آزادی 140 نفر از بازداشت‌شدگان

تاکید لاریجانی بر رعایت عدل و انصاف با همه بازداشت‌شدگان

سخنگوی کمیته‌ امنیت کمیسیون امنیت ملی مجلس در مورد بررسی مسائل مربوط به بازداشت شدگان جریانات اخیر گفت: کمیته پی‌گیری مسائل مربوط به بازداشت شدگان اخیر روز گذشته طی دیداری با دکتر علی لاریجانی گزارشی از اقدامات خود ارائه کردند و در این جلسه که بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی نیز حضور داشت نخست اعضای کمیته نقطه نظرات خود را با رییس مجلس شورای اسلامی در میان گذاشته و دغدغه‌های خود را مطرح کردند. به گزارش ایسنا، کاظم جلالی به نقل از لاریجانی تصریح کرد: امروز جامعه نیاز به آرامش دارد و متاسفانه رسانه‌های بیگانه درصدد ایجاد التهاب در جامعه هستند. جلالی عنوان کرد: لاریجانی همچنین در این جلسه تاکید کرد که با همه بازداشت‌شدگان به ویژه دانشجویان و دانشگاهیان به رعایت عدل و انصاف و رافت اسلامی نگاه شود و حتی‌المقدور از مواردی که قابل اغماض است، چشم‌پوشی صورت گرفته و آزاد شوند تا زمینه سوء‌استفاده دیگران فراهم نشود.

همچنین سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از آزادی ۱۴۰ نفر از بازداشت شدگان حوادث اخیر در جریان بازدید کمیته ویژه مجلس از زندان اوین خبر داد. جلالی تصریح کرد: در پی رایزنی‌های کمیته پیگیری بازداشت‌شدگان اخیر در جریان بازدید از زندان اوین با توجه به این‌که این کمیته جلسه مفصلی با دادستان تهران داشت، توصیه شده بود از بازداشتی‌هایی که در اغتشاشات اخیر دارای اتهامات سبک‌تری هستند و می‌توان با رافت اسلامی برخورد کرد، که در پی آن ۱۴۰ نفر با قرار وثیقه، کفالت و ضمانت آزاد شدند. وی از دستورات ریاست قوه‌قضائیه و همکاری دادستانی تهران در این ارتباط قدردانی و تشکر و ابراز امیدواری کرد که اشخاص آزاد شده که از رافت و رحمت اسلامی برخوردار شده‌اند، بتوانند استفاده خوبی جهت جبران اشتباهات خود داشته باشند.

بازداشتگاه کهریزک به دستور رهبری بسته شد

همچنین مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: تصمیم‌گیری در مورد پخش اعترافات، بر عهده دستگاه‌های قضایی و اطلاعاتی و امنیتی است. بنابراین مجلس نمی‌تواند در این زمینه تصمیم‌گیری کرده و در روند دادرسی اخلال ایجاد کند. این به دلیل اصل تفکیک قوا است؛ اما در عین حال از حقوق قانونی خود در امر نظارت استفاده خواهیم کرد. به گزارش ایلنا، کاظم جلالی در پاسخ به سوالی که به دستور رهبری برای تعطیلی یکی از بازداشتگاه‌ها اشاره داشت، گفت: این بازداشتگاه کهریزک بود که به علت نبود امکانات لازم تعطیل شد.