دفاع احمدی‌نژاد از مشایی

ماموریت جهانی ما تازه آغاز می‌شود و از آقای مشایی تشکر ویژه دارم

هر موقع ایشان را دیدم مشغول یک کار مثبت و سازنده بودند

وقتی به مشایی هجوم می‌شود به حالش غبطه می‌خورم. دنیای اقتصاد- مراسم تودیع و معارفه رییس سابق و رییس جدید سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به فرصتی تبدیل شد تا طی آن محمود احمدی‌نژاد به دفاع تمام‌عیار از اسفندیار رحیم مشایی بپردازد و اعلام کند که ماموریت جهانی ما تازه آغاز شده است، لذا لازم است از آقای مشایی تشکر ویژه کند.

محمود احمدی‌نژاد در شرایطی به دفاع از مشایی برخاست که این روزها اعتراض‌های زیادی از ناحیه همفکران سیاسی محمود احمدی‌نژاد در داخل و خارج مجلس، نسبت به تصمیم محمود احمدی‌نژاد برای اعطای پست معاونت اولی ریاست‌جمهوری به مشایی به عمل آمده است و حتی برخی مراجع نظیر آیت‌ا... مکارم شیرازی با صدور فتوایی، تصدی معاونت اولی مشایی را غیرشرعی اعلام کرده است؛ اما احمدی‌نژاد بدون اینکه مستقیما به این اعتراض‌ها بپردازد، به دفاع از مشایی برخاست و در سخنرانی روز گذشته خود گفت: یکی از افتخاراتم در زندگی و یکی از بزرگ‌ترین نعمت‌هایی که خداوند به من داد، آشنایی با آقای مشایی، این مرد بزرگ و برادر پاک و مومن است. رییس‌جمهور افزود: ایشان مثل چشمه‌ای زلال هستند که یک ذره غش برایشان معنا ندارد.

به گزارش ایسنا، احمدی‌نژاد ادامه داد: دیدم به ایشان هجوم می‌شود، علت را جویا شدم، پاسخی نیافتم و به حال ایشان غبطه خوردم.

وی افزود: آقای مشایی علی‌الظاهر از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری جدا می‌شود و من مطمئنم که هیچ‌گاه وی از این سازمان جدا نمی‌شود و کمک می‌کند اندیشه ناب انسانی و انسان‌ساز در عرصه وسیع‌تر در یک افق بالاتر منتشر شود.

احمدی‌نژاد ادامه داد: برخی به من می‌گویند چرا این‌قدر نسبت به ایشان اهتمام و علاقه دارید، من در جواب گفتم به هزار دلیل. یکی از دلایل آن این است که وقتی با ایشان می‌نشینید و گفت‌وگو می‌کنید، گویی با خود نشسته‌اید؛ فاصله‌ای نیست و یک آینه شفاف است.

وی با اشاره به خدمات رحیم مشایی افزود: متاسفانه برخی ایشان را نمی‌شناسند، متاسفانه.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه «آقای مشایی یک انسان هدفدار است» گفت: من تاکنون ندیده‌ام ایشان یک لحظه از وقت‌شان را همین جور بگذرانند؛ هر موقع دیدم، ایشان مشغول یک کار مثبت و سازنده بودند و ان‌شاءا... فرصتی شود که من برداشت و احساس خود را نسبت به ایشان بیان کنم، که یک برنامه‌ مستقل می‌خواهد.

احمدی‌نژاد با تشکر مجدد از خدمات مشایی در طول چهار سال گفت: ایشان با کمک همکارانشان در طول این چهار سال کارهای برجسته‌ای انجام داده‌اند و اکنون نیز پذیرفته‌اند بیایند در دولت خدمت ایشان باشیم.

رییس‌جمهور با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم کارهایی را که باید انجام دهیم دنبال کنیم، اظهار کرد: من از جناب آقای بقایی نیز که مسوولیت میراث فرهنگی و گردشگری را پذیرفته‌اند، تشکر می‌کنم، تشکر می‌کنم که زیر بار سنگین این مسوولیت سنگین رفته‌اند و می‌دانم بعد از رفتن آقای مشایی کار سخت می‌شود ولی اعضای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری یک خانواده هستند و کار می‌کنند و امور را پیش می‌برند.

وی در ادامه با اشاره به موفقیت‌هایی که این سازمان به دست آورده است، گفت: امیدوارم خداوند متعال توفیق دهد این شکوفایی با گستردگی ادامه پیدا کند.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه لازم نیست سفارشی در مورد این سازمان صورت بگیرد، افزود: باید دانست سازمان میراث فرهنگی یکی از معنوی‌ترین سازمان‌های کشور است و باید این سرمایه را حفظ و تقویت کنیم و گسترش دهیم.

