لاریجانی: آزار جنسی کذب است
دنیای اقتصاد- رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برخی ادعاها درباره وضعیت بازداشت‌شدگان را پیگیری کرده است، گفت: موضوع آزار جنسی بازداشت‌شدگان کذب است و سیاستمداران مراقب باشند مطالبی که قبل از تحقیق به رسانه‌ها می‌کشانند، دستاویز بیگانگان قرار می‌گیرد.

واکنش لاریجانی به نامه کروبی
لاریجانی‌ در نطق پیش از دستور دیروز مجلس: کروبی شواهدی درباره آزار جنسی بازداشت شدگان دارد ارائه دهد
شریعتمداری در سرمقاله کیهان: کروبی باید محاکمه و مجازات شود.
دنیای اقتصاد- نامه مهدی کروبی به‌هاشمی‌رفسنجانی واکنش رسمی‌علی لاریجانی، رییس مجلس را به دنبال داشته است‌. علی لاریجانی رییس مجلس اولین مقام رسمی ‌است که به این نامه واکنش رسمی ‌نشان داده و ضمن تایید بدرفتاری با بازداشت شدگان‌، اما در عین حال تجاوز جنسی به آنان را صحیح ندانسته و از کروبی خواسته است اگر در این زمینه شواهدی دارد آن را ارائه کند‌. علی لاریجانی در جلسه علنی دیروز مجلس این سخن را از تریبون مجلس بیان کرد‌. لاریجانی پیش از این و در مراسم روز خبرنگار به صورت غیررسمی ‌به این نامه واکنش نشان داده بود و بر رسیدگی به محتوای نامه از جمله تجاوز جنسی به دختران و پسران جوان تاکید کرده بود‌. اما بازتاب نامه مهدی کروبی آن‌چنان وسیع بود که لاریجانی ترجیح داد از تریبون مجلس درباره آنچه که در بازداشتگاه‌ها می‌گذرد، رسما سخن بگوید‌.
به گزارش واحد مرکزی خبر، لاریجانی با اشاره به نامه حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی کروبی به آیت ا... ‌هاشمی ‌رفسنجانی گفت: هر چند این نامه در فضای افکار عمومی‌ تکان دهنده بود و فورا در بیشتر رسانه‌های خارجی به آن پرداخته شد، اما از منظر کمیته بررسی مجلس شورای اسلامی‌ از قبل مورد توجه قرار گرفته بود، به دلیل این که از حدود یک ماه پیش در چند سایت به آن اشاره شده بود و لازم دیدیم کمیته مجلس موضوع را پیگیری کند.
لاریجانی افزود: پس از طرح موضوع از جانب آقای کروبی از کمیته مجلس درخواست کردم نتـیجه بررسی خود را ارائه کند که اینک اجمالی از متن گزارش کمیته بررسی مجلس را تقدیم می‌کنم:
در خصوص پیگیری وضع بازداشت‌شدگان پس از حوادث انتخابات، کمیته به شکل جـــدی پیگیر موضوع است و گزارش جامع آن در آینده نزدیک نهایی خواهد شد؛ اما در پی نامه منتسب به آقای کروبی که خطاب به ریاست مجلس خبرگان ارسال کرده‌اند، اعلام می‌شود:
۱ - در بررسی‌های دقیق و انجام شده از بازداشت‌شدگان در کهریزک و اوین هیچ‌گونه موردی که مبنی بر آزار و تجاوز جنسی باشد مشاهده نشده است.
2 - در صورتی که آقای کروبی شواهد، بینه و مستنداتی مبنی بر آزار و تجاوز جنسی در اختیار دارد، به جنابعالی یا هیات اطلاع دهد تا به طور جدی پیگیری شود.
لاریجانی ادامه داد: از طریق دیگری نیز موضوع را پیگیری کردم و به دلیل اهمیت آن دنبال شد و نتیجه همان است که در گزارش کمیته مجلس آمده است. رییس مجلس گفت: ملاحظه می‌کنید که موضوع آزار جنسی بازداشت‌شدگان کذب است و بر سر امری که مبنای واقعی نداشت، چه سروصدایی به راه انداخته شد.
لاریجانی افزود: این امر هشدار باش به سیاستمداران است که مراقبــــــت کنند در شرایط غبارآلود افکار عمومی‌ هر ادعایی را پیش از تحقیق کافی به سطح رسانه‌ها نکشانند تا دستاویز بیگانگان شود.
رییس مجلس ادامه داد: البته در ماجراهای پس از انتخابات، اشتباهاتی در بازداشتگاه کهریزک رخ داد که با پیگیری‌های انجام گرفته و دستورات مقام معظم رهبری با متخلفان برخورد شد؛ اما به هیچ وجه این تخلفات از این جنس نبود و همچنان موضوع در حال پیگیری است.
