دنیای اقتصاد- مرجان توحیدی: نمایندگان منتقد به عملکرد نیروهای امنیتی و انتظامی‌ در حوادث اخیر تلاش برای طرح تحقیق و تفحص از ناآرامی‌های پس از انتخابات ۲۲ خرداد را به جریان می‌اندازند.‌ این تلاش از سوی جمعی از اعضای فراکسیون‌های اقلیت و اکثریت مجلس و نمایندگان منتقد دولت پی گرفته خواهد شد. اما این طرح در حالی مطرح می‌شود که برخی از نمایندگانی که منتقد عملکرد نیروهای امنیتی و انتظامی‌ در حوادث اخیر هستند و از عدم اطلاع‌رسانی دستگاه‌های ذی‌ربط در حواث اخیر به نمایندگان ابراز گلایه‌مندی می‌کنند، علاوه بر‌این که خبر تحقیق و تفحص را تایید می‌کنند از ‌این که در ماجراهای پیش آمده تنها برخی از چهره‌های شاخص مجلس از پشت پرده حوادث مطلع بوده و دیگر نمایندگان در بی‌خبری به سر می‌برند، معترض بوده و از ‌این نکته سخن می‌گویند که ظاهرا در ماجراهای اخیر برخی نمایندگان محرم بودند و سایرین نامحرم. از همین رو ‌این تعداد از نمایندگان چون جمشید انصاری از اعضای اقلیت در توجیه ارائه طرح تحقیق و تفحص‌ این موضوع را مورد اشاره قرار دادند که درخواست تحقیق و تفحص باید به رای نمایندگان گذاشته شود و به همین دلیل از پشتوانه رای اکثریت نمایندگان برخوردار است.‌

ناجا؛ مسوول وقایع بازداشتگاه کهریزک

این گلایه‌ها از نحوه اطلاع‌رسانی مسوولان امنیتی به نمایندگان اما همچنان در اظهارات نمایندگان منتقد دولت و البته برخی از اعضای کمیته حقیقت‌یاب مجلس که به دستور لاریجانی در پی حمله به کوی دانشگاه تشکیل شده بود همچنین دیده می‌شود. به طوری که حمیدرضا کاتوزیان نماینده تهران و عضو فراکسیون اصولگرایان در جمع خبرنگاران پارلمانی درباره این نکته سخن گفت که پاسخ‌ها درباره کهریزک برای ما قانع کننده نبوده است‌. این نماینده‌ تهران بیانیه‌ احمدی‌مقدم، فرمانده‌ نیروی انتظامی‌در مورد وقایع بازداشتگاه کهریزک را قانع کننده ندانست و وی را در این زمینه مسوول خواند.

‌حمیدرضا کاتوزیان در جمع خبرنگاران با اشاره به بیانیه منتشر شده از سوی فرمانده‌ ناجا، ابعاد این ماجرا را وسیع‌تر دانست و افزود:‌ درمورد وقایع کهریزک یک بخش‌ قتل‌هایی است که رخ داده و منجر به از بین رفتن تعدادی از جوانان این کشور شده است که در این موضوع قانون روشن و شفاف است و صرف‌نظر از بحث سیاسی باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی ابراز عقیده کرد که در این موضوع فرمانده ناجا مسوول است و باید پاسخگو باشد و این‌که عنوان شود نمی‌دانستیم، را بنده درست نمی‌دانم؛ زیرا مرتبا گزارش روزانه به او داده می‌شود.

کاتوزیان تاکید کرد: اگر این موضوع در آینده تکرار شود، در واقع یک دهن‌کجی به مردم محسوب می‌شود، ضمن آنکه خلاف منویات مقام معظم رهبری است، زیرا ایشان دستور تعطیلی و برخورد با عوامل کهریزک را دادند و اگر خلاف‌ نظر ایشان رفتار شود، دیگر چه چیزی در کشور باقی می‌ماند؟

روح‌الامینی قصاص می‌خواهد

این نماینده اصولگرای مجلس، درباره‌ پاسخ‌هایی که مسوولان در مورد وقایع کهریزک به نمایندگان مجلس داده‌اند، گفت: پاسخ‌ها برای ما قانع کننده نبوده است، ضمن اینکه دکتر روح‌الامینی که فرزندش فوت کرده صراحتا گفته است که قصاص کسانی که منجر به فوت فرزندش شده‌اند را می‌خواهد و در کهریزک جنایت صورت گرفته یا اقدامی‌شده که منجر به مرگ شده است.

