تغییر رویه صداوسیما در قبال احمدی‌نژاد؟

عکس: حمید جانی‌پور

تابناک، نزدیک به محسن رضایی: صداوسیما روش عادلانه‌تری را در پیش گرفته است

ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت: موج جدید تخریب دولت در صداوسیما آغاز شد. دنیای اقتصاد- در شرایطی که کمتر از یک هفته تا برگزاری مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری و تحلیف محمود احمدی‌نژاد باقی مانده است، تحولات جدیدی در عرصه سیاسی رخ می‌دهد، چه آن‌که عزل و نصب‌های ناگهانی که در سطوح مختلف دولت طی روزهای اخیر انجام گرفت، علاوه بر آن‌که با انتقادات بسیاری از فعالان سیاسی مواجه شد، باعث شده است که حتی صداوسیما نیز که طی دوماه گذشته در حمایت از محمود احمدی‌نژاد فعالیت می‌کرد، به پخش مرتب برنامه‌هایی در نقد دولت بپردازد؛ اقدامی که به اعتقاد بسیاری از ناظران عجیب و دور از انتظار می‌نماید. به نحوی که اعتراض رسانه‌های دولت ازجمله خبرگزاری رسمی دولت (ایرنا) را نیز بلند کرده است.

اعلام سیاست‌ها و برنامه‌های صداوسیما در دوران انتخابات که شامل برگزاری مناظره‌هایی بی‌سابقه میان کاندیداها بود که به صورت مستقیم از سیما پخش می‌شد، نوید فصل تازه‌ای را در فعالیت‌های این رسانه فراگیر می‌داد، اما در مقام اجرا این سیاست‌ها نیز با انتقادات بی‌شمار فعالان سیاسی مواجه شد. منتقدان معتقد بودند هرچند ابداع شیوه‌های تازه تبلیغات در صداوسیما و برگزاری مناظره‌های رودررو میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به شفاف شدن فضای رقابت کمک شایان توجهی کرد اما شیوه اداره مناظره‌ها جهت‌گیری خاصی به سمت کاندیدای خاص داشت.

آخرین نمونه این جهت‌گیری که مورد انتقاد قرار گرفت، اختصاص زمانی ۲۰ دقیقه‌ای به محمود احمدی‌نژاد در شب آخر تبلیغات بود که مورد اعتراض شدید کاندیداهای رقیب قرار گرفت. پس از انتخابات نیز نامزدهای معترض به نتایج انتخابات معتقد بودند که رویکرد رادیو - تلویزیون رسمی کشور در مورد وقایع پس از انتخابات به دلسردی مردم و رجوع آنان به رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور منجر شده است.

تفاوت از کجا تا کجا

با این اوصاف تمامی کسانی که طی چند شب گذشته برنامه‌های صداوسیما را تماشا کردند، نتوانستند تعجب خود را از آنچه می‌دیدند، پنهان کنند. اکثریت بینندگان برنامه‌های خبری - تحلیلی شب‌های اخیر معتقدند صداوسیما در برنامه‌های اخیر به شکل غیرمنتظره‌ای انتقادات به احمدی‌نژاد را افزایش داده است.

پایگاه خبری «تابناک» نزدیک به محسن رضایی دیروز در این‌باره نوشت: در روزهای گذشته، پس از بالا گرفتن هجمه‌ها علیه مواضع رییس مجلس خبرگان رهبری، بخش خبری نیمروزی صدا وسیما به بازتاب مطالبی که از آن بوی حمایت و دلجویی از آیت‌الله‌هاشمی رفسنجانی می‌آمد، پرداخت، ولی بخش خبری ۳۰و۲۰ که از زیرمجموعه‌های معاونت سیاسی صدا وسیما ـ که از نزدیکان فکری احمدی‌نژاد به شمار می‌رود ـ با اجرای مصاحبه‌ای توسط نجف زاده، مجری جوان این بخش خبری، عملا بار دیگر موضع انتقادی خود در برابر آیت‌الله‌هاشمی را قوت بخشید. اما در تازه‌‌ترین اقدام، در حالی که عزل و نصب‌های اخیر احمدی‌نژاد، هزینه‌های مادی و معنوی بسیاری را بر کشور تحمیل کرده و عملکرد وی در عدم پیروی از دستور‌های رهبری نیز موجی از نارضایتی عمومی را پدید آورده، سرانجام سیمای جمهوری اسلامی ایران، از حالت سکوت و حمایت بی‌چون و چرای خود از دولت به درآمده و انتقادهای تندی از احمدی‌نژاد کرد.

