الزام دولت به تخصیص صددرصدی بودجه شورای نگهبان‌، قوه قضائیه‌، مجمع تشخیص‌، مجلس و دانشگاه‌ها

نمایندگان مجلس با اصلاح قانون بودجه سال ۸۸ کل کشور مقرر کردند که بودجه شورای نگهبان، قوه قضائیه، مجلس شورای اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به صورت صدرصد تخصیص یابد. به گزارش مهر، نمایندگان در جلسه علنی دیروز بررسی جزییات طرح اصلاح ماده واحده و ردیف‌های قانون بودجه سال ۸۸ کل کشور را پی گرفتند و آن را به تصویب رساندند‌.

جزییات این طرح با ۱۳۹ رای موافق، ۲۳ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع ۲۲۱ نماینده حاضر به تصویب رسید.

براین اساس مجلس مصوب کرد که از اعتبارات دارایی‌های سرمایه‌ای تا سقف ۶۵‌هزار میلیارد‌ریال با‌درصد یکسان و مابقی از اعتبارات هزینه‌ای به طور یکسان کسر شود.

همچنین براساس تبصره الحاقی مجلس مقرر شد که اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و هزینه‌ای شورای نگهبان، قوه قضائیه، مجلس شورای اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و دستگاه‌ها و سازمان‌های وابسته به آنها و دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی صدرصد تخصیص یافته و به آنان پرداخت شود.

مجلس همچنین به دلیل عدم اختصاص هشت‌هزار و پانصد میلیارد تومان برای لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در حین بررسی لایحه بودجه که قانون بودجه سال جاری را با کسری بودجه مواجه می‌کرد، به دولت اجازه داد که این کسری بودجه را به صورت یکسان از اعتبارات عمرانی دستگاه‌ها کسر کند.

دولت پیش از این برای جبران کسری بودجه مذکور، بودجه دستگاه‌هایی نظیر مجمع تشخیص مصلحت، قوه قضائیه و شورای نگهبان را کسر کرده بود که با مخالفت نمایندگان روبه‌رو شد.

مصوبه مجلس در اصلاح بودجه ۸۸ همچنین به شرکت‌های گازرسانی اجازه می‌دهد که در هر دوره مبلغ ۲۵۰‌ریال از هر واحد مسکونی روستایی و ۵۰۰‌ریال از هر واحد مسکونی شهری اخذ کنند تا نسبت به بیمه مالی و جانی مشترکان گاز طبیعی در مقابل حوادث ناشی از مصرف گاز طبیعی اعم از حوادث انفجار، آتش سوزی و مسمومیت‌ها اقدام کنند.

براساس دیگر بخش‌های این مصوبه، سقف تعهدات بیمه‌گر با توجه به حق بیمه مشخص شده از طریق اعلام مزایده بین شرکت‌های بیمه‌گر تعیین می‌شود، همچنین دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی، تحقیقاتی برای صرف اعتبارات هزینه‌ای لزومی به مبادله موافقتنامه نخواهند داشت‌.