رایزنی با وزیر اطلاعات برای پخش اعترافات

تعدادی از اعضای کمیسیون امنیت ملی که در یک حرکت درونی و بدون هماهنگی با رییس مجلس دیدار با کاندیدای معترض و چهره‌های شاخص نظام را در دستور کار قرار داده بود تا به اعتقاد خودشان بتوانند معضل پیش آمده در انتخابات را به نوعی حل کنند، در دیدار اخیر خود با وزیر اطلاعات خواستار پخش اعترافات بازداشت شدگان وقایع اخیر از سوی رسانه ملی شدند. ترکیب این هیات دیدار‌کننده را نمایندگان حامی دولت در مجلس تشکیل می‌دهند که بعضا به دلیل آن که اقدام لاریجانی در تشکیل کمیته حقیقت یاب را شخصی و تبلیغاتی می‌دانستند خود در یک جلسه به این نتیجه رسیدند که فعالیت‌هایی را جداگانه آغاز کنند. آنها حتی در دیدار با ‌هاشمی رفسنجانی از او خواسته بودند تا نسبت به وقایع اخیر اعلام موضع کند.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به دیدار هیات‌رییسه و روسای کمیته‌های این کمیسیون با وزیر اطلاعات گفت: در این دیدار مروری بر مجموعه حوادث پس از انتخابات صورت گرفت و مسائل مربوط به ضرورت تقویت اتحاد ملی و محوریت اجرای قانون به عنوان محور مهم ایجاد آرامش مورد تاکید قرار گرفت.

علاءالدین بروجردی با بیان این خبر به ایسنا، با بیان این مطلب گفت: دیدار گذشته هیات‌رییسه و روسای کمیته‌های کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با وزیر اطلاعات در ادامه ارتباطات هیات‌رییسه با مسوولان نظام و مسوولان مرتبط با حوادث بعد از انتخابات بود.

وی خاطرنشان کرد: پس از مروری بر مجموعه حوادث صورت گرفته، مسائل مربوط به ضرورت تقویت اتحاد ملی و محوریت اجرای قانون و قانون‌گرایی به عنوان محور مهم ایجاد آرامش در جامعه و عدم قابل‌قبول بودن هرگونه تخلف از قانون از جمله مسائلی بود که مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.

وی همچنین با بیان اینکه در مورد بحث بازداشت شدگان، اعتراف‌های آنان و بحث پخش این اعترافات نیز گفت‌وگو شد، افزود: بحث و تبادل‌نظر در این ارتباط به نتیجه نهایی نرسید و بیشتر به عنوان استفسار مطرح شد تا نظر و تاکیدبر اینکه این کار حتما صورت گیرد.

زهره الهیان از اعضای این کمیسیون در گفت‌وگو با ایلنا، درباره این دیدار گفت که در جلسه گذشته هیات ‌رییسه کمیسیون امنیت ملی با وزیر اطلاعات، اعضای این کمیسیون خواستار پخش اعترافات بازداشت‌شدگان وقایع اخیر از سوی رسانه ملی به منظور مطلع شدن مردم از دست‌های پشت پرده وقایع اخیر شدند.

نماینده تهران تاکید کرد: جلسه گذشته این کمیسیون با وزیر اطلاعات به منظور بررسی روند قبل و بعد از انتخابات بود.

وی یادآور شد: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ‌در ارتباط با بازداشت شدگان وقایع اخیر نیز از وزیر اطلاعات توضیح و گزارش خواست.

الهیان تصریح کرد: وزیر اطلاعات نیز اعلام کرد که تمام افراد بازداشت شده در روزهای پس از انتخابت آزاد شده‌اند و تنها عوامل اصلی آشوب‌ها جهت بازجویی بیشتر، تشکیل پرونده و طی مراحل قانونی در اختیار وزارت اطلاعات هستند. این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در جریان این اغتشاشات جان و مال مردم تهدید شد و شاهد خسارات جانی و مالی بسیاری بودیم، در نتیجه لازم است عوامل اصلی مشخص شده و به مردم معرفی شوند. وی ابراز امیدواری کرد که در صورت آگاهی دادن به مردم، قادر به جدا کردن حساب مردم از اغتشاشگران خواهیم بود. الهیان اظهار داشت: اعترافات بازداشت‌شدگان طی روزهای آینده و در زمان‌های مناسب به اطلاع مردم خواهد رسید.

توضیحات کوثری

همچنین «اسماعیل کوثری»، نایب‌رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره این دیدار گفت: اعضای هیات‌رییسه و روسای کمیته‌های تخصصی این کمیسیون در ادامه دیدارهای خود با مقامات عالی‌رتبه و شخصیت‌های موثر نظام برای بررسی آخرین تحولات کشور پس از انتخابات ریاست‌جمهوری، با غلامحسین محسنی اژه‌ای در محل وزارتخانه اطلاعات دیدار و گفت‌وگو کردند. نماینده تهران خاطرنشان کرد: در این نشست ۳ ساعته، وزیر اطلاعات، گزارش کاملی از آخرین اقدامات صورت گرفته در حوزه‌های امنیتی ارائه کردند.

وی آخرین وضعیت بازداشت‌شدگان در اغتشاشات اخیر را از جمله مباحث مطرح شده در این جلسه عنوان کرد و اظهار داشت: بر اساس گزارش ارائه شده از سوی وزیر اطلاعات، تاکنون اکثر قریب به اتفاق بازداشت‌شدگان، آزاد شده‌اند و افراد باقیمانده نیز برای طی مراحل قانونی به مراجع قضایی تحویل داده خواهند شد.

کوثری یادآور شد: اعضای هیات‌رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز در این جلسه گزارشی از دیدارهای اخیر خود با مراجع و شخصیت‌های موثر نظام ارائه کردند. وی گفت: همچنین اعضای هیات‌رییسه کمیسیون امنیت قرار است به زودی با روسای‌جمهور و قوه‌قضائیه دیدار کنند.