چالش بر سر ریاست فراکسیون اصولگرایان

دنیای اقتصاد - نمایندگان حامی دولت در مجلس سعی دارند تا کاندیداتوری علی لاریجانی برای ریاست فراکسیون اصولگرایان را با مصاحبه‌های زودهنگام خود مبنی بر بی میلی لاریجانی برای کسب مجدد این سمت متاثر سازند، اما مشاور رییس مجلس از قاطعیت لاریجانی برای حضور در رقابت برای کسب ریاست فراکسیون خبر داده است. حامیان دولت در مجلس عملکرد لاریجانی را چه در اداره مجلس و چه در اداره فراکسیون زیر سوال برده و بر این باورند که وی نگاه اکثریتی ندارد و آنچه که در مجلس و فراکسیون می‌گذرد، رای و نظر اکثریت مجلس نیست.

در همین راستا برخی نمایندگان حامی دولت در مجلس بنا دارند تا با تشکیل یک گروه داوری برای بررسی عملکرد اعضای هیات رییسه فراکسیون اصولگرایان به نوعی عملکرد ریاست مجلس را با علامت سوال مواجه کنند‌.این گروه و تشکیل آن اگرچه در اساسنامه فراکسیون دیده شده، اما تاکنون تشکیل نشده بود. نگاه انتقادی حامیان دولت بیشتر به مواضع لاریجانی در آستانه انتخابات دهم و نوع تعامل وی با دولت باز می گردد. به همین دلیل نمایندگان این طیف در گفت‌وگو با رسانه‌ها از عدم تمایل لاریجانی برای ریاست فراکسیون و احتمال سپردن این سمت به روح ا... حسینیان‌، حسین ابراهیمی‌، شهاب‌الدین صدر یا حداد عادل سخن گفتند.

این نمایندگان‌، در انتخابات هیات رییسه مجلس که خرداد ماه سال جاری برگزار شد نیز برای جانشینی فردی غیر از لاریجانی بر کرسی ریاست مجلس در سال دوم تلاش‌هایی کردند. در چنین شرایطی بود که بیش از ۲۰۰ نماینده مجلس چهارشنبه گذشته با صدور بیانیه‌ ای از تلاش ‌های مستمر و موفق دکتر علی لاریجانی در طول سال گذشته در مسند ریاست مجلس تقدیر کردند‌. محمدرضا باهنر، نایب رییس مجلس شورای اسلامی هم چهارم مرداد ماه در گفت‌وگو با خبرنگاران از درخواست نمایندگان از لاریجانی برای پذیرش ریاست فراکسیون در سال دوم خبر داده بود‌.

لاریجانی؛ نامزد قطعی ریاست فراکسیون

حسن زمانی مشاور رییس مجلس اما از قطعی بودن نامزدی علی لاریجانی برای ریاست فراکسیون اصولگرایان مجلس در سال دوم خبر داد و تاکید کرد: براین اساس نامزدی دیگران برای این سمت دور از ذهن است.

حسن زمانی در گفت‌وگو با مهر، با اعلام این خبر یادآور شد‌: به تازگی برخی نمایندگان مجلس در مصاحبه با رسانه‌ها از احتمال کناره‌گیری علی لاریجانی از ریاست فراکسیون اصولگرایان خبر دادند‌، این در حالی است که لاریجانی پیش از این تمایل چندانی برای پذیرش ریاست فراکسیون اصولگرایان در سال دوم نداشت، اما در روزهای اخیر، حمایت قاطع نمایندگان از ریاست وی برمجلس و عملکرد وی، همچنین درخواست شخصی تعداد زیادی از نمایندگان با حضور در دفتر وی برای پذیرش این سمت، رییس مجلس را بر آن داشت تا در سال دوم نیز کاندیدای ریاست فراکسیون اصولگرایان شود. زمانی تصریح کرد: بنابراین خبرهای منتشره مبنی بر احتمال کناره گیری لاریجانی از ریاست فراکسیون صحت نداشته و وی قطعا کاندیدای این سمت خواهد بود.

