توصیه هیات دادستانی به آزادی حجاریان

دادستان کل کشور گفت: هیات دادستانی توصیه کرده که حجاریان آزاد شود و در منزل خود تحت‌کنترل قرار گیرد. به گزارش خبرگزاری مهر، دری نجف‌آبادی دیروز در حاشیه نشست روسای کل دادگستری‌های سراسر کشور در جمع خبرنگاران در ارتباط با وضعیت سعید حجاریان گفت: هیات دادستان توصیه به آزادی وی کرده و خواستار کنترل وی در منزل خود شده‌اند؛ اما در مورد وضعیت جسمانی او باید گفت پزشک حجاریان به خاطر وضعیت جسمانی‌اش خواستار آزادی‌اش شده است. با این همه شرایط جسمانی او در حال حاضر خوب است؛ گرچه توصیه ما بر آزادی وی و کنترل او در منزل است. این مقام ارشد قضایی درباره بازداشت‌شدگان حوادث اخیر گفت: در حدود ۱۰۰ نفر از بازداشت شدگان با اخذ وثیقه آزاد شده‌اند که ممکن است جهت ارائه برخی توضیحات مجدد به دادگاه فراخوانده شوند، اما در حال حاضر کمتر از ۲۰۰ نفر در بازداشت به سر می‌برند.

وی در مورد نتایج بررسی هیات دادستانی از زندان‌ها گفت: نتیجه این بررسی از قبل نیز مشخص بود؛ اما در مورد بازداشتگاه کهریزک باید گفت پیش از این تذکراتی داده شده بود که فردی را به این مکان نفرستند؛ اما متاسفانه تخلف برخی برادران باعث شد حادثه کهریزک به وجود بیاید و حوادث دیگر که قابل‌دفاع نیست؛ اما به طور حتم طبق مقررات باید جوابگو باشید.

دری نجف‌آبادی تصریح کرد: بنا نبوده بازداشتی‌های حوادث پس از انتخابات به بازداشتگاه کهریزک منتقل شوند و بارها تاکید شده که اگر بناست به این مکان ببرند، باید شرایط و حداقل‌ها مناسب باشد و به همین علت با مسوولان متخلف بازداشتگاه کهریزک برخورد شده و با دیگر مسوولان متخلف نیز برخورد خواهد شد. اگر قاضی نیز مقصر باشد، پیگیری خواهد شد.

دادستان کل کشور در ادامه تصریح کرد: ممکن است در روزهای ابتدایی پس از انتخابات به خاطر ازدحام بازداشتی‌ها در یک مرحله امکانات لازم وجود نداشته است؛ اما از زمانی که این افراد در اختیار دستگاه قضایی قرار گرفته‌اند، سعی شده مقررات درباره آنها رعایت گردد. دری نجف‌آبادی در مورد دستور آیت‌ا... هاشمی‌شاهرودی مبنی‌بر تعیین تکلیف بازداشت شدگان گفت: روند رسیدگی به پرونده بازداشت شدگان به سرعت انجام شده و این روند ادامه دارد.

دادستان کل کشور افزود: در خصوص حفظ حقوق شهروندی در بررسی بازداشتگاه‌ها هم هیات ما و هم هیات حقوق شهروندی و هم شورای عالی امنیت ملی بررسی کردند و جمع‌بندی بسیار قوی هم بود. دری نجف‌آبادی ادامه داد: ما از ماه گذشته تذکر لازم را داده بودیم و گفته بودیم کسی را به بازداشتگاه کهریزک نبرند و اگر هم برده‌اند سریعا برگرداند. هیات ما از هشتم ماه قبل تاکید فراوانی نسبت به این مساله داشتند، ولی متاسفانه غفلت و سهل‌انگاری بعضی از برادران باعث شد که حادثه کهریزک و بعضی از حوادث تلخ دیگر که قابل دفاع نیست به وجود بیاید و طبیعتا دستگاه‌ها و افراد که تخلف کرده‌اند باید با آنها برخورد شود.

دری نجف‌آبادی درباره بازداشتگاه‌های دیگر هم گفت: ممکن است در روزهای اول پس از انتخابات به خاطر تراکم جمعیت بازداشتی‌ها امکانات لازم در اختیار نبوده و حداقل‌ها به طور کامل رعایت نمی‌شد، اما از زمانی که افراد در اختیار دستگاه قضایی قرار گرفتند دستگاه قضایی بر پرونده‌ها اشراف کامل یافت و نظارت و بازجویی می‌کرد، سعی شد حقوق افراد کاملا رعایت شود.

وی در زمینه آزادی برخی بازداشت شدگان نیز گفت: آنها که واقعا امکان آزاد شدن شان بوده در اسرع وقت آزاد شدند و مجموعه افرادی که آزاد شدند تعداد قابل‌توجهی هستند.

دادستان کل کشور خاطر نشان کرد: در ماه قبل که رسیدگی به وضعیت بازداشت شدگان را شروع کردیم روزی ۱۰۰ نفری که بازداشت شدند آزاد هم می‌شدند. دری نجف‌آبادی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص اختلاف دادگستری و دادسرا در مورد بازداشتگاه کهریزک نیز گفت: از ابتدا نیز بنا نبود که از دستگیرشدگان جریان انتخابات کسی را به آنجا(کهریزک) ببرند.

وی تاکید کرد: هیچ‌کس اجازه نمی‌دهد از رهبری تا رییس قوه قضائیه و دادستانی بازداشتگاه غیراستاندارد در کشور وجود داشته باشد و افرادی در بازداشتگاه غیراستاندارد نگهداری شوند و اگر قاضی هم در این زمینه مقصر باشد با وی برخورد می‌شود.

دادستان کل کشور در مورد شایعاتی در خصوص شکنجه در روزهای اولیه پس از انتخابات گفت: ممکن بوده مواردی هم باشد، ولی از زمانی که قوه قضائیه نظارت و رسیدگی را برعهده گرفته هر کسی تخلفی را سراغ دارد، گزارش دهد و ما پیگیری خواهیم کرد.