رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی اعلام کرد: در پی سوانح هوایی رخ داده برای هواپیماهای روسی، طی چند روز اخیر میزان سفرهای هوایی کاهش چشمگیری یافته و بسیاری از مسافران پروازهای داخلی نیز بلیت سفر خود که با هواپیماهای روسی بوده را باطل کرده‌اند. محمد حسن کرمانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهارکرد: در مسیرهایی که از هواپیماهای نسل روسی استفاده می‌شود، تقاضای سفرهای هوایی تنزل یافته و مشتری ندارد.

وی با بیان اینکه پرواز با هواپیماهای روسی منطقی به نظر نمی‌رسد، گفت: با توجه به اینکه این هواپیماها صلاحیت پرواز ندارند و میزان سوانح آنها بسیار بیشتر از هواپیماهای دیگر است و همچنین نشست و برخاستشان در فرودگاه‌های کشورهای اروپایی و آمریکایی از جمله لندن، فرانکفورت، پاریس و ... ممنوع است، سفر با این‌گونه هواپیماها عقلانی به نظر نمی‌رسد و لغو بلیت پروازهای هواپیماهای روسی از جانب مشتریان طبیعی و حقشان است.

کرمانی با بیان اینکه تنها هواپیمای توپولف مسافربری مورداستفاده در جهان، توپولف ۲۰۴ است که با قطعات غربی بازسازی کامل شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد، تصریح کرد: بسیاری از مسافرانی که پروازشان با هواپیماهای روسی بوده است، بلیت خود را باطل کرده‌اند؛ از جمله یک گروه ۱۰۴ نفره از گردشگران منطقه خلیج فارس که طی هفته گذشته از مشهد عازم نوشهر بودند؛ به دلیل اینکه پروازهای مشهد به نوشهر با توپولف انجام می‌شود، یکجا بلیت خود را واگذار کردند.

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی اظهار کرد: به‌رغم اینکه هزینه‌های جانبی در پروازهای داخلی به دلیل کوتاه بودن مسیر بالا است، قیمت بلیت پروازهای داخلی بسیار پایین است و اگر دولت تاکید بر پایین نگه داشتن قیمت‌ها دارد، باید یارانه بپردازد و در غیر این صورت قیمت‌ها را آزاد کند تا شرایط اقتصادی در این صنعت حاکم شود که شرکت‌ها بتوانند هواپیماهای خوب و با کیفیت را در ناوگان هوایی کشور به کار گیرند؛ اما دخالت افرادی که صلاحیت کارشناسی ندارند در صنعت فنی و تخصصی همچون هوانوردی حاکم شده است.

وی تاکید کرد: افزایش قیمت بلیت هواپیما در راستای ملزم کردن شرکت‌های هواپیمایی کشور به استفاده از هواپیماهای جدید، نو و غربی و دور ریختن هواپیماهای روسی باید در دستور دولت قرار گیرد؛ چراکه هم اکنون نرخ بلیت هواپیما در ایران با کشورهای دیگر و حتی حمل و نقل زمینی توازن ندارد و مقرون به صرفه نبودن قیمت بلیت به ویژه در پروازهای داخلی عامل استفاده از هواپیماهای ارزان قیمت (روسی) برای جابه‌جایی مسافران شده است.

کرمانی اظهار کرد: در حالی که هواپیماهای روسی در هیچ جای دنیا استفاده نمی‌شود و حتی روس‌ها که خود تولید‌کننده هستند از هواپیماهای غربی در ناوگان هوایی خود استفاده می‌کنند، جای سوال است که چرا بر قراردادهای خرید هواپیماهای روسی پافشاری می‌شود ؟ و چرا قرعه استفاده از هواپیماهای روسی به نام ایران افتاده است؟