را ایجاد کنند و هیاتی مستقل و بی طرف را هم مسوول رسیدگی به این ماجرا کنند و آنگاه شاهد آن باشند که افرادی که این مسائل را به بنده منتقل کرده‌اند می‌آیند و شکایت خود را مطرح می‌کنند؛ البته افرادی در این هیات قرار گیرند که کسانی که مورد آزار قرار گرفته‌اند و شکایتی دارند نسبت به آنها اعتماد داشته باشند و مسائلی که برایشان روی داده را با آنها در میان بگذارند و البته اطمینان داشته باشند که این هیات نیز تا آخر از حقوق آنها دفاع می‌کند.» به گزارش سایت رسمی حزب اعتماد ملی، وی همچنین به پرسش‌های کسانی جواب داد که از علت نگارش این نامه به‌هاشمی رفسنجانی به عنوان رییس مجلس خبرگان می‌پرسند. وی گفت: «من برای نگارش این نامه به آقای‌هاشمی دلایل بسیاری داشتم. نخست اینکه ایشان از ارتباط نزدیکی با رهبری برخوردار هستند و بنابراین مطمئن هستم که این مسائل را به ایشان منتقل می‌کنند. از طرف دیگر خود آقای‌هاشمی رفسنجانی نیز انتقاداتی را به حوادث اخیر داشت و در نماز جمعه نیز تا حدودی گلایه‌های خود را مطرح کرد و حتی درخواست کرد تا زندانیان را آزاد کنند. همچنین من طی هفته‌های گذشته نامه‌ای را به وزیر اطلاعات و رییس قوه قضائیه نوشته بودم و بنابراین تصمیم گرفتم که این نامه را به ریاست مجلس خبرگان و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام بنویسم. در عین حال بنده از قبل از آغاز حرکت نهضت انقلاب با آقای‌هاشمی آشنا بودم و همواره از قبل و پس از انقلاب با ایشان همکاری و رفاقت داشته‌ام و من از این حق برخودارم که به ایشان نامه‌ای را بنویسم؛ البته این ارتباطی به اختلاف سلیقه من با آقای‌هاشمی ندارد؛ چرا که هرچند ما با هم اختلاف دیدگاه داریم؛ ولی من معتقدم که ایشان از جایگاه خاصی برخوردار است که شاید بتواند کاری کند. همین آقایانی که امروز به آقای‌هاشمی رفسنجانی هتاکی و انتقاد می‌کنند شاید از یاد برده‌اند که ایشان از نزدیک ترین یاران امام بوده‌اند و حتی زمانی که قرار بود حکم مهندس بازرگان خوانده شود در مراسمی که همه ما حضور داشتیم ایشان کنار امام نشستند و متن حکم را قرائت کردند.» وی خطاب به مسوولان از جمله علی لاریجانی رییس مجلس گفت: « بهتر نیست به جای آنکه برخی در برابر انتشار این نامه موضع‌گیری منفی می‌‌کنند، به بررسی اصل ماجرا بپردازند نه اینکه هنوز کمیته پیگیری مجلس تشکیل نشده است، بگویند که محتوای این نامه بررسی شده و کذب محض است. به نظر من باید مسوولان با شنیدن چنین مسائلی ناراحت باشند.»

کروبی سپس تاکید کرد که باید فضای امنی در جامعه ایجاد شود تا همه آزادانه حرف بزنند.

وی تاکید کرد: «هنگامی که حضرت علی (ع) توسط ابن ملجم مورد ضربت قرار گرفت حضرت تاکید کردند که مراقب فردی که او را مورد حمله قرار داده باشند و گفتند که چنانچه من زنده نماندم، برای قصاص به او یک ضربه بزنید. ولی اینک شاهد آن هستیم در حکومتی که حکومت عدل علی (ع) الگوی آن قرار دارد، جوانی را به خاطر آنکه شعاری سر داده است طوری برخورد می‌کنند که حتی برخی از آنها جان می‌بازند. آیا این رفتارها با حکومت عدل علی (ع)‌ و دین اسلام که دین رافت است، سنخیت دارد؟»

