دنیای‌اقتصاد- در پی انتشار عمومی نامه مقام معظم رهبری به رییس‌جمهور در خصوص ضرورت برکناری رحیم مشایی از معاون اولی، اسفندیار رحیم مشایی در نامه‌ای به رییس‌جمهور کناره‌گیری خود را اعلام کرد و ساعاتی پس از انتشار خبر استعفای مشایی، پایگاه اطلاع‌رسانی دولت خبر داد که احمدی‌نژاد با استعفای مشایی موافقت کرده‌است.احمدی‌نژاد پس از پذیرش استعفای رحیم مشایی در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب اسلامی از اجرای دستور ایشان خبر داد و نوشت: مرقومه مورخه ۲۷/۴/۸۸ حضرتعالی به استناد اصل ۵۷ قانون اساسی اجرا شد. سرانجام پس از گذشت یک هفته احمدی‌نژاد با کناره‌گیری معاون اول خود موافقت کرد

پایان داستان مشایی

دنیای‌اقتصاد - زهرا واعظ: در پی انتشار عمومی نامه مقام معظم رهبری به رییس‌جمهور در خصوص ضرورت برکناری رحیم مشایی از معاون اولی رییس‌جمهور، اسفندیار رحیم مشایی در نامه‌ای به رییس‌جمهور کناره‌گیری خود را اعلام کرد.

در همین حال و ساعاتی پس از انتشار خبر استعفای مشایی، پایگاه اطلاع‌رسانی دولت خبر داد، احمدی‌نژاد با استعفای مشایی موافقت کرده‌ است.

احمدی‌نژاد در پاسخ به نامه رحیم‌مشایی با کناره‌گیری وی از معاونت اولی رییس‌جمهور موافقت کرد و در عین حال پس از پذیرش استعفای رحیم مشایی در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب اسلامی از اجرای دستور ایشان مبنی بر کناره‌گیری رحیم مشایی خبر داد و اذعان کرد، مرقومه مورخه ۲۷/۴/۸۸ حضرتعالی به استناد اصل ۵۷ قانون اساسی اجرا شد.

بنا بر این گزارش، پس از آنکه مقام معظم رهبری در تاریخ شنبه بیست‌و‌هفتم تیرماه طی نامه‌ای لغو حکم معاون اولی آقای اسفندیار رحیم مشایی را خواستار شدند و انتصاب وی به معاونت رییس‌جمهور را بر خلاف مصلحت رییس‌جمهور، دولت و موجب اختلاف و سرخوردگی میان علاقمندان به وی دانستند، اما رییس‌جمهور، به‌رغم دریافت این نامه تا روز گذشته که خود رحیم مشایی تصمیم به استعفا گرفت، وی را از این سمت عزل نکرد تا اینکه رحیم مشایی خود تصمیم به کناره‌گیری گرفت.

به گونه‌ای که سایت الف منسوب به احمد توکلی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس که پاسخ ندادن رییس‌جمهور به نامه مقام معظم رهبری را نوعی بد رفتاری سیاسی و غیرقابل پذیرش خوانده بود، با اشاره به انتشار اطلاعیه و استعفای مشایی پس از هفت روز از نامه رهبری، نوشت: «آقای احمدی‌نژاد روز شنبه، بیست و هفتم تیرماه، نامه رهبری را دریافت کرد، همان‌روز و روز یکشنبه اقدامی در جهت برکناری مشایی انجام نداد. روز دوشنبه برای لغو حکم تلاش کرد؛ اما موفق نشد و در عوض روز سه‌شنبه طی مصاحبه‌ای تلویزیونی که صداوسیما از پخش آن خودداری کرد و روز چهارشنبه در مراسم تودیع مشایی، به شدت از وی تقدیر کرد و روزهای پنج‌شنبه و جمعه را نیز به سکوت گذراند. جمعه شب متن حکم رهبری برای اطلاع عموم منتشر شد و متعاقب آن رسانه‌ها متن استعفای مشایی را منتشر کردند.»

