رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: تعداد موارد مبتلا به آنفلوآنزای نوع «آ» در کشور به ۱۴۴ نفر رسیده است؛ اما تاکنون هیچ مورد مرگ اثبات شده از این بیماری نداشته‌ایم، سفرهای عمره نیز برای کنترل این بیماری از ۱۹ مرداد به بعد متوقف می‌شود. محمدمهدی گویا در گفت‌و‌گو با ‌فارس‌ افزود: با تصمیم کمیته آنفلوآنزا در دولت، سفر عمره رمضان به طور کلی متوقف شد و از ۱۹ مرداد امسال سفرهای عمره به طور کلی متوقف می‌شوند و البته درباره سفر حج تمتع نیز در آینده و با نزدیک شدن به زمان آن و بررسی شرایط آن زمان تصمیم‌گیری می‌شود.

وی ادامه داد: تاکنون ۱۴۴ نفر فرد مبتلا به آنفلوآنزای نوع‌ «آ» در کشور شناسایی شده‌اند که همگی آن‌ها یا درمان شده‌اند یا تحت‌درمان و مراقبت هستند و تاکنون هیچ موردی از مرگ ناشی از این بیماری در کشور ثابت نشده است. گویا گفت: فقط یک نفر مشکوک وجود دارد که یک فرد ۳۸ ساله تهرانی است که هفته گذشته در یکی از بیمارستان‌های تهران فوت کرد، البته این فرد علایم آنفلوآنزا نداشت و دچار تورم در پا بود. با این حال با توجه به اصرار اطرافیان وی، چون از وی تست آنفلوآنزا گرفته نشده بود، جسد این فرد برای بررسی بیشتر به پزشکی قانونی ارجاع شده است.

وی درباره خبر مرگ یک زن باردار در هرمزگان بر اثر ابتلا به بیماری آنفلوآنزای نوع «آ» توضیح داد: بنده از این موضوع اطلاعی ندارم و چنین گزارشی به وزارت بهداشت نرسیده است، مسوولان استانی نیز باید این نوع اخبار را پس از گزارش به وزارت بهداشت و تایید آزمایش آنفلوآنزای بیمار اعلام کنند، در حالی که تا آن جا که من می‌دانم، تست آنفلوآنزای این زن مثبت نبوده است. گویا اضافه کرد: مراقبت‌های مرزی در فرودگاه‌ها و مبادی ورودی کشور همچنان ادامه دارد و افرادی که فرم خوداظهاری را پر می‌کنند و اعلام می‌کنند که علایم بیماری آنفلوآنزا دارند، حتما تحت آزمایش‌، آموزش و مراقبت قرار می‌گیرند و بنده شایعات مبنی‌بر بی‌توجهی به فرم‌های خود‌اظهاری و ضعف در مراقبت‌های مرزی را تکذیب می‌کنم؛ اگر چنین بود، اکنون با شیوع بسیار بیشتر این بیماری در کشور مواجه بودیم.

وی اضافه کرد: غربالگری و سنجش تب از تمام مسافران خارجی و قرنطینه مسافران هیچ ارزش علمی ندارد، زیرا علامت‌ بیماری آنفلوآنزا فقط تب نیست، ضمن اینکه ممکن است علایم آن چند روز بعد ظاهر شود، بنابراین بهترین کار آموزش مردم درباره فرهنگ عطسه، سرفه، پرهیز از روبوسی و شست و شوی مداوم دست‌ها است و اینکه به محض مشاهده علایم آنفلوآنزا به مراکز اعلام شده در تمام استان‌ها مراجعه کنند که این آموزش‌ها به صورت وسیع برای همه مسافران و همه مردم در حال انجام است و گسترش نیز می‌یابد.

تکذیب فوت بر اثر آنفلوآنزای خوکی

در همین حال وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه تاکنون هیچ کس به دلیل ابتلا به آنفلوآنزای نوع A جان نباخته است،گفت: خبری که درخصوص فوت خانمی در بندرعباس به دلیل ابتلا به آنفلوآنزای نوع A منتشر شده است، مورد تایید نیست و وجود آنفلوآنزای نوع A در وی به اثبات نرسیده است.

به گزارش شبکه ایران، دکتر کامران باقری لنکرانی در جمع خبرنگاران افزود: این خانم که یک هفته پیش در بندر عباس فوت کرده، به ذات الریه و مشکل تنفسی مبتلا بوده و به هیچ وجه وجود بیماری آنفلوآنزای نوع A در او به اثبات نرسیده است.

وزیر بهداشت با اشاره به جلسه امروز کارگروه دولت درخصوص اعزام زائران ایرانی به حج عمره و تمتع گفت: در این جلسه مقرر شد سازمان حج و زیارت به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که آخرین زائر ایرانی قبل از ماه مبارک رمضان عربستان را ترک کند.

باقری لنکرانی ابتلای ۱۴۵ نفر از هموطنانمان را به بیماری آنفلوآنزای نوع A قابل‌تحمل توصیف و تصریح کرد: باید بدانیم این تعداد در شرایطی است که در انگلستان بیش از یک میلیون نفر و در عربستان بیش از ششصد نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند و ما باید تا می‌توانیم آگاهی‌های عمومی را در این زمینه افزایش دهیم.