لاریجانی افـــــزود: این امر نشان می‌دهد که نظام جمهوری اسلامی‌ از توانمندی خود اصلاحی برخوردار است و رهــبری نظام با نگاه نافذ و عادلانه، همانگونه که با آشوبگران برخورد کردند، دستور برخورد با متخلفان در بازداشتگاه‌ها را نیز داده‌اند و مجلس شورای اسلامی ‌قدردان این اقدام حکمت‌آمیز است.
درخواست محاکمه کروبی
البته این تنها لاریجانی نبوده که به نامه کروبی واکنش نشان داده است، در این میان چند تن از نمایندگان حامی ‌احمدی نژاد در مجلس به همراه روزنامه‌هایی چون کیهان و ایران و سایت‌هایی چون رجانیوز که هوادار احمدی‌نژاد شناخته می‌شوند، برای اولین بار طرح محاکمه و تعقیب قضایی مهدی کروبی را مطرح کرده‌اند‌. از دیدگاه این افراد و رسانه‌ها مهدی کروبی هم مانند سازمان مجاهدین خلق و برخی دیگر از گروه‌های معاند نظام طرح تجاوز جنسی به زندانیان را مطرح کرده است‌.
در این رابطه تندترین موضع‌گیری را حسین شریعتمداری در سرمقاله دیروز کیهان از خود نشان داد و صراحتا خواستار مجازات کروبی شد‌. در سرمقاله کیهان آمده است‌:
شامگاه روز یکشنبه 18 مردادماه 88 سایت اینترنتی حزب اعتماد ملی نامه‌ای از مهدی کروبی خطاب به آقای ‌هاشمی رفسنجانی را منتشر کرد که بلافاصله با استقبال گسترده خبرگزاری‌های خارجی و سایت‌های خبری گروه‌های ضد انقلاب روبه‌رو شد. در این نامه، مهدی کروبی از رییس مجلس خبرگان خواسته است «درباره شایعه تجاوز به دختران و پسران در بازداشتگاه‌ها تحقیق کند»! این نامه تاریخ 7 مرداد، یعنی 14 روز پیش را دارد و پسر کروبی در توضیح آن می‌گوید پدرش این نامه را ده روز بعد از ارسال خصوصی برای آقای ‌هاشمی رفسنجانی و در حالی که جوابی از او نگرفته است، برای عموم منتشر می‌کند! در نامه کروبی آمده است: «عده‌ای از افراد بازداشت شده مطرح نموده‌اند که برخی افراد با دختران بازداشتی با شدتی تجاوز نموده‌اند(!) که منجر به ایجاد جراحات و... گردیده است. از سوی دیگر افرادی به پسرهای جوان زندانی با حالتی وحشیانه تجاوز کرده‌اند، به طوری که برخی دچار افسردگی و مشکلات جدی روحی و جسمی گردیده اند»! کروبی در این نامه از منابع خبری خود نام نمی‌برد و تنها می‌نویسد: «افرادی این مطالب را به من گفته‌اند که دارای پست‌های حساس در این کشور بوده‌اند»!
شریعتمداری می‌افزاید‌: در نامه کروبی به آقای‌ هاشمی رفسنجانی، تمامی ویژگی‌های «شایعه‌سازی با استناد به منبع سیاه» دیده می‌شود. در این نامه به جای ارائه منابع قابل بررسی، از واژه‌هایی نظیر «عده‌ای از افراد بازداشت شده مطرح نموده‌اند»!، «از افرادی که در کشور پست‌های حساس داشته‌اند، شنیده‌ام»! و... استفاده شده که شامل افراد فراوان و بی‌شماری می‌شود و هیچ‌کدام از آنان نیز بدون اشاره به نام و نشان آنها قابل دسترسی نیستند. نکته درخور توجه این که در ادامه نامه مهدی کروبی به آقای‌هاشمی رفسنجانی از دومین شگرد در «سازه شایعه با منبع سیاه» نیز استفاده شده و خطاب به آقای‌ هاشمی از وی خواسته شده است «مسوولیت تحقیق و بررسی جهت تعیین صحت و سقم این اخبار را برعهده بگیرد»!