وی گفت:‌ در قانون کشور مشخص شده که چگونه باید با جانی برخورد شود، لذا این‌که بخواهند تنها دو نفر از ماموران جزء را بگیرند و بازداشت کنند، نه فرزندان خانواده‌ها زنده می‌شوند و نه توهینی که به نظام جمهوری اسلامی‌شده توسط این افراد، به این وسیله پاک می‌شود.

وی گفت:‌ همانطور که قبلا در مصاحبه‌ها گفتم اطلاعات دقیق و روشن به ما داده نمی‌شود، اما تا اینجا اعتماد کردیم و خود نیروی انتظامی‌و قوه قضائیه باید پیگیر آن باشند، ضمن آنکه علاقه‌مند هستیم که خودشان پیگیری کرده و با افراد خاطی برخورد قانونی شود یا اگر اشکالی در ساختار است، برطرف کنند.

علی مطهری: خاطیان کهریزک باید معرفی و محاکمه شوند

علی مطهری هم با اشاره به بیانیه اخیر سردار احمدی‌مقدم درباره‌ خاطیان بازداشتگاه کهریزک، گفت:« این بیانیه، تنها کفایت نمی‌کند و افراد خاطی باید با اسم و رسم، نام خانوادگی و حتی عکس از صداوسیما و روزنامه‌ها معرفی و محاکمه شوند.»

وی در جمع خبرنگاران پارلمانی اضافه کرد:« باید مجازات این خاطیان تعیین شود و بعد هم ترتیبی اتخاذ شود که مردم مطمئن شوند مجازات این افراد انجام می‌شود نه اینکه مثل حوادثی مثل زهرا کاظمی‌و زهرا بنی‌یعقوب معلوم نشود که آیا افراد خاطی مجازات شدند یا نشدند؟ بنابراین این مساله باید کاملا شفاف باشد.»

مطهری در ارزیابی از نحوه‌ فعالیت کمیته‌ ویژه مجلس برای بررسی وضعیت بازداشت‌شدگان اخیر، اظهار کرد: « این کمیته ضعیف عمل کرده و باید جدی‌تر کار خود را ادامه دهد و به صرف دادن گزارش محرمانه به مقامات کشور اکتفا نکند.»

احمدی مقدم: من هم تقصیر دارم

کشته‌شدگان کهریزک بر اثر ضرب و جرح فوت نکرده‌اند

فرمانده نیروی انتظامی خود را در اتفاقات بازداشتگاه کهریزک مقصر دانست و گفت: نمی‌خواهم از زیر بار مسوولیت این موضوع شانه خالی کنم. به گزارش ایلنا، سرداراسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی در حاشیه مراسم تودیع و معارفه روسای قدیم و جدید پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در جمع خبرنگاران با بیان این که در بازداشتگاه کهریزک تخلفاتی انجام شده و برخی مسوولان در این بازداشتگاه به وظایف خود عمل نکرده‌اند، اظهار کرد: در این بازداشتگاه و اتفاقات آن من هم تقصیر دارم و نمی‌خواهم از زیر بار مسوولیت این موضوع شانه خالی کنم؛ هرچند از قبل دستوراتی را در خصوص عدم بازداشت دانشجویان در این مکان و برخورد فیزیکی با آنها صادر کرده بودند. وی گفت: پس از بررسی شرایط در بازداشتگاه کهریزک مدیر بازداشتگاه بازداشت و سپس عزل شد و دو نفر از مسوولان حفاظتی و نظارتی این بازداشتگاه نیز برکنار شدند. احمدی‌مقدم افزود: بازداشتگاه کهریزک ویژه نگهداری مجرمان خطرناک و اراذل و اوباش بود. سردار احمدی‌مقدم تصریح کرد: کشته شدگان در این بازداشتگاه بر اثر ضرب و جرح فوت نکرده‌اند، بلکه بر اثر یک بیماری ویروسی جان باخته‌اند.