مهر - با اتمام ماموریت محمدعلی رمضانی فرانی در وزارت ارشاد و به فاصله کمتر از ۱۰ ماه از تصدی مدیریت اداره‌کل امور کتاب و کتابخوانی این وزارتخانه توسط وی، فرانی برای ادامه خدمت به سمت سابقش در دانشگاه امام حسین (ع) بازگشت.

محمدعلی رمضانی فرانی آبان‌ماه سال گذشته از دانشگاه امام حسین (ع) به وزارت ارشاد مامور به خدمت شده بود و با توجه به پایان مهلت ماموریت وی و اینکه دانشگاه مذکور با تمدید ماموریت وی در این وزارتخانه موافقت نکرد، فرانی برای ادامه خدمت در این دانشگاه اداره کتاب ارشاد را ترک کرد.

این گزارش حاکی است که محسن پرویز، معاون فرهنگی وزیر ارشاد روز گذشته همچنین طی حکمی «محمدالهیاری فومنی» مشاور خود را به عنوان سرپرست موقت اداره‌‌کل امور کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد منصوب کرد. بر اساس این حکم، الهیاری تا تعیین مدیر جدید مسوولیت امورات مربوط به این اداره ‌کل را بر عهده دارد.

بازار تئاتر ایران برپا می‌شود

فارس - برای نخستین بار درتاریخ برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، بازار تئاتر ایران برپا خواهد شد.

نخستین بازار تئاتر ایران با هدف ایجاد تبادلات فرهنگی، هنری و استفاده بهینه از ظرفیت‌های نمایشی کشور جهت معرفی آثار نمایشی به مدیران جشنواره‌ها، رویدادهای معتبر بین‌المللی، تماشاخانه‌ها، تهیه‌کنندگان، سرمایه‌گذاران آثار نمایشی و بازاریابان بین‌المللی، همزمان با برپایی بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در تهران برپا خواهد شد.

گروه‌های علاقه‌مند می‌توانند درخواست خود را با شرایط زیر برای حضور در این بازار به دبیرخانه جشنواره ارائه کنند: ۱- ارائه مدارک مستند مبنی‌بر اجرای عمومی در تالارهای حرفه‌ای تئاتر، ۲- ارائه مدارک مستند مبنی‌بر حضور در مجامع بین‌المللی داخلی و خارجی، ۳- تولید مشترک با هنرمندان سایر کشورها، ۴-دریافت جوایز بین‌المللی از جشنواره‌های داخلی و خارجی، ۵-ارائه نسخه تصویری با کیفیت قابل‌ارائه، ۶- ارائه بروشور یا کاتالوگ گروه به زبان انگلیسی، ۷- معرفی حداقل یک نماینده از گروه، آشنا به زبان انگلیسی، ۸- مهلت ارسال درخواست حضور در این بازار (بر اساس شرایط یاد شده) تا ۱۵ مهرماه سال جاری خواهد بود.

بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در دهه اول بهمن‌ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

«درباره‌الی» در فرانسه، برزیل، پرتغال و ژاپن

ایسنا- فیلم «درباره الی» ساخته «اصغر فرهادی» تا پایان ماه سپتامبر (اوایل مهرماه) در جشنواره‌های مختلفی در کشورهایی چون برزیل، فنلاند، ژاپن و پرتغال به نمایش در می‌آید و اکران جهانی‌اش را از ۱۸ شهریورماه با حضور اصغر فرهادی در فرانسه آغاز خواهد کرد.

در ادامه‌ حضور جهانی جدیدترین ساخته‌ اصغر فرهادی، جشنواره فیلم «بریسبان» استرالیا که در دو نوبت «درباره الی» را به نمایش گذاشته است، درحالی دیروز (یکشنبه ۱۸ مرداد ماه) پایان یافت که این فیلم نامزد جایزه فیپرشی و جایزه شبکه توسعه سینمای آسیا (نتپک) است.