وی گفت: ما به این سازمان در این دوره جدید که در دنیا آغاز شده و دوره‌ انسان است، امید بسته‌ایم.

رییس‌جمهور همچنین با اشاره به پتانسیل‌های فرهنگی ایران گفت: غربی‌ها اگر روی میز، سلاح هسته‌ای می‌گذارند، ما بر روی میز سهراب، سعدی، حافظ و رودکی می‌گذاریم. اگر آن‌ها بر روی میز تکنولوژی می‌گذارند، ما بر روی میز فرهنگ‌مان را می‌گذاریم؛ البته این سخن به این معنا نیست که ما دنبال تکنولوژی نیستیم، ما بالاترین آن‌ها را می‌خواهیم، ولی این‌ها نیست که معادلات آینده بشر را رقم می‌زنند، بلکه نگاه انسانی،‌ فرهنگ انسانی و نوع شناخت از انسان است که در معادلات آینده بشر نقش مهمی دارد و راه جدیدی را در برابر بشر باز می‌کند.

احمدی‌نژاد خطاب به مسوولان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: مسوولیت شما در این دوره بسیار خطیر و سنگین است و باید کاری کنید که گنجینه عظیم فرهنگ معنوی و انسانی ایران زمین به همه جای دنیا معرفی و این فرهنگ کشف و معرفی شود و گرد و غبارها زدوده شود.

وی گفت: من تردید ندارم که نوع انسان در هر کجای دنیا که با این فرهنگ آشنا شود، شیفته‌ این فرهنگ می‌شود.

احمدی‌نژاد همچنین با بیان اینکه ما در داخل باید سرعت ساختن کشور را چند برابر کنیم، اظهار کرد: در راستای انجام ماموریتی که بر عهده دارید دولت در حد توان در خدمت شما است و باید بدانید میراث فرهنگی در ایران محور مشترک تمام ملل است و ما به آن افتخار می‌کنیم و درست است که این میراث در ایران برآمده است، اما فقط متعلق به ایران نیست و دستاورد بشری است که باید از آن حفاظت کنیم.

وی همچنین به اهمیت توجه به میراث معنوی اشاره کرد و گفت: شما ببینید موسیقی اصیل ایرانی چه غوغایی می‌کند. باید این موسیقی را به دنیا شناساند و معرفی کرد؛ محال است که یک جوان ایرانی گذشته و توانمندی امروز خود را بشناسد و حاضر باشد یک سانتی‌متر از قله کمال اوج انسانی پایین‌تر بیاید، من باور دارم که مسوولیت شما در این زمینه بی‌بدیل است؛ البته من مطمئن هستم که شما به خوبی این ماموریت را انجام می‌دهید.

احمدی‌نژاد همچنین به وضعیت صنایع‌دستی ایران اشاره کرد و افزود: صنایع‌دستی ایران در همه جای دنیا مشتری دارد و مشتری آن دل و اندیشه انسان‌های وارسته است.

وی همچنین با بیان اینکه در بخش گردشگری اتفاق بزرگی رخ داده است و ما باید در این زمینه هدف‌گذاری کنیم، گفت: مثلا ما باید به نحوی برنامه‌ریزی کنیم که در پنج سال آینده سالی ۲۰‌میلیون گردشگر به کشورمان بیاید.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه در زمینه‌ گردشگری زحمات زیادی کشیده شده است، ادامه داد: در این عرصه معادل ۲۵ سال کار انجام شده است.

وی در ابتدای سخنانش نیز اظهار کرد: خدای بزرگ را سپاسگزارم که یک بار دیگر توفیق داد در این فضای زیبا و دل‌انگیز معنوی و فرهنگی لحظاتی حضور پیدا کنم.

احمدی‌نژاد با اشاره به سخنان مشایی گفت: برادر بسیار عزیزم آقای مشایی گفتنی‌ها را فرمودند و همان‌‌طور که ایشان اشاره کردند، موضوع آفرینش، انسان است و وقتی از یک دل پاک و نورانی و از این اندیشه بلند در مورد انسان صحبت می‌شود، شنونده گذر زمان را احساس نمی‌کند و وقتی فضا شیرین می‌شود، انسان علاقه‌مند است ساعت‌ها و ساعت‌ها این بحث ادامه پیدا کند.

