«آثارشناسی توصیفی احمد شاملو» انتشار یافت

ایسنا- «آثارشناسی توصیفی احمد شاملو» زیر نظر آیدا شاملو منتشر شد. این اثر فهرست تمام آثار نوشتاری و صوتی شاملو و همچنین فهرست هر چه را که دیگران درباره این شاعر نوشته‌اند، در برمی‌گیرد؛ چه آنهایی که به صورت کتاب منتشر شده و چه آنهایی که در نشریه‌ها چاپ شده است. مطالب کتاب یادشده تا سال ۸۲ را در برمی‌گیرد که آیدا شاملو - همسر این شاعر - در طول ۴۰ سال آنها را گردآوری کرده است و مانی پارسا، بهرام معصومی و لیلا سلگی زیر نظر او این مطالب را تدوین کرده‌اند.

این اثر در ۶۶۰ صفحه به تازگی از سوی نشر چشمه منتشر شده است.

از سوی دیگر؛ رمان «خزه» نوشته هربر لوپوریه - نویسنده فرانسوی - با ترجمه احمد شاملو توسط انتشارات نگاه تجدید چاپ شده است.

این کتاب اولین‌بار قبل از انقلاب با عنوان «زنگار» به بازار آمد؛ ولی در چاپ بعدی با نام «خزه» منتشر شد و هشت سال پیش، آخرین چاپ این اثر از سوی نشر یادشده انتشار یافت. رمان «خزه» بازتابی از وقایع جنگ جهانی دوم در فرانسه است که روحیه و زندگی مردم شهری و روستایی را در روزگار جنگ به نمایش می‌گذارد. جلد نخست «کتاب کوچه» احمد شاملو نیز که فرهنگ جامع لغات، اصطلاحات، تعبیرات و ضرب‌المثل‌های فارسی است، اخیرا از سوی انتشارات مازیار به چاپ پنجم رسیده است. احمد شاملو متولد ۲۱ آذر سال ۱۳۰۴ در تهران بود که دوم مردادماه سال ۱۳۷۹ در فردیس کرج از دنیا رفت.