دنیای اقتصاد- زهرا واعظ- نمایندگان مجلس شورای اسلامی با یک فوریت بررسی طرحی موافقت کردند که در صورت تصویب نهایی، سه وزارتخانه جدید به مجموع ۲۱ وزارتخانه کنونی اضافه خواهد شد. نمایندگان در جلسه علنی دیروز به بررسی یک فوریت طرح تبدیل سازمان‌های تربیت بدنی، میراث فرهنگی و گردشگری و بنیاد شهید و امور ایثارگران به وزارتخانه و الحاق سازمان ملی جوانان به وزارت ورزش پرداختند که در صورت تصویب نهایی این طرح از ابتدای سال ۱۳۸۹ سازمان تربیت بدنی به وزارت ورزش، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و بنیاد شهید و امور ایثارگران به وزارت امور ایثارگران تبدیل می‌شود.

بنا بر این گزارش‌، نمایندگان مجلس در حالی به فوریت طرح ایجاد سه وزارتخانه جدید رای داده‌اند که کمتر از یک ماه پیش در مجلس طرحی مطرح شد که بر اساس آن چند وزارتخانه که دارای فعالیت‌های موازی هستند، با یکدیگر ادغام شده و به این ترتیب از حجم بدنه دولت کاسته شود. اگرچه فوریت این طرح به دلیل مسایل انتخابات در مجلس رای نیاورد، اما قرار شد این طرح در کمیسیون‌های تخصصی مجلس مورد بررسی قرار گیرد و پس از بحث در کمیسیون‌های اصلی و فرعی، در صحن علنی مجلس دوباره مطرح شود.در همین حال رییس‌جمهور نیز از طرح ادغام وزارتخانه‌های بازرگانی و صنایع استقبال کرد و گفت: من با این پیشنهاد موافقم، البته این امر باید مراحل خود را طی کند‌.

اما این بار نمایندگان مجلس به منظور پاسخگو کردن روسای سه سازمان تربیت بدنی، میراث فرهنگی و گردشگری و بنیاد شهید و امور ایثارگران در مقابل مجلس‌؛ به فوریت طرحی رای داده‌اند که در صورت تصویب نهایی سه‌وزارتخانه به ۲۱ وزارتخانه کنونی اضافه خواهد شد‌. آنچه که موافقان آن‌را نه تنها مخل حوزه اختیارات رییس‌جمهور ندانسته‌اند، بلکه تهیه آن را در جهت نظارت دقیق‌تر بر عملکرد دستگاه‌های مربوطه عنوان کرده‌اند، اما مخالفان بر هزینه بر بودن تغییر در ساختار این سازمان‌ها صحه گذاشته و این طرح را مخالف برنامه چهارم توسعه مبنی برعدم افزایش تعداد وزارتخانه‌ها و لزوم کاهش آن به ۱۶ وزارتخانه مطرح کرده‌اند.این در حالی است که غالب کارشناسان از لزوم ادغام وزارتخانه‌ها جهت کوچک سازی دولت سخن گفته و حتی ادغام وزارتخانه‌های صنایع و بازرگانی و تشکیل وزارت صنعت و تجارت به صورت جدی در حال پیگیری است.بنا بر این گزارش، یک فوریت این طرح که از سوی ۲۱ تن از نمایندگان تهیه شده است، با ۱۱۷ رای موافق، ۵۰ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع ۲۱۳ نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رسید. در صورت تصویب نهایی این طرح از ابتدای سال ۱۳۸۹ سازمان تربیت بدنی به وزارت ورزش، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و بنیاد شهید و امور ایثارگران به وزارت امور ایثارگران تبدیل می‌شود. به گزارش ایرنا، همچنین در صورت تصویب نهایی این طرح، سازمان ملی جوانان به وزارت ورزش ملحق خواهد شد و امور مربوط به صنایع دستی برعهده وزارت میراث فرهنگی و گردشگری خواهد بود. اگر چه به گفته نمایندگان مخالف، این طرح در تضاد با اصل ۷۵ قانون اساسی است، اما نمایندگان طراح برای رفع این موضوع در تبصره ماده واحده این طرح پیش‌بینی کرده‌اند که هزینه‌های ناشی از این تغییر عنوان دستگاه از محل صرفه جویی در هزینه‌های اجرایی و از بودجه همان دستگاه پرداخت خواهد شد.