وی افزود: ماموریت انسان توجه به این نکته و بازگشت و پافشاری بر آن است و در واقع موضوع آفرینش انسان بوده و همه عالم در خدمت انسان است؛ البته من نمی‌خواهم با صحبت در این زمینه‌ها شیرینی صحبت‌های آقای مشایی را در این زمینه کم یا خدشه‌ای به آن وارد کنم.

احمدی‌نژاد ادامه داد: من به عنوان یک خادم و برادر کوچک شما می‌فهمم که امروز سازمان میراث فرهنگی جایگاهش با چند سال قبل متفاوت است و اگر در چند سال گذشته به این سازمان به عنوان یک سازمان جنبی و حاشیه‌ای نگاه می‌شد به لطف تلاش‌های شما از نظر بنده امروز سازمان میراث فرهنگی یکی از مهم‌ترین دستگاه‌های کشور است و بقیه دستگاه‌ها، خدماتی هستند.

رییس‌جمهور همچنین با بیان اینکه ‌این سازمان تلاش می‌کند نگاه فرهنگی انسانی ملت ایران شکوفا و معرفی شود، اظهار کرد: من می‌دانم که کار شما چقدر سخت است و ما آن قدر که از لحاظ بودجه و امکانات شایسته بود نتوانستیم پشتیبانی کنیم و ظرفیت این سازمان به اندازه ظرفیت انسان است.

وی اظهار کرد: بنده به عنوان کسی، یا تنها کسی، یا معدود کسی که همه جای ایران را دیده است و شهرستانی نیست که ندیده باشم به جرات می‌توانم بگویم کمتر روستا یا دهستانی را در کشور داریم که میراث ارزشمند فرهنگی در خود نداشته باشد.

وی همچنین گفت: کار زیبایی که شما دوستان در این دوره انجام دادید، تلاش در حوزه میراث معنوی بود.

احمدی‌نژاد در پایان نیز با بیان اینکه ماموریت جهانی ما تازه آغاز می‌شود، گفت: لازم است از برادر عزیزم آقای مشایی تشکر ویژه‌ای داشته باشم.

بر اساس این گزارش، در این مراسم لوح تقدیری به مشایی داده شد. در این مراسم تعدادی از نمایندگان مجلس، سفرای کشورهای خارجی و معاونان سازمان میراث فرهنگی و فعالان بخش خصوصی نیز حضور داشتند. همچنین رحیمی معاون پارلمانی رییس‌جمهور و سردار رویانیان از مهمانان حاضر بودند و حمید بقایی و اسفندیار رحیم مشایی سخنرانی کردند.

سخنان سه‌شنبه شب احمدی‌نژاد در تلویزیون

این در حالی است که احمدی‌نژاد سه‌شنبه شب در یک برنامه تلویزیونی قاطعانه از ابقای مشایی دفاع کرده بود. به گزارش ایسنا، رییس‌جمهور در این برنامه تلویزیونی با اشاره به برخی گمانه زنی‌ها درباره معرفی کابینه دولت دهم گفت: بعد از ارزیابی عملکرد وزرای فعلی در حال جمع‌آوری اطلاعات و سوابق گزینه‌های مختلف برای وزارتخانه‌ها هستیم.

محمود احمدی‌نژاد با بیان این‌که «افراد مطرح شده در گمانه زنی‌های اشخاص و گروه‌ها برای وزارتخانه‌های مختلف نیز بررسی می‌شوند»، اظهار کرد: ممکن است در این گمانه زنی‌ها چند نفر نیز جزو افراد مورد نظر رییس‌جمهور باشند، اما هنوز به نقطه مشخصی که برای کدام وزارتخانه چه کسی یا چند نفر تعیین شده‌اند؛ دست نیافته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: معمولا در دورانی که بررسی‌ها برای کابینه شکل می‌گیرد، افراد و گروه‌های گوناگون حرف‌هایی می‌زنند و به عنوان خبر منتشر می‌کنند. گویی به نقل از منابع آگاه و نزدیک به رییس‌جمهور است.

وی یادآور شد: تا ۲۲ مرداد فرصت داریم گزینه‌ها را به مجلس شورای اسلامی برای کسب رای اعتماد معرفی کنیم.

رییس‌جمهور همچنین در پاسخ به سوالی درباره شایعات مربوط به استعفای آقای مشایی از سمت معاون اولی رییس‌جمهور تاکید کرد: آقای مشایی از مدیران مومن، دلسوز، ولایی، پاک و خلاق ایران هستند و به چه دلیل باید استعفا بدهند. وی با تاکید بر این‌که «آقای مشایی چهار سال به عنوان معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در خدمت دولت بوده و خدمات فراوانی داشته است»، تصریح کرد: آقای مشایی امروز در سمت معاون اول رییس‌جمهور به خدمات خود به انقلاب اسلامی‌، ملت و کشور ایران ادامه می‌دهد.