سکوتی که «دیر» شکست

«تابناک» با این مقدمه به برخی مصادیق این تغییر رویکرد پرداخت و نوشت: بر همین پایه، در بخش خبری دوشنبه شب ضمن پخش برنامه‌ای درباره شیوه نادرست انتصابات و رفاقت عجیب احمدی‌نژاد با کسانی چون مشایی اظهارات و اسنادی به نمایش درآمد که از آن می‌توان به عنوان تندترین موضع صدا و سیما علیه احمدی‌نژاد یاد کرد که اقدامات و عزل و نصب‌های اخیر در هیأت دولت را با تندترین شیوه به چالش کشید. این برنامه با پخش بخش‌هایی از مناظرات احمدی‌نژاد با دیگر نامزدها و پخش تصاویری از اعتراض نامزدها به عمل نکردن به قانون توسط دولت، سرانجام چنین نتیجه گرفت که احمدی‌نژاد به خاطر رفاقت دستور رهبری و موارد قانونی را به‌موقع عمل نکرده است.

بنا بر این گزارش، همچنین در برنامه ایران ۸۸ که با اجرای مجری مدافع احمدی‌نژاد روی آنتن می‌رود و پیش از این همواره مدافعان دو آتشه دولت در آن حاضر می‌شدند پس از رفتار اخیر احمدی‌نژاد، اقدام به دعوت و استفاده از مهمانانی مانند حجت‌‌الاسلام سید مهدی طباطبایی و برخی نمایندگان مجلس منتقد دولت مانند علی مطهری شده است. جالب اینکه در برنامه علی مطهری، هنگام پرسش مجری برنامه درباره علت و عوامل پدید آمدن رخدادها و ناآرامی‌های اخیر در کشور در حالی که مجری قصد القای این مطلب که این حوادث از سوی جریانی خاص و شکست خورده ایجاد شد را داشت، علی مطهری آشکارا اعلام کرد که بیش از ۸۰‌درصد علت این رخدادها مسوولان بودند.

رسانه نزدیکان دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به دلایل احتمالی چنین تغییر رویه‌ای نوشت: پس از ماجرای انتصاب و عزل مشایی، برخی منابع آگاه از اختلاف شدید ضرغامی و احمدی‌نژاد در این باره خبر می‌دادند که به نظر می‌رسد با توجه به رخدادهای اخیر، این خبرها عاری از صحت نباشد.

باید خاطرنشان کرد که صدا و سیما در برنامه‌های انتقادی اخیر خود، پرسش‌های جالب و تأثیرگذاری را از مسوولان و نخبگان انجام داد که در شفاف سازی مسائل بسیار مثبت بود، اما در این میان، جای این انتظار باقی است که ای کاش صدا و سیما در برنامه‌هایی اینچنینی به نقد و بررسی عملکرد خود به ویژه در روزهای پس از انتخابات پرداخته و درباره مواضع یکطرفه خود توضیحاتی می‌داد؛ چرا که رویکرد این سازمان در بازتاب ناقص، یکطرفه و جانبدارانه از رخدادها، سبب شد تا بسیاری از مردم رسانه‌های بیگانه را به عنوان مرجع دریافت اخبار خود برگزینند.