شریعتمداری با انتقاد از مهدی کروبی می‌نویسد‌: چرا کروبی نامه مورد اشاره را خطاب به آقای‌هاشمی نوشته است؟ این نامه، مطابق معمول و به روش جاری و معقول باید خطاب به آیت ا... ‌هاشمی شاهرودی رییس قوه‌قضائیه نوشته می‌شد. ولی تهیه‌کنندگان نامه کذایی می‌دانسته‌اند که نامه‌نگاری به قوه‌قضائیه و درخواست بررسی از این قوه الزاما بایستی با ارائه سند، دلیل یا شواهد و قرائنی همراه باشد و دست کروبی- بخوانید تهیه‌کنندگان اصلی نامه- از این اسناد و شواهد خالی است و اساسا هدف از ارسال نامه یاد شده، شایعه‌پردازی و فضاسازی برای سوءاستفاده دشمنان بیرونی بوده است و چنانچه کروبی این نامه را برای آیت‌ا... شاهرودی می‌فرستاد، ایشان بلافاصله از وی درخواست سند و شاهد کرده و بررسی برای صحت و سقم این شایعات را در دستور کار قرار می‌داد. در این حالت - مفروض- اولا؛ دست کروبی - بخوانید دست‌های پنهان در پشت ماجرا- خیلی زود برملا می‌شد. و ثانیا کروبی نمی‌توانست ادعا کند که نامه را ابتدا به طور خصوصی برای آقای رفسنجانی فرستاده و بعد از آن که پاسخی نگرفته، اقدام به انتشار عمومی آن کرده است! و حال آن که مقصود اصلی نامه، سیاه نمایی علیه اسلام و انقلاب و مقصد اصلی آن، رسانه‌ها و محافل بیگانه بوده است و اگر نامه خطاب به آیت ا... شاهرودی نوشته می‌شد، این مقصود و مقصد به دست نمی‌آمد، چرا که ارزشی بیشتر از یک ترفند نداشت. دقیقا مانند این که، شخصی با ارسال نامه به یکی از مسوولان غیرقضایی و غیرامنیتی ادعا کند «برخی از افراد و کسانی که قبلا در کشور مسوولیت داشته‌اند، خبر داده‌اند که مهدی کروبی تعدادی از جوانان را به بهانه اشتغال به یک خانه تیمی متعلق به حزب اعتمادملی کشانده و سپس به طرز فجیعی آنها را به قتل رسانده است»! و از آن مسوول بخواهد که «صحت و سقم این اخبار را بررسی کند»! و سپس این نامه را برای رادیوهای بی بی سی، آمریکا، اسرائیل و سایت خبری بهایی‌ها و... بفرستد. این حالت با آنچه مهدی کروبی نوشته است چه تفاوتی دارد؟! هیچ! و از نظر قضایی و حقوقی چه ارزشی دارد؟ باز هم؛ هیچ!!... پس «ای هیچ برای هیچ بیهوده مپیچ»!
شریعتمداری در پایان می‌نویسد‌: وظیفه قطعی و غیرقابل تردید دستگاه قضایی آن است که مهدی کروبی را احضار کرده و از او برای اتهامی که وارد کرده است، دلیل و سند بخواهد و اگر دلیل و سندی ارائه داد که ماجرا با جدیت و بدون اغماض پیگیری شود و اگر دلیل و سندی ارائه نکرد- که ندارد و نمی‌کند- او را بدون کمترین ملاحظه‌ای مجازات کنند.
بروجردی: مستندات کروبی تلفن‌هایی است که به روزنامه‌‌اش شده است
علاءالدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در حاشیه جلسه علنی دیروز مجلس در جمع خبرنگاران پارلمانی، با اشاره به اینکه گویا مستندات کروبی تنها تلفن‌هایی است که به دفتر روزنامه‌ اعتماد ملی شده است، گفت: از همین‌جا به آقای کروبی عنوان می‌کنم هر مورد مستندی را که دارد به کمیته ارائه کند و ما آمادگی داریم که این مساله در کمیته پیگیری شود. کمیته با حساسیت این موارد را پیگیری خواهد کرد.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که از احتمال ملاقات اعضای این کمیته با مصطفی تاج‌زاده پرسید، گفت: اگر وقت شود امروز با آقای تاج‌زاده نیز ملاقات می‌کنیم، اما طبق اطلاعاتی که به ما رسیده است ایشان در کمال سلامتی هستند. به گزارش ایسنا، بروجردی با اشاره به دیدار همسر تاج‌زاده و همسر میردامادی و تاجرنیا با اعضای کمیته‌ ویژه عنوان کرد: جلسه نسبتا طولانی با این افراد برگزار شد و به عنوان کمیته قرار شد که پیگیری‌هایی را داشته باشیم، همچنین آقایان بهشتی و الویری نیز طی جلسه‌ای نقطه‌نظرات خود را بیان کردند، اما لیست‌شان ناقص بود که قرار شد اخبار تکمیلی را ارائه کنند، اما تا امروز صبح (چهارشنبه) به‌رغم گذشت سه روز، از ارائه لیست به کمیته هنوز خبری نشده است.

