بازتاب جهانی آثار احمد نادعلیان در آمریکا و انگلستان

ایسنا- هنرمندان آمریکایی و اروپایی برای الهام گرفتن و نمایش آثارشان براساس آثار محیطی «احمد نادعلیان» از او اجازه گرفتند. اعضای گروه هنری «ماهی کوچک» در کشور انگلستان به نادعلیان اعلام کردند که نام گروهشان بر گرفته شده از یکی از آثار نادعلیان است. هنرمند آمریکایی؛ «اریک انگستورم» نیز ضمن اجازه و اجرای چاپ مهرهای نادعلیان ـ هنرمند محیطی ـ قصد دارد در این زمینه کارهای تجاری انجام بدهد. «مارگارت اومن» نیز دیگر هنرمند بین‌المللی است که مجموعه‌ای از مهرها را براساس ایده نادعلیان ساخته و روی ماسه‌ها چاپ کرده است.

بنابر این گزارش، «داویز ارانا» قصد دارد دوچرخه صلح نادعلیان را در آمریکا بازسازی کند. این در حالی است که در کشور ما هنوز بحث مالکیت معنوی محترم شمرده نمی‌شود و اثر هنرمندان ایرانی بدون اطلاعشان با نام دیگران منتشر می‌شود، اما مقوله مالکیت معنوی آثار در برخی از کشورهای جهان نهادینه شده است.

در چند ماه گذشته، یاداشتها و گفت‌وگوهای پی‌درپی نادعلیان در جراید حاکی از آن بود که چگونه و چرا مالکیت معنوی آثاری که با مدیریت او انجام شده بود، مورد بی‌احترامی افراد کم تجربه در داخل کشور قرار گرفته است. او بعد از این اتفاقات از سوی هنرمندان بین‌المللی نیز معتقد است: «هر ملاقات و گفت‌وگو با دیگران و دیگران با ما در شخصیت هنری ما نقش دارد. محیط ما به ما شکل می‌دهد و ما سعی می‌کنیم محیطی که در آن زندگی می‌کنیم را شکل بدهیم.»