وی با انتقاد از اینکه رییس مجلس و رییس کمیسیون امنیت ملی که رییس کمیته پیگیری وضعیت آسیب‌دیدگان حوادث اخیر است، بدون هیچ پشتوانه تحقیقاتی به تکذیب اصل ماجرا پرداختند، گفت: «من پیشنهاد کردم که مسوولیت پیگیری این حوادث را می‌پذیرم؛ هرچند که این مسوولیت برایم افتخارآور نیست؛ بلکه برایم زجرآور است؛ ولی قصد دارم تا حقایق کشف شود و هیاتی مستقل و بی طرف تشکیل شود تا فضایی ایجاد شود که اگر کسانی هستند که مورد آزاد قرار گرفته‌اند خودشان بیایند و این مسائل را بازگو کنند تا ریشه این مسایل خشکانده شود. نه آنکه مسوولان پیگیری این حوادث در مجلس شورای اسلامی در مدت ۲۴ ساعت و قبل از آنکه کمیته پیگیری جلسه‌ای را تشکیل دهد به تکذیب محتوای این نامه بپردازنند. من ضمن احترام به ریاست مجلس هشتم جناب آقای دکتر لاریجانی که نسبت به ایشان و پدرشان و پدر خانم ایشان ارادت ویژه‌ای دارم و آقای علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس هشتم می‌گویم که قبل از آنکه در اظهار نظری شتاب زده اصل ماجرا را تکذیب کنید، حداقل با بنده تماسی می‌گرفتید یا از من می‌خواستید که نفراتی را نزد شما بفرستم، شاید من اطلاعاتی در این رابطه داشتم. آخر چطور می‌شود که بدون آنکه تحقیقی صورت گیرد و جلسه‌ای تشکیل شود می‌گویید این ماجرا کذب محض بوده است. شما حداقل تحقیق می‌کردید تا ببینید این کسی که این حرف‌ها را زده از روی هوی و هوس چنین گفته یا چون اینکه رای او را در انتخابات نادیده گرفته و تقلب کرده‌اند، می‌خواهد برای عقده‌گشایی چنین حرف‌هایی را بزند یا اینکه مطلبی دارد و بر اساس مستنداتی این حرف‌ها را زده و بعدا موضع‌گیری می‌کردید.» کروبی سپس گفت شاید آقای لاریجانی و آقای بروجردی می‌ترسند مانند حداد عادل مقام خود را از دست بدهند. وی افزود: «در شرایطی که رییس مجلس که سال‌ها من در جایگاه ایشان و دیگر جایگاه‌ها بودم، بدون تحقیقی اصل ماجرایی را تکذیب می‌کند افراد دیگر چطور می‌توانند بیایند و این مسائل را مطرح کنند و حتی در قبال آنچه که گفته‌اند مورد اهانت قرار گیرند و آبرویشان نیز برود.»

وی گفت: «آخر چرا فضایی ایجاد می‌شود که حتی وقتی علی مطهری حرفی می‌زند به او حمله می‌شود و می‌گویند که به خون پدرش خیانت کرده است؛ به طوری که حتی کسی دیگر جرات آن را نداشته باشد تا این ماجرا را پیگیری کند.» کروبی با اشاره به نیت کسانی که این روزها علاقه خاصی به راه اندازی دعواهای سیاسی دارند و آنگاه اصلاح‌طلبان را به تنش زایی در کشور متهم می‌کنند، گفت: «نزاع بر سر این است که اپوزیسیون نظام هستیم؛ ولی من این را می‌گویم که ما مدافع نظام جمهوری اسلامی با قرائت امام هستیم. ما می‌گوییم که جمهوریت و اسلامیت باید در کنار هم باشد؛ ولی آنها می‌گویند که رای مردم زینتی است و حتی این روزها یکی از بزرگان گفته است که اطاعت از احمدی‌نژاد اطاعت از رهبری است که البته من می‌گویم این حرف‌ها در برابر همان پول‌هایی است که به موسسه این بزرگوار سرازیر می‌شود. از سوی دیگر یکی از نزدیکان همین آقای احمدی‌نژاد می‌گوید که او تنها چهار‌میلیون رای دارد و ۲۰‌میلیون باقی مانده منتقد به اصل نظام هستند.» وی تاکید کرد: «من همین جا می‌گویم که هیچ رییس‌جمهوری نه آقای احمدی‌نژاد و نه روسای جمهوری قبلی یا حتی بعدی نماینده خدا روی زمین نیستند و نمی‌دانم این چه حرف‌هایی است که زده می‌شود.»