مهر- تا اطلاع ثانوی هیچ‌گونه برنامه و کنسرتی در تهران و دیگر شهرستان‌ها نخواهم داشت. شهرام ناظری با اعلام این خبر گفت: چندی پیش برخی رسانه‌ها از برگزاری کنسرت اینجانب در شهرکرمان خبر داده بودند که به هیچ وجه صحت ندارد.وی با اشاره به اینکه به محض مشخص شدن برنامه‌های کنسرت اطلاع‌رسانی خواهد کرد، افزود: متاسفانه بعضا اخبار غیرموثق در باره کنسرت یا انتشار آلبوم اینجانب موجب سردرگمی مخاطبان شده است، لذا از اصحاب رسانه تقاضا دارم قبل از انتشار هرگونه مطلبی، اخبار موردنظر را به طور مستقیم با اینجانب در میان بگذارند.

دانشگاه‌های آمریکا میزبان آثار «اسرافیل شیرچی»

فارس- «اسرافیل شیرچی» هنرمند خوشنویس، آبان‌ماه امسال برای نمایش تازه‌ترین آثارش در دانشگاه‌های آمریکا راهی این کشور می‌شود.«اسرافیل شیرچی» گفت: چندین نمایشگاه خوشنویسی از جدیدترین آثارم را با خط نستعلیق و شکسته نستعلیق آبان‌ماه امسال در چند دانشگاه آمریکا برپا خواهم کرد. در این آثار از مضامین اجتماعی اشعار شاعران نوپرداز استفاده کرده‌ام که احتمالا در قالب ۳۵ اثر به نمایش خواهم گذاشت. شیرچی که تاکنون نمایشگاه‌های بسیاری را در نقاط مختلف جهان برپا کرده، درباره تنوع آثار این نمایشگاه‌ها گفت: در نمایشگاه‌های قبلی بیشتر اشعار شاعران قدیمی نظیر حافظ، مولوی و ... را کار کردم و در آثار جدیدم از اشعار شاعران نوپرداز مختلفی چون نیما یوشیج، فریدون مشیری، احمد شاملو، سهراب سپهری و فروغ فرخزاد استفاده کرده‌ام تا بتوانم پاسخگوی سلایق مخاطبان نمایشگاه‌هایم باشم. اما بیشتر آثار به اشعار شفیعی کدکنی و هوشنگ ابتهاج مربوط می‌شود که از مضامین اجتماعی برخوردارند. شیرچی همچنین گفت: علاوه بر نمایش این آثار جدید،‌ تعدادی از آثار سال‌های گذشته‌ام را نیز که مروری بر دوره‌های کاری من دارد در کنار آن به نمایش خواهم گذاشت.

خاطرات موراکامی منتشر می‌شود

ایسنا- مجتبی ویسی خاطرات ‌هاروکی موراکامی - نویسنده مطرح ژاپنی - را ترجمه می‌کند. به گفته ویسی، عنوان اصلی کتاب «از دو که حرف می‌زنیم، از چه حرف می‌زنیم؟» است و او عنوان «رمان‌نویس دونده» را برای ترجمه‌اش انتخاب کرده است. محوریت خاطرات موراکامی در این کتاب بر اساس برنامه دویدنی است که این نویسنده هر روز انجام می‌داده و می‌دهد. او روزی ‌١٠ کیلومتر را می‌دود و در هر سال نیز در یک مسابقه ماراتن شرکت می‌کند. موراکامی این برنامه را از ‌٣٠سالگی آغاز کرده و تا هم‌اکنون که ‌٦٠ سال دارد، آن‌را ادامه داده است. نویسنده در این اثر با استفاده از این موضوع به زمانی بازمی‌گردد که کار نویسندگی‌اش را آغاز کرده است. ویسی همچنین مجموعه شعر بسیار کوتاهی از شیموس هینی، شاعر ایرلندی را در حال ترجمه به فارسی دارد. هینی برنده‌ جایزه نوبل شده و این کتاب از مجموعه کتاب‌هایی است که درباره برترین شاعران قرن بیستم منتشر می‌شوند.

سینمای ایران پنج نماینده در جشنواره فیلم مونترال دارد

مهر- فیلم سینمایی «آتشکار» به کارگردانی محسن امیریوسفی در نخستین حضور جهانی خود در بخش مسابقه رسمی سی و سومین جشنواره جهانی فیلم مونترال به نمایش درمی‌آید.فیلم‌های سینمایی «آتشکار» محسن امیریوسفی، «بیست» عبدالرضا کاهانی، «وقتی لیموها زرد شدند» محمدرضا وطن‌دوست، «پنالتی» انسیه شاه‌حسینی و فیلم کوتاه «فیلم اول» پناه پناهی در سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم مونترال روی پرده می‌روند.