با این همه تغییر رویکرد صداوسیما نسبت به دولت احمدی‌نژاد آن هم به دنبال بیش از یک ماه حمایت همه‌جانبه از وی آنقدر عجیب و غیرمنتظره است که تردید بسیاری از منتقدان دولت را نیز برانگیخته است، چه آن‌که آنان هنوز تحلیل روشنی از دلایل تغییری چنین ناگهانی و ۱۸۰ درجه‌ای در رویه فراگیرترین رسانه کشور در قبال احمدی‌نژاد ندارند. هرچند این تحولات را شرایط سیاسی کشور، نزدیک بودن مراسم تنفیذ احمدی‌نژاد و البته پایان دوران پنج‌ساله ریاست عزت‌ا... ضرغامی بر سازمان صداوسیما بی‌ارتباط نمی‌دانند.

واکنش حامیان دولت: موج تازه تخریب آغاز شد!

در این میان واکنش حامیان دولت به تغییر رویه صداوسیما هم در نوع خود جالب بود. در حالی که صداوسیما طی ماه‌های اخیر خصوصا در دوران پس از انتخابات از انجام هیچ اقدامی در حمایت از دولت فروگذار نکرده بود، چرخش این رسانه به سوی متعادل‌سازی برنامه‌ها و بازتاب دیدگاه‌هایی متفاوت از دولت در خبرگزاری رسمی دولت با عنوان «موج تازه تخریب» بازتاب یافت. «شبکه خبر ایران» پایگاه خبری موسسه مطبوعاتی «ایران» متعلق به دولت روز گذشته با انتشار خبری که در خبرگزاری رسمی دولت «ایرنا» نیز بازتاب یافت، نوشت: موج جدید تخریب دولت در صدا و سیما با میزگردی هدفمند در شبکه خبر و نیز تغییر و جهت گیری تند اخبار صدا و سیما در خصوص دولت آغاز شد.

ایرنا ادامه داد: شبکه خبر سیما دوشنبه شب در برنامه ای که در قالب میزگرد برگزار شد، در حالی که تریبون زنده سیما را در اختیار عادل آذر، دبیر کمیته برنامه و بودجه مجمع تشخیص مصلحت و از اعضای ارشد ستاد انتخاباتی محسن رضایی و نیز محجوب، دبیرکل خانه کارگر و رییس کمیته کارگری میرحسین موسوی قرار داده بود از زبان آنها به تخریب کارنامه دولت نهم و مخدوش کردن فعالیت‌های اقتصادی احمدی نژاد پرداخته و در مقابل، دو نفر افراد دارای گرایشات فرهنگی را جهت پاسخگویی به این تخریب‌ها دعوت نمود!

شبکه ایران افزود: در این میزگرد عادل آذر و محجوب که هر دو دارای گرایشات اقتصادی مخالف دولت هستند، توانستند به مدد دعوت از کریمی نماینده مجلس و عضو کمیسیون فرهنگی و فروزنده رییس سابق یکی از واحدهای دانشگاه پیام‌نور و سخنگوی جمعیت ایثارگران که هیچکدام دارای گرایشات اقتصادی نیستند، به تخریب شدید عملکرد اقتصادی دولت بپردازند.

شبکه ایران تاکید کرد:فاز جدید تخریب در حالی آغاز می شود که به صورت منطقی برای مناظره اقتصادی باید از کارشناسان اقتصادی موافق و مخالف دعوت کرد و فراهم ساختن تریبون یکطرفه برای مخالفان دولت در برنامه زنده و در پربیننده‌ترین ساعات، نشانه روشن برنامه‌ریزی تخریبی در خصوص دولت است.

شبکه ایران افزود: در اقدامی دیگر نیز در ۴۸ ساعت گذشته تغییر و جهت گیری مشهودی در اخبار صدا و سیما در خصوص دولت و رییس‌جمهور به وجود آمده و تنظیم اخبار، با سوگیری فراهم ساختن افکار عمومی برای مقابله با اقدامات دولت مشاهده شده است.