وی با اشاره به کم بودن اختیارات معاون اول رییس‌جمهور نسبت به معاون رییس‌جمهور و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اظهار کرد: معاون اول رییس‌جمهور در حقیقت دستیار رییس‌جمهور است. رییس‌جمهور، مشایی را از مدیران ساده‌زیست، انقلابی، فداکار و دلسوز معرفی و خاطرنشان کرد: چهار سال خدمات آقای مشایی در عرصه‌های مختلف میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران اگر بی‌نظیر نباشد کم‌نظیر است.

وی با اشاره به گلایه‌های مطرح شده درباره عملکرد مشایی گفت: انتقادها و گلایه‌ها درباره آقای مشایی دو دسته است؛ عده‌ای با هر کار و اقدامی که دولت انجام می‌دهد مخالف هستند و برخی نیز از روی دلسوزی و برداشت خود نسبت به آقای مشایی از ایشان انتقاد و گلایه می‌کنند، اما اگر کسی از نزدیک با آقای مشایی آشنا شود، نظراتش تغییر خواهد کرد.

وی با بیان این‌که «اشخاص مختلف می‌توانند نظرات خود را بیان کنند»، اظهار کرد: نباید مانع مطرح شدن دیدگاه‌های افراد شویم زیرا سلب اختیار در اظهار نظر به نفع کشور نیست. احمدی‌نژاد همچنین با اشاره به حوزه عملکرد معاون اول رییس‌جمهور گفت: طبق قانون، معاون اول رییس‌جمهور در دو عرصه اختیار عمل دارد؛ یکی در جاهایی که رییس‌جمهور انجام کارها و پیگیری امور از جمله اداره جلسات دولت و پیگیری مصوبات دولت را به معاون اول ارجاع می‌دهد و دیگر در جایی که رییس‌جمهور قادر به انجام وظایف خود نیست و معاون اول رییس‌جمهور اداره امور را به عهده می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در شرایطی که رییس‌جمهور قادر به انجام وظایف نباشد، با تایید رهبری شورایی از سران قوا و معاون اول رییس‌جمهور موظف می‌شوند ظرف ۵۰ روز انتخابات ریاست جمهوری را برگزار کنند.

وی درباره برخی اظهاراتی مبنی بر این‌که انتصابات و تغییرات صورت گرفته در معاونان رییس‌جمهور مربوط به کابینه دهم است، تصریح کرد: رییس‌جمهور تا زمان پایان هر دوره ریاست جمهوری می‌تواند معاونان خود را جابه‌جا کند، زیرا منظور از کابینه، هیات وزیران شامل ۲۱ وزیر و رییس‌جمهور است که حق رای دارند.

وی با بیان این‌که «وزیران پیشنهادی پس از برگزاری مراسم تنفیذ و تحلیف رییس‌جمهور به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌شوند»، گفت: ان‌شاءالله نمایندگان پس از بررسی به افراد معرفی شده رای می‌دهند و افرادی که رای می‌آورند، عضو کابینه می‌شوند.

واکنش روزنامه‌های حامی دولت

سایت تابناک نوشت: روزنامه کیهان که در روزهای اخیر، در اعتراض به انتصاب مشایی به عنوان معاون اول، دو یادداشت منتشر کرده، ابلاغ نظر رهبر معظم انقلاب به احمدی‌نژاد، مبنی بر برکناری مشایی از این پست را ندید. به گزارش خبرنگار «تابناک»، حسین شریعتمداری و روزنامه کیهان که خود نیز داعیه انتقاد مشفقانه از دولت را داشته‌اند، با بی‌اعتنایی، اظهارات حجت‌الاسلام ابوترابی فرد، نایب رییس مجلس را مبنی بر ابلاغ کتبی مخالفت رهبر انقلاب نسبت به انتصاب مشایی، بازتاب ندادند.بنابراین گزارش، کیهان از اخبار مربوط به مشایی، تنها خبر لغو مراسم خداحافظی او از سازمان میراث فرهنگی را منتشر کرده است. گفتنی است از سوی دیگر، روزنامه‌های ایران و وطن‌امروز ـ با مدیریت آقایان اشتهاردی و بذرپاش ـ که به درستی از ابتدا با حضور مشایی در کابینه مخالف بوده‌اند مصاحبه سه‌شنبه شب رییس‌جمهور را درباره ابقای مشایی به عنوان معاون اولی، بایکوت کرده و هیچ اشاره‌ای به این اظهارات نکرده‌اند.