فرهادی برای آغاز اکران عمومی فیلمش طی هفته‌های آینده به فرانسه سفر خواهد کرد و سپس برای نمایش فیلمش در جشنواره‌ها به ژاپن و پس از آن به پرتغال می‌رود.

دست شاه‌نشینان سینما به‌خاطر عدالت قطع می‌شود

فارس - گزینه تصدی مقام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در دولت دهم فعالیت هنرمندان به خاطر این که در جبهه‌های سیاسی بوده‌اند، ممنوع‌ نمی‌شود، اما اگر به‌خاطر اجرای عدالت، دست شاه‌نشینان از یکسری امکانات ویژه کوتاه شود نباید آن را به قضایای سیاسی و انتخاباتی ربط دهند. «جواد شمقدری» که یکی از کاندیداهای جدی تصدی پست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس به پرسش‌هایی درباره چشم‌انداز مدیریتی خود پاسخ داد. وی درباره شایعاتی که در خصوص ممنوع‌الفعال شدن برخی هنرمندان فعال در دوره انتخابات، در دوره آینده شنیده می‌شود، اظهار کرد: من به مسوولان آینده سینمایی توصیه می‌کنم که فارغ از این قضایا قضاوت کنند و تصمیم بگیرند، ولی قطعا در معاونت سینمایی تحولاتی رخ خواهد داد که باید مبنایش عدالت باشد. شمقدری گفت: من دو سال پیش طی گفت‌وگویی عرض کردم که در سینما با عده‌ای شاه‌نشین روبه‌رو هستیم و مدیر آینده سینما فارغ از اینکه چه کسی است، اگر بخواهد بر مبنای عدالت برخورد کند قطعا گروهی از این شاه‌نشینان معترض خواهند شد. وی گفت: اما اگر دست این شاه‌نشینان از یکسری امکانات ویژه کوتاه شود؛ به خاطر اجرای عدالت است و نه به خاطر نگاه‌های دیگر، اما ممکن است که آنها فضاسازی کنند که این اتفاقات به خاطر این بوده که رای‌شان به شخص دیگری بوده است. این قطعا یک شانتاژ رسانه‌ای محسوب می‌شود و من این را پیشاپیش اعلام می‌کنم.

اجرای «سگ‌سکوت» بدون حامد بهداد

مهر- کارگردان «سگ‌سکوت» از اجرای این نمایش با حضور حامد بهداد و بابک حمیدیان به صورت یک شب در میان خبر داد.

آروند دشت‌آرای گفت: قرار است حامد بهداد برای داوری جشنواره فیلم کوتاه کارگردانان ایرانی سفری ۱۰ روزه به تورنتو داشته باشد. به همین دلیل بابک حمیدیان در ۱۰ اجرا به گروه ملحق شده و به جای بهداد در این نمایش نقش‌آفرینی می‌کند؛ البته این جایگزینی تغییر خاصی در ساختار نمایش نداشته است.

وی ادامه داد: نمایش «سگ‌سکوت» ارتباط مستقیم با شخصیت بازیگر و انرژی وی دارد و به طور حتم اجرای حمیدیان با بهداد متفاوت خواهد بود. به احتمال زیاد اجرای نمایش «سگ سکوت» در شهریورماه تمدید می‌شود و با بازگشت حامد بهداد نمایش به صورت یک شب درمیان با بازی بهداد و حمیدیان روی صحنه می‌رود.

«سگ‌سکوت» نوشته طلا معتضدی داستان بازگشت عطا شخصیت اصلی نمایش به خانه پدری و اتفاق‌هایی عجیب است که در آن خانه رخ می‌دهد. این نمایش هر شب ساعت ۲۰:۳۰ در سالن شماره دو ایرانشهر روی صحنه می‌رود. باران کوثری و پانته‌آ بهرام در این نمایش ایفای نقش می‌کنند.