مشاجره در مجلس درباره نامه کروبی

کوچک‌زاده: نباید نامه کسی که رفقایش هم قبولش ندارند خوانده شود
خباز در پاسخ به کوچک‌زاده: افراد کوچک‌زاده به بزرگ‌زادگان توهین نکنند
سخنان علی لاریجانی درباره نامه مهدی کروبی اما، روز گذشته واکنش نمایندگان موافق و مخالف را به دنبال داشت و کار به مشاجره میان خباز و کوچک‌زاده کشیده شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، دیروز مهدی کوچک زاده نماینده تهران از طرح و بررسی مندرجات نامه مهدی کروبی دبیرکل حزب اعتماد ملی به رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مجلس شورای اسلامی انتقاد کرد و با استناد به بند 11 ماده 23 آیین‌نامه داخلی افزود: در فرمایش جنابعالی دوباره تاکید شد که یک آقایی که دوستانش هم قبولش ندارند و رفقای خودش هم به او اعتماد نمی‌کنند، بارها در روزنامه اش مطالب کذبی نوشته و شما فرمودید در هیچ کدام از بازداشتگاه‌ها در بررسی‌های ما آزار جنسی دیده نشده است. این عضو فراکسیون اصولگرایان تصریح کرد: واقعا کسی که رفقای خودش هم قبولش ندارند آیا شخصیتی است که وقتی یک نامه ای می نویسد شما در مجلس مطرحش کنید؟وی گفت: اینها دارند کاری می‌کنند که واقعا جای قاضی و متهم عوض شده است، آیا اینها شخصیت‌های ارزنده‌ای هستند آیا اینها مصداق نخبگانی که آقا فرمود، سقوط کردند، نیستند؟ اینها که با شهرام جزایری سر و سر داشتند...در این هنگام صدای مخالفان با اظهارات کوچک‌زاده بلند شد که از جمله این معترضان ذوالقدر، نماینده بندر عباس بود وکوچک‌زاده در پاسخ به اعتراض او گفت: «بنشین آقا سرجات»، «صحبت نکن». وی سپس خطاب به لاریجانی ادامه داد: از شما خواهش می‌کنم کسانی که رفقای خودش هم قبولش ندارند شما به آنها بها ندهید.این گونه بود که لاریجانی در پاسخ به تذکر کوچک‌زاده گفت: با توجه به فضای مجلس و افکار عمومی، اقتضا می‌کند با ادب و متانت نسبت به همه شخصیت‌ها و افراد صحبت شود؛ ثانیا اگر کسی مطلبی مطرح کرد از اول گارد گرفته نشود. وی ادامه داد: مطلب رسیدگی و نتیجه آن گزارش شد، حال مطالب حاشیه‌ای دارید به متن مجلس نکشید. رییس مجلس تصریح کرد: این مطالب در رسانه‌ها بازتاب داشت و لازم دیدیم رسیدگی شود و افکار عمومی روشن شود.به گزارش ایلنا، اما پس از سخنان لاریجانی محمدرضا خباز در واکنش به تذکر کوچک‌زاده خواهش کرد تا افراد کوچک‌زاده به بزرگ‌زادگان توهین نکنند. عضو فراکسیون اقلیت مجلس تصریح کرد: با استناد به فرمایش‌های مقام معظم رهبری همه ما مامور هستیم تا کشور را به آرامش برسانیم. وی خاطرنشان کرد: جنابعالی به عنوان رییس مجلس پس ازگزارش از کمیته ویژه خواستید چنانچه مصادیقی وجود دارد به کمیته ارائه شود که کار بسیار درستی است؛ اما تذکر کوچک‌زاده خارج از روال است چون شما وارد دستور کار مجلس شده‌اید. خباز خطاب به لاریجانی گفت: برای آن که تشنج در مجلس حاکم نشود از این مسائل جلوگیری کنید وگرنه ما هم مجبوریم به مقابله بپردازیم. امیرالمومنین علی (ع) می‌فرمایند به محبوب کسی توهین نکن که به محبوبت توهین خواهد کرد. عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی یادآور شد: بنابراین من هم می‌توانم اظهاراتی بکنم؛ اما نمی‌گویم و خواهش می‌کنم افراد کوچک‌زاده به بزرگ زادگان توهین نکنند. این جمله محمدرضا خباز احسنت تعداد زیادی از نمایندگان را به دنبال داشت. کوچک زاده پس از تذکر خباز اصرار به پاسخ دادن و قصد دفاع از خود را داشت؛ اما رییس مجلس با بیان اینکه خباز با وی شوخی کرده است، تاکید کرد: این سخنان توهین نیست و با شما مزاح کردند. قاسم محمدی، نماینده اردبیل در هنگام سخنان خباز به وی معترض ‌شد.