ابلاغ نظر رهبر انقلاب به رییس‌جمهور برای کنارگذاشتن مشایی

نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتصاب رحیم‌مشایی به عنوان معاون اول رییس‌جمهور تاکید کرد: حذف رحیم‌مشایی از سمت‌های کلیدی و معاونت‌های رییس‌جمهور تصمیم استراتژیک نظام است. نظر مقام معظم رهبری نیز مبنی بر کنار گذاشتن آقای رحیم‌مشایی از سمت‌های معاونت ریاست‌جمهور کتبا به رییس‌جمهور ابلاغ گردیده است. حجت‌الاسلام‌ سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد در گفت‌وگو با ایسنا، تاکید کرد: باید بدون کمترین درنگ، حکم عزل یا قبول استعفای مشایی توسط ریاست‌جمهور اعلام شود.

وی این مساله را مطالبه‌ جدی رهبر انقلاب و خواست اکثریت قاطع نمایندگان مجلس دانست و تصریح کرد: این خواسته در احترام به نظر رهبر معظم انقلاب و در قدرشناسی از نگاه علما و مراجع تقلید، چند ماه قبل، از رییس‌جمهور درخواست شد و امروز نیز به طور جدی و موکد در دستور کار نمایندگان مردم در مجلس است.

نماینده قزوین با بیان این‌که باید در اطاعت از نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی، احترام به مراجع عظام و در پاسخ مثبت به نگاه قاطع مجلس شورای اسلامی نسبت به قبول استعفا و یا عزل رحیم‌مشایی اقدام شود، یادآور شد: باید در یک تعامل منطقی، عقلانی، اخلاقی و قانون‌مدار همان طور که در بیانات رهبر معظم انقلاب در روز بعثت پیامبر اکرم(ص) تبیین گردید، برای انتخاب مدیران ارشد نظام و فراهم آوردن زمینه افزایش کارآیی نظام جمهوری اسلامی تلاش نمود.

لغو مراسم تودیع مشایی در میراث فرهنگی

در همین حال سایت خبری جهان نیوز وابسته به منابع دولتی نوشت: به نظر می‌رسد رییس‌جمهور و مشایی گام های خود را برای منتفی کردن معاون اولی مشایی برداشته‌اند. پس از تذکر کتبی مقامات عالی‌رتبه به رییس‌جمهور برای برکناری مشایی، به‌رغم ناراحتی رییس‌جمهور از وضع پیش آمده به‌زودی سناریوی برکناری مشایی با اقدامی که هنوز از آن خبری نیست کلید خواهد خورد. در همین زمینه، مراسم تودیع مشایی از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و معارفه بقایی برای ریاست این سازمان که قرار بود دیروز انجام شود، به دلیلی که گفته نشده، لغو شد.

منابع آگاه معتقدند که با توجه به وضع پیش آمده استقرار قائم مقام مشایی در سازمان میراث فرهنگی منتفی شده تا با این کار پس از گذران این روزها توسط مشایی و کنار گذاشتن وی از معاون اولی جایی برای بازگشت یار نزدیک رییس‌جمهور باقی مانده باشد.

هرچند رایزنی‌های در حال انجام توسط بزرگان اصولگرایی و مقامات دلسوز کشور به سمت و سویی در حال حرکت است که هیچ سمت رسمی به مشایی داده نشده و از تکرار ماجرای رییس‌جمهوری در سایه مشایی که در چهار سال گذشته اثراتی را به نمایش می‌گذارد، جلوگیری شود.