سوئیس موضوع بازداشت 3 گردشگر آمریکایی را پیگیری می‌کند

در پی اعلام اخباری درباره دستگیری سه گردشگر آمریکایی به وسیله نیروهای نظامی ایران به دلیل عبور غیرقانونی از مرز کردستان عراق، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن از سوئیس خواسته است گزارش‌های مربوط به این موضوع را بررسی و تایید کند. به گزارش ایسنا، خبرگزاری شینهوا گزارش داد: رابرت وود، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما گزارش‌های رسانه‌ای ایران را دیده‌ایم مبنی‌بر اینکه سه شهروند آمریکایی در ایران بازداشت شده‌اند.

وی در این بیانیه افزود: ما از سوئیس؛ حافظ منافع‌مان در ایران خواسته‌ایم صحت این گزارش‌ها را با مقامات ایرانی بررسی کند و اگر صحیح باشد به دنبال دسترسی کنسولی به آنان باشد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: حفاظت از شهروندان آمریکایی بالاترین اولویت ما است.

یک مقام امنیتی کردستان عراق روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که سه گردشگر آمریکایی که از منطقه احمد‌آوه در شهر حلبچه واقع در منطقه سلیمانیه دیدن می‌کردند، پس از عبور از مرز منطقه کردستان با ایران به وسیله نیروهای ایرانی دستگیر شدند.

در این بیانیه آمده است: این آمریکایی‌ها، شان گابریل مکسول، شین بونز و سارا شورت هستند. یک آمریکایی دیگر به نام جاشوآ استیل هم همراه آنان بوده است اما (آن روز) در منطقه احمد آوه مانده بود.

سفارت آمریکا در بغداد بررسی این گزارش‌ها را بنا به گفته یک دیپلمات آمریکایی آغاز کرده است.

از سوی دیگر خبرگزاری فرانسه به نقل از شبکه تلویزیونی العربیه گزارش داده است که ایران سه تبعه آمریکایی را که از طریق عراق (به خاک ایران) نفوذ کرده بودند، دستگیر کرده است.

العالم نیز گزارش داده است: یک منبع مطلع ایرانی دستگیری سه آمریکایی را پس از نفوذ از طریق مرز عراق (به‌ایران) تایید کرد.

بشرو احمد، مشاور رسانه‌ای امنیت کل منطقه کردستان گفت: این دو مرد و یک زن آمریکایی از ترکیه به عراق وارد شده بودند و نفر چهارم که همراه آنان بود در روز حادثه به دلیل بیماری با آنان همراه نشده بود.

شبکه خبری سی‌.ان‌.ان روز جمعه گزارش داده بود که ایران سه گردشگر آمریکایی را پس از آن که از کردستان عراق وارد این کشور شدند، دستگیر کرده است.

خبرگزاری فرانسه نیز با اعلام این خبر گزارش داده بود که یک مقام عالی‌رتبه آمریکایی اظهار کرده است، سفارت آمریکا در بغداد از این گزارش‌ها آگاه و در حال بررسی آن است. در عین حال یک مقام در پنتاگون تاکید کرده است که در این حادثه هیچ پرسنل نظامی آمریکایی دخیل نبوده است.

به گزارش سی‌.ان.ان عضو چهارم این گروه گردشگری که بیمار شده و در هتل مانده بود در تماسی تلفنی با سه گردشگر دیگر صحبت کرده و آن‌ها گفته‌اند که به وسیله نیروی نظامی ایران محاصره شده‌اند.