دنیای اقتصاد- سرانجام طرح ممنوعیت سفر کودکان خردسال و افراد پیر به حج عمره برای جلوگیری از ابتلا به آنفلوآنزای خوکی هم تکافو نکرد و مخبر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هشتم از ممنوعیت انجام سفر حج عمره برای همه رده‌های سنی به دلیل جلوگیری از شیوع بیماری آنفلوآنزای خوکی خبر داد.از طرف دیگر رییس سازمان حج و زیارت کشور روز گذشته درباره این خبر گفت: در جلسه قبلی درباره سفر عمره در ماه رمضان سوال کردیم و اعلام شد، هنوز تصمیمی نداریم و همان محدودیت سنی و افراد بیمار اعمال شود و اگر تصمیمی باشد، بعدا اعلام می‌کنیم. با موافقت دولت

سفر حج عمره به طور کلی ممنوع شد

سرانجام طرح ممنوعیت کودکان خردسال و افراد پیر به حج عمره برای جلوگیری از ابتلا به آنفلوآنزای خوکی هم تکافو نکرد و مخبر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هشتم از ممنوعیت انجام سفر حج عمره برای همه رده‌های سنی به دلیل جلوگیری از شیوع بیماری آنفلوآنزای خوکی خبر داد.

شاهرخ رامین که با خبرگزاری خانه ملت گفت‌و‌گو می‌کرد، گفت که «در جلسه دیروز کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، شماری از اساتید دانشگاه، اعضای کمیته کشوری کنترل بیماری‌های عفونی و دکتر گویا، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت حضور یافتند و نظرات علمی‌خود را درباره نحوه کنترل، میزان کشندگی و نوع سرایت بیماری آنفلوآنزای خوکی مطرح کرده‌اند.»

به گفته وی، در این جلسه نمایندگان دولت پس از شنیدن دغدغه‌های نمایندگان مجلس‌، اعلام کرده‌اند که با موافقت دولت، تمامی‌سفرهای حج عمره تا زمان رفع بحران این بیماری کنسل می‌شود.

این درحالی است که چند روز پیش آیت ا... العظمی‌سیستانی نیزدر پاسخ به این سوال که «با توجه به وجود نگرانی بسیار زیاد نسبت به انتشار گسترده آنفلوآنزای خوکی بین حجاج که پیش‌بینی می‌شود موجب به وجود آمدن یک فاجعه انسانی شود، موضع شریعت اسلامی‌درباره وجوب برگزاری حج امسال چیست؟» پاسخ داده بود‌: برگزاری حج واجب است مگر اینکه ضرر آن موجب نگرانی عقلا شود.

در همین حال به علت شیوع وحشتناک آنفلوآنزای خوکی در کشورهای آسیایی در شرایطی که قرار بود تیم ملی سانشو مردان ۳۰‌مرداد برای برپایی اردوی تدارکاتی یک هفته‌ای و انجام دیدارهای تدارکاتی با دو تیم استانی چین عازم پکن شود، بنا به اعلام انجمن ووشوی چین مبنی بر اینکه شیوع آنفلوآنزای خوکی شدت بسیار زیادی در این کشور دارد، این سفر لغو شد.

گفتنی است؛ وزیر بهداشت هم آخرین آمار مبتلایان به آنفلوآنزای نوع A را در کشور ۶۱ نفر اعلام کرده و گفته بود که همگی مبتلایان از عمره گزاران بوده اند و این در شرایطی است که دیروز وزارت بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی آخرین آمار مبتلایان به آنفلوآنزای نوع A (خوکی) در کشور را ۱۰۵ نفر اعلام کرد. تا روز یازدهم مرداد ماه آمار مبتلایان به این بیماری در کشور به ۸۵مورد می‌رسید که ظرف ۲۴ ساعت بیماری ۲۰ نفر نیز تایید شد و به ۸۵ نفر یاد شده اضافه شده اند.همچنین براساس آخرین گزارش سازمان ملل درتاریخ ۲۷ جولای تاکنون ۱۷۰ کشور درگیر این بیماری هستند و براین اساس تاکنون ۱۳۴‌هزار و ۵۰۳نفر به این بیماری مبتلا و ۸۱۶‌نفر در اثر این بیماری جان خود را از دست دادند. براساس اطلاعات ارائه شده در پایگاه اطلاع‌رسانی این سازمان جهانی‌، مکزیک‌، آمریکا، انگلیس‌، کشورهای اروپایی‌، افغانستان، آندورا، برزیل، بوتان، بوتسوانا،‌هائیتی، نامیبیا، هلند، توگو، ترکیه‌ و تانزانیا از جمله کشورهایی هستند که این بیماری در پنج قاره دنیا بدان راه یافته است.

دستوری نیامده است

از طرف دیگر رییس سازمان حج و زیارت کشور روز گذشته گفت: از طریق کمیته بررسی بیماری آنفلوآنزای نوع A (خوکی) هنوز دستوری مبنی بر لغو عمره در ماه مبارک رمضان دریافت نکرده‌ایم.

مصطفی خاکسار قهرودی در گفت‌وگو با فارس افزود: بعد از ظهر روز دوشنبه در وزارت بهداشت جلسه‌ای درباره عمره برگزار شد.

رییس سازمان حج و زیارت کشور با اشاره به اینکه کمیته‌ای با عنوان بررسی بیماری آنفلوآنزا زیر نظر سعیدلو، معاون اجرایی رییس‌جمهوری تشکیل شده است، گفت: دبیرخانه این کمیته در وزارت بهداشت تشکیل می‌شود. وی افزود: در جلسه قبلی درباره سفر عمره در ماه رمضان سوال کردیم و اعلام شد، هنوز تصمیمی نداریم و همان محدودیت سنی و افراد بیمار اعمال شود و اگر تصمیمی باشد، بعدا اعلام می‌کنیم.