برنامه اصلاح ساختار سپاه برای مقابله با تهدیدات نرم

عکس: ایسنا، مهدی قاسمی تشریح تازه‌ترین راهبردهای سپاه برای مقابله با تهدیدات داخلی و خارجی و احتمال حمله اسرائیل به ایران

سردار جعفری: حماقت دشمن قابل‌پیش‌بینی نیست

فرمانده سپاه: تهدیدات داخلی جدی است و چیزی نیست که تمام شود

دنیای اقتصاد - سردار علی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تازه‌ترین سیاست‌ها و راهبردهای این نهاد انقلابی را درباره تهدیدات داخلی وخارجی تبیین کرد.

وی در واکنش به تهدیدات اسرائیل گفت: ما مسوول حماقت دشمن نیستیم وحماقت آنها نیز قابل‌پیش‌بینی نیست. ممکن است آنها در صورتی که از اقتدار ایران احساس خطر کنند، هر حماقتی را مرتکب شوند، ما هم به عنوان نیروهای مسلح همواره آمادگی مقابله با تهدیدات دشمن را داریم. سردار جعفری همچنین مهم‌ترین تهدید علیه انقلاب را داخلی دانست و افزود: تهدیدات داخلی یک تهدید جدی است و همه شاهد بودیم و معتقد هستیم که این تهدیدات چیزی نیست که تمام شود، باید در آینده خود را برای مقابله با این تهدیدات با سناریوهای مختلف آماده کنیم.

فرمانده کل سپاه با تاکیدبر اینکه اسرائیل توان مقابله با حملات موشکی فراوان جمهوری اسلامی ایران را ندارد، گفت: سپر موشکی اسرائیل و آمریکا بیشتر ادعا است تا واقعیت. به گزارش خبرگزاری مهر، سردار سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران دیروز در حاشیه نشست خود با خبرنگاران به مناسبت گرامیداشت روز پاسدار، گفت: در مجموع ارزیابی ما این است که زمان تهدید نظامی علیه ایران گذشته است و با توجه به اقتدار ایران در زمینه‌های تجهیزاتی، نرم‌افزاری و نفوذ جمهوری اسلامی ایران در بین مردم مسلمان منطقه، دشمنان از این راهبرد به جایی نخواهند رسید.وی تاکید کرد: دشمنان جمهوری اسلامی ایران از بیان تهدیدات علیه ما استفاده می‌کنند و امید دارند که بیان این تهدیدات جمهوری اسلامی ایران را به عقب‌نشینی وادارد و با نوعی در حال تلاش و زمینه‌سازی برای مقابله با فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای هستند و برای این کار در حال زمینه چینی و تهمت زدن به ایرانند. سرلشکر جعفری با تاکیدبر اینکه دشمن سال‌ها است در تهدیدات خود علیه ایران مرتکب اشتباه می‌شود و در حال حاضر هم این اشتباهات را مرتکب می‌شوند، گفت: اینکه آنها تهدیدات خود را علیه جمهوری اسلامی ایران عملی خواهند کرد یا خیر، سوالی است که پاسخ دادن به آن ساده نیست. وی با بیان اینکه دشمن به قدرت مقابله با تهدید جمهوری اسلامی ایران واقف است و نسبت به پشتیبانی مردمی و قدرت بازدارنده ما آگاهی دارد، افزود: با همه اینها ما مسوول حماقت دشمن نیستیم و حماقت آنها نیز قابل‌پیش‌بینی نیست. ممکن است آنها در صورتی که از اقتدار ایران احساس خطر کنند، هر حماقتی را مرتکب شوند، ما هم به عنوان نیروهای مسلح همواره آمادگی مقابله با تهدیدات دشمن را داریم.

فرمانده کل سپاه یکی از توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران را برای مقابله با تهدیدات احتمالی دشمن، قدرت موشکی نیروهای مسلح و به خصوص سپاه پاسداران خواند و تصریح کرد: آنها می‌دانند در صورتی که هر گونه حماقتی را مرتکب شوند، تمام خاک اسرائیل زیر پوشش موشکی مااست.

