ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت نوشت‌: طرح فراری دادن محمد خاتمی از کشور با هدف تشکیل اپوزیسیون جدید علیه جمهوری اسلامی ایران در اروپا از سوی یک گروهک مدعی ملی گرایی تدوین و ارائه شده است. به گزارش ایرنا، این گروهک مدعی ملی‌گرایی و آزادیخواهی عصر جمعه و همزمان با انتشار خبر آغاز محاکمه سران ستاد آشوب و عناصر خیابانی آنها طرحی را به چند چهره روحانی نمای مدعی اصلاحات ارائه دادند که طی آن محمد خاتمی به علت احتمال فاش شدن نقش او در پروژه اغتشاشات و روابط پنهان خارجی‌اش در جریان اعترافات دستگیر شدگان باید از کشور خارج و در سوئیس مستقر شود.

براساس این طرح محل فعالیت خاتمی در ژنو موسوم به موسسه بین‌المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها می‌تواند محل خوبی برای ادامه تماس‌های سیاسی و روابط مالی با حامیان غربی اصلاح طلبان (آمریکا و انگلیس و ...) و پایگاهی امن جهت مخالفت با نظام جمهوری اسلامی ایران باشد.

به نظر می‌رسد دریافت گزارش‌هایی درباره فعالیت‌های خاتمی طی سال‌های گذشته در پوشش دفتر ژنو، جریان‌های براندازی را بر آن داشت تا از این ظرفیت در جهت اهداف ضد ایرانی خود استفاده کنند. خبرهای دریافتی از مواضع و روابط اعلام نشده خاتمی نشان می‌دهد که مناسبات و مواضع او می‌تواند از نظر دشمنان جمهوری اسلامی یک فرصت محسوب شود. شنیده‌ها از وجوه نکات قابل ملاحظه ای در این زمینه در میان اعترافات بعضی دستگیر شدگان آشوب‌ها پس از انتخابات حکایت می‌کند.

ظاهرا برخی عناصر سیاسی و امنیتی آمریکایی و اروپایی نشانی محل فعالیت خاتمی در ژنو را به خوبی می‌دانند و خاطرات دلچسبی از این محل دارند. بعضی تحلیلگران و آگاهان سیاسی کشورمان «موسسه گفت و گوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها» را یک نام مستعار برای محل فعالیت خاتمی در ژنو می‌دانند. دفتر این موسسه در تهران در حوالی میدان آرژانتین واقع شده است.