متن نامه رییس‌جمهور به رهبری

رییس‌جمهور در نامه‌ای به محضر مبارک رهبر معظم انقلاب از اجرای دستور ایشان مبنی بر کناره‌گیری رحیم مشایی خبر داد. متن نامه به شرح زیر است:

بسمه تعالی

محضر حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای دام‌ظله‌العالی

رهبر معظم انقلاب اسلامی

سلام علیکم

ضمن ارسال رونوشت نامه، کناره‌گیری مورخه ۲/۵/۸۸ جناب آقای مهندس اسفندیار رحیم مشایی از معاونت اولی، به استحضار می‌رساند که مرقومه مورخه ۲۷/۴/۸۸ حضرتعالی به استناد اصل ۵۷ قانون اساسی اجرا شد. ایام عزت مستدام .

محمود احمدی‌نژاد

اصل ۵۷

بنابراین گزارش، بر اساس اصل ۵۷ قانون اساسی، قوای حاکم در جمهوری اسلامی ایران عبارتند از: قوه مقننه، قوه مجریه و قوه قضائیه که زیر نظر ولایت مطلقه امر و امامت امت بر طبق اصول این قانون اعمال می‌گردند، این قوا مستقل از یکدیگرند.

متن نامه احمدی‌نژاد به مشایی

از دیگر سو، احمدی‌نژاد در پاسخ به نامه رحیم مشایی با کناره‌گیری وی از معاونت اولی رییس‌جمهور موافقت کرد. رییس‌جمهور در این نامه خطاب به رحیم مشایی تاکید کرد: با پذیرش کناره‌گیری شما از مسوولیت مذکور مطمئن هستم، همواره در خدمت ملت و انقلاب اسلامی خواهید بود. متن نامه به شرح زیر است:

بسم‌ا... الرحمن الرحیم

برادر ارجمند جناب آقای مهندس رحیم مشایی

با تقدیر فراوان از بزرگواری و پذیرش مسوولیت معاونت اولی که به‌رغم میل شخصی جنابعالی و با اصرار اینجانب انجام شد، مجددا تاکید می‌نمایم که شما را انسانی خود ساخته، مومن و دلباخته حضرت ولی عصر(عج) و با تعهدی عمیق و آگاهانه به خط نورانی ولایت و مبانی جدی اسلامی و خدمتگزاری توانمند و صدیق به ملت الهی و عزیز ایران می‌شناسم. طی یک هفته اخیر نیز امیدوار بودم که با رفع برخی تبلیغات منفی، فشارها و جوسازی‌های بعضی رسانه‌ها و جریان‌های سیاسی، دولت بتواند از خدمات شما در جایگاه معاون اولی برخوردار بماند. با پذیرش کناره‌گیری شما از مسوولیت مذکور مطمئن هستم همواره در خدمت ملت و انقلاب اسلامی خواهید بود. از خدای متعال برای حضرتعالی موفقیت و عزت روز افزون مسالت دارم.

محمود احمدی‌نژاد

رییس‌جمهوری اسلامی ایران

متن نامه مشایی به احمدی‌نژاد

این درحالی است که اسفندیار رحیم مشایی، شامگاه جمعه به دنبال انتشار نامه رهبر معظم انقلاب، در نامه‌ای به احمدی‌نژاد کناره گیری خود را از این مسوولیت اعلام کرده بود. متن نامه مذکور به شرح زیر است:

برادر ارجمند جناب آقای دکتر احمدی‌نژاد

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

با سلام و دعای توفیق

در پی صدور نامه مقام عظمای ولایت که امشب (جمعه) از صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش شد، کناره‌گیری خود از مسوولیت معاون اول رییس‌جمهوری را به استحضار می‌رساند.

پیش تر نیز که ملاحظه فشارها به آن جناب - که به ویژه با توجه به مسوولیت‌های سنگین اداره کشور - بر حقیر بسیار دشوار بود، درخواست واگذاری این مسوولیت را از حضرتعالی داشتم. در هر حال با قلبی مالامال از عشق به ایران عزیز و نظام جمهوری اسلامی، ضمن آرزوی پیروزی‌های بیشتر و بزرگ‌تر برای ملت شریف ایران، خود را همواره سرباز دولت مردمی، عدالت‌جو و مهرورز جنابعالی و نظام ولایی دانسته و در مسیر اسلام و انقلاب از هیچ تلاش و خدمتی دریغ نخواهم کرد.

با احترام فراوان

اسفندیار رحیم مشایی ۲/۰۵/۸۸