وی با تاکیدبر دقت بالای موشک‌های ایرانی، یادآوری کرد که دشمن از این توان جمهوری اسلامی ایران به خوبی آگاهی دارد و هنوز نتوانسته است موشکی آزمایش کند که بتواند با موشک‌های ایرانی مقابله کند. به طور کلی آزمایش‌های سپر موشکی اسرائیل و آمریکا بیشتر ادعا است تا واقعیت. سرلشکر جعفری گفت: ممکن است اسرائیلی‌ها بتوانند با چند موشک ایرانی مقابله کنند، اما قطعا توان مقابله با حملات موشکی فراوان را ندارند و نمی‌توانند از آن جلوگیری کنند. وی خاطرنشان کرد: اسرائیل و دشمنان قسم خورده جمهوری اسلامی ایران تنها در صورتی علیه ما دست به حماقت خواهند زد که وحدت ملی ما را زیر سوال ببینند و فکر کنند که حمایت مردمی از نظام جمهوری اسلامی ایران برداشته شده است، اما خوشبختانه حمایت مردم از نظام جمهوری اسلامی ایران را همه دنیا در انتخابات ریاست‌جمهوری دهم دیدند.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تاکیدبر اینکه مهم‌ترین تهدید علیه انقلاب اسلامی را از داخل می‌دانیم، گفت: سپاه هر نوع اقدام لازم را در راستای حفظ و استمرار انقلاب اسلامی و مقابله با تهدیدات علیه انقلاب در عرصه فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، امنیتی و ... انجام خواهد داد.

وی افزود: با توجه به تغییر ماهیت تهدیدات علیه انقلاب از تهدیدات سخت فاصله می‌گیریم و به سمت تهدیدات نرم از جنس سیاسی، فرهنگی و امنیتی پیش می‌رویم که طبعا آمادگی سازمان متناسب با این تغییر ماهیت اصلاح شده و می‌شود.

سردار جعفری افزود: حوادث اخیر نشان داد که تهدید علیه انقلاب اسلامی همچنان باقی است، اما ماهیت تهدیدات از نظامی - دفاعی به سمت تهدیدات نرم سوق داده شده است و دشمنان در کمین هستند از هر فرصتی برای ضربه زدن به انقلاب استفاده کنند و نیروهای انقلاب باید آمادگی همه جانبه در این زمینه را کسب کنند.

سردار جعفری درباره عبور برخی کشتی‌ها و زیردریایی‌های جنگی رژیم صهیونیستی از کانال سوئز گفت: آنها قصد دارند خودشان را به صورت مهاجم نشان دهند و تهدید نظامی را علیه ایران همیشه حفظ کنند، غافل از اینکه دوره تهدید نظامی علیه ایران گذشته و ایران در برابر هر تهدید انسجامش بیشتر می‌شود، اقدامات دریایی آنها در راستای دیگر اهداف دشمن است و در راستای مرعوب کردن و وادار کردن ایران به سازش و تغییر رفتار صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: اسرائیل را کوچک‌تر از آن می‌دانیم که بخواهد ایران را تهدید کند. ایران از نفوذ عمیق در منطقه خاورمیانه و جهان اسلام برخوردار است و این بزرگ‌ترین عامل بازدارنده است.

تهدید داخلی جدی است

فرمانده سپاه گفت: ما مهم‌ترین تهدید علیه انقلاب اسلامی و جهت گیری‌های کلی نظام را از داخل می‌دانیم و این را هم حضرت امام (ره) فرموده‌اند. در وصیت نامه امام(ره) دغدغه‌ها متوجه جنبه‌های داخلی است تا خارجی و این طبیعی است، چون انقلاب‌ها و حرکت‌های ایدئولوژی‌های ارزشی از داخل تهدید می‌شوند.

وی افزود: اتفاقا تهدیدات خارجی برعکس بیشتر انقلاب، ارزش‌ها، انسجام و وحدت درونی کشور را تقویت می‌کند. طبیعی است که در راستای تهدیدات داخلی با استفاده از فرصت انتخابات و با الگوگیری استکبار جهانی از کشورهای آسیای میانه و کشورهایی که دموکراسی را تازه دارند تجربه می‌کنند، آنها سعی دارند انقلاب مخملین یا به تعبیر ما کودتای مخملی را در ایران تجربه کنند. به‌رغم اینکه خودشان هم معتقد بودند که این مساله در ایران پا نمی‌گیرد، اما استفاده از این موضوع را دنبال کردند و متاسفانه در داخل خیلی‌ها فریب خوردند و باور کردند که می‌توانند تغییر در سیاست‌های کلی نظام را دنبال کنند.

سردار جعفری افزود: الگوی انقلاب مخملی مخالفین داخلی این بود که در سیاست‌های کلی نظام تغییر ایجاد کنند. هدف حوادث اخیر هم همین بود. وی افزود: اطلاعات ما بیانگر این است که این اهداف دنبال شد؛ ولی با هوشیاری مردم و رهبری و مسوولین انقلابی کشور توطئه‌ها خنثی شد و البته تبعات منفی و خسارات مادی و معنوی قابل‌توجه داشت که محرکین آن باید پاسخگو باشند.

فرمانده سپاه ادامه داد: تهدیدات داخلی یک تهدید جدی است و همه شاهد بودیم و معتقد هستیم که این تهدیدات چیزی نیست که تمام شود. باید در آینده خود را برای مقابله با این تهدیدات با سناریوهای مختلف آماده کنیم.