مقامات ایالات متحده آمریکا طی دو روز گذشته نامه‌ای محرمانه به مقامات جمهوری اسلامی ایران ارسال کرده‌اند، اما هنوز جزئیات بیشتری در مورد مضمون این نامه در دست نیست. مقامات جمهوری اسلامی ایران نیز تا بدین لحظه پاسخی به این نامه محرمانه نداده‌اند. یک منبع آگاه در گفت و گو با پایگاه اطلاع‌رسانی جهان نیوز با بیان این مطلب گفت: موضوع این نامه محرمانه، در مورد ۳ شهروند آمریکایی است که آمریکا ادعا می‌کند حدود ۱۰ روز پیش اشتباهی از مرز کردستان عراق وارد ایران شده و توسط نیروهای مرزی کشورمان بازداشت شدند.

در همین رابطه، سخنگوی کاخ سفید نیز اعلام کرده است که همچنان منتظر تایید رسمی بازداشت سه تبعه آمریکا توسط مقامات تهران برای اقدامات بعدی خود هستند. آمریکا در اولین واکنش به ناپدید شدن سه شهروند خود اعلام کرد که در حال بررسی این حادثه هستند، اما به‌رغم گذشت یک هفته از ناپدید شدن این سه آمریکایی هنوز پاسخی از مقامات ایران که اعلام کرده‌اند ورود آنها غیرقانونی بوده است، دریافت نکرده‌اند و ادامه و نتیجه بررسی‌های آنها به تایید ایران بستگی خواهد داشت.

رابرت وود، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرده است: دلیلی وجود ندارد که نسبت به گزارش‌های ایران در مورد دستگیری سه آمریکایی تردید داشت. وی تاکید کرد: تا دولت ایران دستگیری‌ها را رسما تایید نکند، آمریکا نمی‌تواند برای دسترسی کنسولی به آنها اقدام کند.