هشدار دو مقام انتظامی درباره تجمعات اعتراضی

دنیای اقتصاد- سردار اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی کشور دیروز در مراسم صبحگاه نیروی انتظامی خراسان رضوی در مشهد با اشاره به اینکه نیروی انتظامی در برابر هر کس و در هر جایگاهی که بخواهد از قانون عبور کند، مقابل آن می‌ایستد، اظهار کرد: ما در کمال استقلال از رهبری و کشور دفاع خواهیم کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، وی افزود: وظایف حافظان امنیت و عدالت از سخت‌ترین وظایف و دستاوردهای نظام است. فرمانده نیروی انتظامی کشور بیان کرد: کشورهایی که امنیت ندارند، از همه لحاظ عقب مانده‌اند؛ زیرا امنیت مقدمه و نتیجه همه فعالیت‌ها در همه زمینه‌ها است.احمدی‌مقدم به وجود امنیت پایدار اشاره کرد و افزود: کشورهایی که مردمانش فعال و با نشاط باشند، از امنیت پایدارتری برخوردار هستند و همچنین برای امنیت پایدار باید بستر فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در کشور برقرار کرد. وی در ادامه به اغتشاشات اخیر کشور بعد از انتخابات اشاره کرد و ادامه داد: دشمنان اول ابهام درست می‌کنند و به آن دامن می‌زنند و بعد ابهام را تبدیل به فتنه می‌کنند و بعد از آن می‌گویند که مردم ابهام دارند و از طرف مردم قضاوت می‌کنند. فرمانده نیروی انتظامی کشور اظهار کرد: افرادی که برای قدرت طلبی، فتنه در جامعه ایجاد می‌کنند، کسانی هستند که شعار پیروی از خط امام و انقلاب می‌دهند و از رهبری و ولایت عبور می‌کنند. وی افزود: در چنین میدانی که بذر نفاق کاشته شده، نیروی انتظامی در یک صف واحد حضور داشت و از ولایت، قانون اساسی، مردم و انقلاب اسلامی دفاع کرد. فرمانده ناجا افزود: اگر قرار بود هرکسی بازنده انتخابات باشد و بعد از آن ادعای ابطال انتخابات کند که دیگر برگزاری انتخابات در کشور بی‌فایده است و همچنین همان افرادی که می‌گفتند ما با هم نیستیم، با هم بوده و دارای وجه اشتراک بودند و می‌خواستند با غوغا سالاری آرای مردم را مصادره کنند.احمدی‌مقدم بیان کرد: نیروی انتظامی در برابر هرکس و در هر جایگاهی که بخواهد از قانون عبور کند، می‌ایستد و ما در کمال استقلال از رهبری و کشور دفاع خواهیم کرد.

توضیح فرمانده ناجا درباره لباس شخصی‌ها

فرمانده نیروی انتظامی همچنین در حاشیه مراسم صبحگاه ستاد فرماندهی انتظامی خراسان رضوی در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه «آماده بررسی شکایت‌های حوادث انتخاباتی هستیم» گفت: افراد تخریب‌گر هم یونیفرم ندارند و لباس شخصی هستند، اما افرادی درصدد طرح این ادعا هستند که بگویند لباس شخصی‌ها، نیروهای فشاری هستند که از سوی حکومت هدایت می‌شوند. به گزارش خبرگزاری مهر، سردار اسماعیل احمدی‌مقدم با اشاره به عملکرد نیروی انتظامی در زمان انتخابات اظهار کرد: با تدابیر خوبی که فرماندهان نیروی انتظامی در کشور اندیشیدند، انتخابات دهمین دوره ریاست‌جمهوری به خوبی و با شور و نشاط برگزار شد که این مباحث مرتبط با قبل از انتخابات است. وی افزود: اما در رابطه با حوادث پس از انتخابات عمده مشکلات در شهر تهران و چند شهر بزرگ دیگر از جمله اصفهان، شیراز و مشهد بود و این حوادث به غیر از تهران در فاصله دو یا سه روزه برطرف شد، اما در تهران دو تا سه روز بیشتر طول کشید که آن هم برطرف شد. فرمانده نیروی انتظامی خاطرنشان کرد: این حوادث به این دلیل رخ داد که در ایام پیش و پس از انتخابات تمام توان نیروهای انتظامی متوجه آرامش قبل و بعد از انتخابات بود و در این زمینه از دیگر بخش‌ها از جمله طرح امنیت اجتماعی تا حدی غافل شد و در این راستا مجرمان و سارقان فرصتی یافتند تا در جامعه دست به اغتشاش بزنند. احمدی مقدم درباره نیروهای لباس شخصی اذعان داشت: موضوع لباس شخصی‌ها پس از انتخابات مطرح شد که در این راستا، برخی افراد مدعی شدند منشاء لباس شخصی‌ها از درون نیروهای انتظامی یا امنیتی است.

