کمیسیون بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری «خطای انسانی» را علت اصلی سانحه یک فروند هواپیمای ایلوشین ۶۲ در فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد اعلام کرد. به گزارش واحد مرکزی خبر، فرامرز سروی، معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری و مسوول این کمیسیون دیروز در جمع خبرنگاران گفت: بعد از ۴۲۰۰ نفر ساعت کارشناسی ۱۱ کمیته تخصصی بررسی سانحه و اطلاعات به دست آمده از جعبه سیاه هواپیما مشخص شد، خلبان دستورالعمل‌های پروازی مندرج در کتاب هواپیما را هنگام نشستن رعایت نکرده و کادر پروازی نیز حین تقرب و فرود آمدن روی باند شماره ۱۳ فرودگاه تمرکز لازم را نداشته است.

وی افزود: این هواپیما به علت رعایت نکردن مقررات پروازی با سرعت زیاد اقدام به تقرب و فرود آمدن می‌کند و خلبان نیز نمی‌تواند براساس دستورالعمل، هواپیما را کنترل کند که از باند خارج و دچار سانحه می‌شود.

مسوول کمیسیون بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به بررسی‌های انجام شده از جمله جمع‌آوری مدارک و اسناد هواپیما، مصاحبه با شاهدان‌، بررسی نوارهای مکالمه مراقب پرواز و اطلاعات رادار و جعبه سیاه و شکل ظاهری و کتاب هواپیما گفت: در این بررسی‌ها علاوه بر کارشناسان داخلی، کارشناسان بین‌المللی و کارشناسان شرکت سازنده هواپیما نیز حضور داشتند که در نهایت «عامل انسانی» علت بروز این سانحه تشخیص داده شد.

سروی با بیان اینکه علت ۹۰درصد سوانح هوایی در جهان «خطای انسانی» است، گفت: آنچه برخی سایت‌ها و مطبوعات به عنوان دعوا و درگیری در کابین خلبان اشاره کرده‌اند در حقیقت ورود فرد غیرمسوول به کابین و نبود مدیریت متمرکز در کابین است.

معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: طبق مقررات ،‌ ورود افراد غیر گروه پروازی به کابین خلبان هنگام تقرب پرواز ممنوع و مسوولیت آن به عهده خلبان است که نتایج بازخوانی نوار مکالمات کابین نشان می‌دهد این مقررات رعایت نشده است. سروی افزود: خلبان و کمک خلبان این پرواز هر یک به ترتیب ۱۴هزار و ۱۰هزار ساعت پرواز و تجربه کافی داشته‌اند. وی یادآور شد: بررسی سوانح در دنیا نشان می‌دهد سوانحی که رخ می‌دهد مربوط به خلبان‌های کم تجربه یا خیلی باتجربه است.