صندلی خالی برای فیلمبردار «مسافران»

مراسم اولین سالروز درگذشت مهرداد فخیمی ـ فیلمبردار سینمای ایران ـ روز گذشته ۲۲ مردادماه با سخنان جعفر والی، محمود کلاری، هارون یشایایی، محمدرضا اصلانی و ... در خانه سینما برپا شد.

به گزارش ایسنا، مریم فخیمی ـ دختر مهرداد فخیمی ـ که مستندی از پدرش ساخته بود و در این مراسم پخش شد، در ابتدای این برنامه از مسعود آقابابائیان، محمدرضا عرب و سایر افرادی که در برگزاری این برنامه مشارکت داشته‌اند، تشکر کرد و گفت: در این مراسم جای انجمن فیلمبرداران به شدت خالی است! من فکر می‌کنم که تمام ما دین بزرگی نسبت به دید و نوع نگاه پدرم داریم و باید همه با هم در نگهداری این یادگار کوشا باشیم، چراکه بنده به تنهایی به‌هیچ عنوان قادر به انجام چنین کاری نخواهم بود.

جعفر والی هنرمند پیشکسوت تئاتر هم با اشاره به مواردی کوتاه از رابطه دوستانه‌اش با زنده‌یاد فخیمی، از شاگردان او و افرادی که با او کار کرده بودند، خواست تا راه او را ادامه دهند و زیرکی و نوع نگاه و شیوه کاری او را حفظ کنند، چراکه این موارد یادگاری است که از او برجای خواهد ماند.

محمود کلاری، فیلمبردار سینما نیز در سخنانی گفت: حرف زدن درباره انسانی که هیچ‌گاه صحبت نمی‌کرد، کار بسیار دشواری است. زنده‌یاد فخیمی جزو افرادی بود که خیلی سخت و به‌ندرت دیگران را به دنیای خود راه می‌داد و به همین دلیل کمتر کسی موفق به ورود به این دنیا می‌شد.

این فیلمبردار سینمای ایران با بیان اینکه به هیچ عنوان فکر نمی‌کند که فخیمی را از دست داده‌ایم، اظهار کرد: نقش زنده‌یاد فخیمی در میان نسل خودش و نسل بعد از خودش امری غیرقابل انکار و فراتر از حد انجمن فیلمبرداران است. او نوعی تلقی و زیبایی شناسی خاص داشت که برگرفته از دنیای شخصی‌اش بود، دنیایی که از تجربیات و فرهنگ‌های مختلف می‌آمد.

کلاری نقش مهرداد فخیمی را در رشد کیفی سینمای ایران مهم دانست و گفت: درک بسیاری از آثار او نیازمند پس‌زمینه‌های مختلف است، مهرداد فیلمبردار ویژه‌ای بود که جایگاه او روز به روز بالاتر خواهد رفت. او تاثیر بسیاری برروی دیگران و از جمله خود بنده داشت و واقعیت‌ها و قابلیت‌های فضای واقعی را از طریق تصویر به مفاهیم فیلمنامه القا می‌کرد.

این فیلمبردار به عنوان نمونه به فیلم «ناخدا خورشید» اشاره کرد و افزود: می‌توان این فیلم را از زوایا و پرداخت‌های مختلف بصری در تمام مدارس تدریس کرد. چراکه در آن امکان ندارد، تصویر به گونه‌ای باشد که بهتر از آن هم میسر باشد.

در ادامه این مراسم محمدرضا اصلانی کارگردان سینما هم به ذکر پاره‌ای موارد درباره فخیمی پرداخت و گفت: متاسفانه به سنی رسیده‌ایم که بیشتر از دست رفتگی‌ها را می‌بینیم، امیدوارم این سن آن‌قدر طول نکشد که از دست‌رفتگی جامعه را هم شامل بشود. او از نحوه آشنایی‌اش با زنده‌یاد مهرداد فخیمی یاد کرد و افزود: او فرد نظام‌مندی بود که به خوبی می‌توانست گروه‌ها را در کنار یکدیگر نگه‌دارد، او گسترش‌دهنده نوعی معرفت انسانی نسبت به دیگران بود و انجام چنین امری کار کمی نبود، البته این کار در آینده به نوعی گسترش پیدا کرد و تبدیل به الگو شد.

سپس هارون یشایایی تهیه‌کننده سینما هم در سخنانی عنوان کرد: بنده در مقام و موقعیتی نیستم که بخواهم درباره قابلیت‌ها و ارزش‌های کار مهرداد فخیمی صحبت کنم، لذا بیشتر به بحث رابطه دوستانه‌ای که با او داشتم می‌پردازم. این تهیه‌کننده در ادامه به ذکر برخی مشکلات پروژه «ناخدا خورشید» به کارگردانی ناصر تقوایی پرداخت و گفت: در زمان ساخت آن فیلم شرایط بسیار سختی داشتیم، از سویی هم ناصر تقوایی دارای وسواس خاص خود بود و همه این موارد موجب برخی دلسردی‌ها شده بود، یک روز هنگامی که مهرداد از برخی از این قضایا ناراحت بود، بنده به او گفتم که ما در حال ساختن تاریخ ملت هستیم و باید قوی باشیم. پس از این جمله دیگر او هیچ‌گاه گلایه‌ای به لب نیاورد و امروز می‌توانم بگویم که شاید اگر صبوری‌های او نبود، هیچ‌گاه این فیلم ساخته نمی‌شد، البته قطعا با این جمله قصد هم ندارم که ارزش‌های کار تقوایی را کم‌رنگ جلوه بدهم.