در این راستا، در تنظیم خبر تغییر وزرا توسط رییس‌جمهور و در حالی که دفتر ریاست جمهوری دو اطلاعیه رسمی در این خصوص صادر نموده بود، واحد مرکزی خبر صدا و سیما در تنظیم اخبار بخش‌های مختلف خبری اخبار متناقضی در خصوص این موضوع منتشر نمود. همچنین سخنان رییس‌جمهور در برنامه‌های مختلف از جمله معارفه رییس جدید بنیاد شهید و جلسه روز یکشنبه هیات وزیران از اکثر بخش‌های خبری صدا و سیما حذف شده است.

انتقاد ضرغامی

از هجمه به همسر شهید باکری

همزمان با تحولات صورت گرفته در برنامه‌های صداوسیما که بسیاری را به تعجب و حامیان دولت را به اعتراض واداشته است، رییس این سازمان نیز طی یادداشتی در روزنامه جام‌جم ارگان رسمی صداوسیما در اقدامی بی‌سابقه به اظهارات یک فرمانده نظامی درباره همسر شهید حمید باکری واکنشی تند نشان داد.

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری، جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه اواخر هفته گذشته با حمله بی‌سابقه به مواضع سیاسی اخیر همسر باکری در حمایت از میرحسین موسوی با بیان این‌که امام خمینی رحمت‌ا... علیه در جایی فرمودند «میزان و ملاک حال فعلی افراد است»، گفته بود: اگر همسر شهید مهدی باکری به طرفداری از کاندیدایی فریاد بلند می‌کند، چرا می‌گوید، همسر شهید مهدی باکری و چرا نمی‌گوید، همسر دوم علی یونسی وزیر اطلاعات دولت اصلاحات هستم یا همسر شهید حمید باکری که همین ادعا را دارد، نمی‌گوید، اکنون زن یک معلم گیلانی هستم، چرا از اسم شهدا برای مقاصد خود سوءاستفاده می‌کنید. به دنبال این اظهارات همسر شهید حمید باکری با نگاشتن مطلبی به ادعاهای مطرح شده از سوی ذوالنور پاسخ داد. خانم باکری با رد اظهارات وی درباره ازدواج مجدد خود و بیان این‌که « آنچه آقای ذوالنوری مرا به آن متهم می‌کند، یک عمل شرعی است که البته من موفق به انجامش نشده‌ام»، نوشت: من از منظر مردم صادق، خانم باکری هستم و خواهم بود.

این خانم باکری بودن مثل دیدگاه آقایان برای من هیچ نفع دنیایی ندارد و نخواهد داشت. هرگاه حرفی به درستی و از سر وظیفه می‌زنم، زندان دنیا برایم تنگ‌تر می‌شود. اما این آقایان برای دنیایشان حرف می‌زنند، در حالی که آخرت‌شان را از دست می‌دهند.

در همین حال عزت‌ا... ضرغامی نیز در یادداشت خود در روزنامه جام‌جم با عنوان « برای همسر حمید» با اشاره به این مجادله قلمی میان همسر شهید باکری و حجت‌الاسلام ذوالنوری نوشت: وقتی که با چشمی اشک و دیگری خون، غم‌نامه جانسوز همسری از تبار یاران شهید را می‌خوانم، دلم سخت توفانی است و چشمانم بارانی.

ضرغامی خطاب به همسر باکری ادامه داد: اینک چه شده که درد و داغ شما را و ناله‌تان را به آسمان برده‌اند و چنان به خشم‌تان آورده‌اند که به درد می‌نویسید، «من همسر شهید باکری هستم.»

مگر آفتاب، مگر آب، مگر آبرو باید از خود بگوید.

وی در ادامه نامه خود با بیان این‌که «شهادت می‌دهم به یا زهراهای مطهر و عطر معطر جنگ که اگر شما نبودید یاران ما که جهان تنگشان بود چنین شیراوژن به جبهه خصم نمی‌شتافتند»، افزود: بدا به حال ما که ماندیم و دیدیم روزگار پوستین وارونه پوشیدن احکام و مسلمات دین از سوی جماعتی طلبکار و مدعی تازه از راه رسیده را که بر همسران یاران ما بی‌محابا می‌تازند.