وی وجود کاندیدای دیگر برای پذیرش این سمت را دور از ذهن دانست.

مطهری: ریاست لاریجانی ضامن استقلال اصولگرایان

یکی از اعضای فراکسیون اصولگرایان هم با مثبت ارزیابی کردن عملکرد لاریجانی بر فراکسیون اصولگرایان به ویژه در حفظ استقلال فراکسیون تصریح کرد: لاریجانی به سرنوشت فراکسیون اصولگرایان علاقه‌مند و نسبت به آن حساس است.

علی مطهری در گفت‌وگو با مهر، با مثبت ارزیابی کردن عملکرد یکساله لاریجانی به عنوان رییس فراکسیون اصولگرایان مجلس عنوان کرد: لاریجانی توانسته استقلال فراکسیون را حفظ کند؛ به گونه‌ای که صرفا تابع دولت یا جریان‌های خارج از مجلس نبوده است‌. وی پایبندی به ولایت مداری و اصولگرایی را از دیگر خصوصیات شاخص لاریجانی در دوره تصدی ریاست فراکسیون دانست. وی با اشاره به نامزدهای مطرح شده برای ریاست فراکسیون اصولگرایان از جمله روح ا... حسینیان‌، غلامعلی حداد عادل‌، شهاب‌الدین صدر و حسین ابراهیمی اظهار کرد: هر فردی که بهتر بتواند اصولگرایی را حفظ و استقلال فراکسیون را تضمین کند و برداشت درست‌تری از ولایت فقیه و ولایت مداری داشته باشد، شایسته ریاست بر این فراکسیون خواهد بود. مطهری در پایان تصریح کرد: اعضای فراکسیون اصولگرایان به راحتی قادر به تشخیص فرد اصلح برای ریاست در این فراکسیون هستند.

تشکیل یک گروه ۵ نفره داوری

در همین حال، برخی نمایندگان حامی دولت در مجلس قصد دارند، تا با تشکیل یک گروه داوری برای بررسی عملکرد اعضای هیات رییسه فراکسیون اصولگرایان به نوعی عملکرد ریاست مجلس را با علامت سوال مواجه کنند. برهمین اساس، عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس از تشکیل یک گروه ۵ نفره داوری در این فراکسیون خبر داد و گفت: تشکیل این گروه ۵ نفره در اساسنامه فراکسیون بوده، ولی تا به حال تشکیل نشده، بنابراین همزمان با انتخابات هیات رییسه این فراکسیون، قرار است این گروه داوری نیز تشکیل شود. ولی اسماعیلی نماینده گرمی و دشت مغان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با فارس، اظهار کرد: بر اساس اساسنامه فراکسیون اصولگرایان مجلس، تشکیل یک گروه داوری ۵ نفره برای نظارت بر عملکرد و ارزیابی افراد عضو این فراکسیون ضروری است. وی با اشاره به اینکه تا به حال این گروه داوری در فراکسیون اکثریت تشکیل نشده است، افزود: قرار است همزمان با انتخابات هیات رییسه فراکسیون مذکور، این گروه داوری نیز تشکیل شود. عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس یادآور شد: این گروه بعد از بررسی عملکرد اعضای این فراکسیون می‌تواند عضویت اعضایی را که عملکرد خوبی در راستای اهداف فراکسیون مذکور را نداشته‌اند،‌ قبول نکند. اسماعیلی ادامه داد: طبق اساسنامه، شورای مرکزی و هیات رییسه فراکسیون تا یکسال می‌توانند روی کار باشند. نماینده گرمی در خصوص انتخابات هیات رییسه فراکسیون اکثریت مجلس، خاطرنشان کرد: به احتمال زیاد این انتخابات بعد از برگزاری مراسم تنفیذ و تحلیف رییس جمهور و تعیین کابینه، یعنی اواخر شهریور ماه خواهد بود.