وزارت خارجه انگلیس از حضور سفیر کشورش در مراسم تحلیف محمود احمدی‌نژاد دفاع کرد و «دیپلماسی واقع‌بین» را برای برخورد با ایران لازم دانست. به گزارش ایسنا، وزارت خارجه انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد: اگرچه سایمون گس، سفیر انگلیس در مراسم (تحلیف محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور ایران) حضور داشت؛ اما انگلیس برای احمدی‌نژاد پیام تبریک ارسال نخواهد کرد.

در این بیانیه با ادعای «نقض حقوق بشر» در وقایع پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران افزود: موضع انگلیس در خصوص این موضوع روشن بوده و نسبتا به این دلیل بود که ایران مستمرا انگلیس را برای انتقاد شدید برگزید و به دفعات از ما به خاطر مواضع‌مان گلایه کرد. با این حال مسائلی جدی وجود دارد که لازم است انگلیس در خصوص ایران به آنها بپردازد؛ از جمله نگرانی‌های مشروع و ضروری جامعه بین‌المللی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران و اوضاع بسیار نگران‌کننده حقوق بشر.

در این بیانیه آمده است: تلاش برای پیشرفت در این مسائل مشکل، اما حیاتی و مستلزم دیپلماسی واقع بینانه است. این به معنای روال عادی اوضاع در رابطه با ایران نیست، بلکه به معنای آن است که کانال‌های ارتباطی باید باز نگه‌داشته شود.