سخنرانی سیاوش جمادی درباره صنعت فرهنگ

فارس- سیاوش جمادی درباره نظریه صنعت فرهنگ در جوامع باز و بسته و نقدهای وارد بر صنعت فرهنگ و کارکرد آن سخنرانی می‌کند.این سخنرانی در نشست هفتگی شهر کتاب مرکزی تهران در روز سه‌شنبه ۲۷ مرداد ساعت ۱۷ انجام می‌شود. تئودور آدورنو، فیلسوف نامدار مکتب فرانکفورت بانی نظریه صنعت فرهنگ است که برای نخستین بار این نظریه را در کتاب «دیالکتیک روشنگری» طرح می‌کند. این نظریه مربوط به دهه ۶۰ میلادی است و به لحاظ نتایج عملی و مباحث نظری مورد بحث و گفت‌وگو بوده است. حضور تمامی علاقه‌مندان در این نشست آزاد است. مرکز فرهنگی شهر کتاب در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر(بخارست)، نبش کوچه سوم، پلاک ۸ واقع است.

بزرگان سینمای جهان به ‌ نروژ دعوت شدند

ایسنا- فیلم‌هایی از «وودی آلن»، «سام‌ مندس»، «آنگ لی» و «کن‌ لوچ» به جشنواره‌ بین‌المللی فیلم نروژ دعوت شدند. برگزار‌کنندگان جشنواره‌ فیلم نروژ فهرست فیلم‌های حاضر در این فستیوال را با حضور بزرگان دنیای سینما و فیلم‌سازان سرشناس اعلام کرد. فیلم «روبان سفید» برنده نخل طلای کن ۲۰۰۹ به کارگردانی «میشل‌هانکه» و «پیام‌آور»، برنده جایزه‌ هیات‌داوران کن دو فیلم مطرح حاضر در این جشنواره خواهند بود. فیلم «هرچه پیش آید» ساخته‌ «وودی آلن»، «ناظر ووداستاک» ساخته‌ «آنگ لی» و «ما به دوردست می‌رویم» ساخته «سام مندس» دیگر آثار مطرح حاضر در جشنواره فیلم نروژ خواهند بود. براساس اعلام برگزار‌کنندگان جشنواره فیلم نروژ، جدید‌ترین ساخته‌ «کن لوچ» بانام «در جست‌وجوی اریک»، فیلم «آغوش‌های شکسته» ساخته‌ «پدرو آلمادوار» و «مخزن ماهی»، برنده جایزه ویژه هیات‌داوران جشنواره‌ کن در این رویداد سینمایی به نمایش درخواهند آمد. به گزارش ورایتی، از آمریکای لاتین سه فیلم «آخرین توقف ۱۷۴» از برزیل، «غول» از اروگوئه و «خدمتکار» از شیلی برای حضور در این جشنواره دعوت شده‌اند. جشنواره‌ فیلم نروژ طی روزهای ۲۰ تا ۲۷ اوت در «هاگسوند» برگزار خواهد شد.

وزیر ارشاد باید سابقه مدیریت فرهنگی داشته باشد

مهر- مشاور هنری رییس‌جمهوری با اشاره به طرح‌ نام‌های مختلف برای تصدی پست وزارت ارشاد، داشتن سابقه مدیریتی را از مهمترین ویژگی‌های وزیر ارشاد دولت دهم ذکر کرد.

جواد شمقدری در این باره گفت: گروه‌های کارشناسی و طرف مشورت با رییس جمهوری گزینه‌هایشان را مطرح کرده‌اند و انتخاب نهایی با دکتر احمدی‌نژاد است. نام‌هایی که مطرح می‌شوند، در حد گمانه‌زنی هستند و نظر نهایی را هفته آینده آقای احمدی‌نژاد اعلام می‌کنند.

وی افزود: به دلیل این که یکی از نامزدهای این سمت هستم در کمیته کارشناسی حضور ندارم و از جزئیات مباحثی که مطرح می‌شود، مطلع نیستم. اما می‌دانم که برای دولت نهم در کنار توانایی‌های افراد برای قرار گرفتن در سمت‌های اجرایی، اشراف آنها بر مسائل و حوزه‌ مدیریت‌شان مهم است.