وی با طرح این سوال که مگر افراد اغتشاشگر و تخریب‌گر لباس یونیفرم داشتند، اذعان داشت: افراد اغتشاشگر نیز لباس شخصی بودند و کسی به این افراد لباس شخصی چیزی نگفت؛ زیرا افرادی که این موضوع را بزرگ می‌کنند درصدد این ادعا هستند که بگویند لباس شخصی‌ها، نیروهای فشاری هستند که از سوی حکومت هدایت می‌شوند.

وی در رابطه با شکایات مردم از نیروهای انتظامی در اغتشاشات پس از انتخابات خاطرنشان کرد: مردم می‌توانند با تماس با ۱۹۷ هرگونه شکایتی از نیروی انتظامی دارند، مطرح کنند که در این راستا ۳۰۰ شکایت تا سه روز قبل دریافت شده است و ما نیز به تمامی شکایت‌ها رسیدگی کردیم.

برخورد پلیس با تجمعات غیر قانونی

در همین حال سرتیپ احمدرضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی کشور نیز از برخورد پلیس با هرگونه تجمع غیر قانونی خبر داد. وی در گفت‌وگو با «مهر» افزود: نیروی انتظامی بر اساس وظیفه‌ای که دارد، باید نظم و امنیت را در جامعه برقرار کند و بر همین اساس پلیس با هرگونه تجمع غیرقانونی که باعث بی نظمی در جامعه شود، به شدت برخورد خواهد کرد.این مقام مسوول در نیروی انتظامی درباره وجود شایعاتی مبنی بر برگزاری تجمعی غیرقانونی در تهران گفت: پلیس وظیفه دارد با این تجمعات غیرقانونی برخورد قاطعانه‌ای داشته باشد.

دستگیری ۴۰ نفر در حاشیه نماز جمعه تهران

نیروی انتظامی‌جمهوری اسلامی‌در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: ۴۰ نفر از افرادی که قصد داشتند، در برگزاری نماز جمعه هفته گذشته ۲۶ تیر ماه اخلال کنند، توسط ماموران پلیس دستگیر شدند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس، ناجا در خصوص حواشی نماز جمعه روز ۲۶ تیر ماه جاری تهران در این اطلاعیه اعلام کرده است: جمعه گذشته پس از آنکه با درایت و هوشیاری نیروهای انتظامی‌و امنیتی در هفته گذشته آرامش به شهر تهران بازگشته بود، گوشه‌هایی از اجتماع عظیم نماز جمعه تهران به صحنه درگیری میان این نیروها و برخی از طرفداران کاندیداها تبدیل شد. بر اساس این گزارش، در این درگیری‌ها حدود ۴۰ نفر دستگیر شدند و از میان این افراد به جز آن دسته‌ که با انجام اعمال مخل امنیت باعث بی‌نظمی‌و اغتشاش در مراسم و نیز پایان نماز شده بودند، بقیه پس از رسیدگی آزاد شده‌اند.