بودجه‌ها باید صرف مضامین شود

ایسنا - جعفر والی گفت: جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی- سنتی باید به ویترینی برای عرضه نمایش‌ آیینی- سنتی تبدیل شود.

نویسنده و کارگردان پیشکسوت تئاتر با بیان این مطلب افزود: به طور کلی من با برگزاری جشنواره‌ها موافق نیستم و معتقدم بودجه جشنواره‌ها باید در موضوعات و مضامین جشنواره‌ها هزینه شود و به طور قطع در این صورت است که شاهد توسعه و گسترش تئاتر در موضوعات مطرح شده خواهیم بود، اما برگزاری جشنواره نمایش‌های آیینی- سنتی می‌تواند سنت‌ها و فرهنگ‌های اصیل ایرانی را بار دیگر متجلی سازد.

وی با بیان اینکه هرکار هنری و هر اتفاق و رویداد تئاتری قابل‌توجه و ارزشمند است، تصریح کرد: امروزه در زمینه نمایش‌های آیینی- سنتی بیش از هر چیز نیازمند کار تحقیقاتی و پژوهشی هستیم و باید دراین زمینه‌ها فعال شویم. در واقع تئاتر سنتی امروز ما نیازمند این است که بار دیگر به مردم معرفی و شناسانده شود، باید دراین زمینه‌ها کتاب چاپ شود و نظرات پژوهشگران و محققان در اختیار علاقه‌مندان قرار بگیرد تا هم فعالان این عرصه و هم مخاطبان تشویق به انجام کار خلاقانه شوند و در این راستا با انگیزه‌های جدیدی روبه‌رو شوند.

والی با بیان اینکه تئاتر ایرانی به اندازه تئاتر چین، هند، یونان و ... قدمت ندارد، خاطرنشان کرد: تعزیه و تخت‌حوضی دو نمایش اصیل ایرانی هستند که قدمتی طولانی دارند و از همین‌رو باید برای حفظ آنها تلاش کنیم. امروزه این هنرها به هنری موزه‌ای تبدیل شده‌اند و از همین‌رو من معتقدم جشنواره‌ای چون جشنواره نمایش‌های آیینی- سنتی باید به محلی برای حفظ و عرضه آنها تبدیل شود، تا این هنرها از بین نروند و در عین حال از این روش به رقابت با هنرهای سنتی شرقی و یونانی بپردازیم.