توپولف از ایر باس امن‌تر است

در پی سانحه هوایی سقوط یک فروند هواپیمای روسی توپولف در قزوین سفیر جمهوری اسلامی‌ ایران در روسیه «توپولوف» را هواپیمای بسیار امنی خواند که آمار سقوط آن در مقایسه با تعداد پروازهایش در دنیا از «ایرباس» کمتر است. محمودرضا سجادی، سفیر جمهوری اسلامی ‌ایران در روسیه درباره هواپیمای توپولوف خطوط هوایی کاسپین که هفته گذشته در نزدیکی قزوین سقوط کرد، با بیان اینکه باید منتظر نتایج کارشناسی و ارزیابی‌های فنی درباره علت سقوط این هواپیما باشیم، یادآور شد: هیچ سیستم ساخت بشر صددرصد نیست، مدتی پیش نیز هواپیمای ایرباس فرانسوی در اقیانوس سقوط کرد و همه سرنشینان آن کشته شدند.

وی با اشاره به اینکه توپولوف هواپیمای بسیار امنی است که آمار سقوط آن در مقایسه با تعداد پروازهایش در دنیا از ایرباس کمتر است، افزود: یک هیات کارشناسی از روسیه به این منظور به ایران عزیمت کرده تا به همراه کارشناسان سازمان هواپیمایی کشوری و با استفاده از جعبه سیاه هواپیما بررسی‌ها را انجام و علت قطعی سقوط را مشخص کنند.

سجادی پیش از این نیز در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس هواپیمای توپولوف ۱۵۴ را جزو ‌امن‌ترین هواپیماهای دنیا دانسته و گفته بود: شما اگر در مسیرهای داخلی روسیه، سوار توپولف‌های ۱۵۴ ‌شوید در خواهید یافت که به هیچ وجه از لحاظ زیبایی و راحتی با ایرباس فرقی ندارند. متاسفانه توپولف در ایران به بدترین وجه عرضه می‌شود، موکت‌های کثیف، صندلی‌های نزدیک به هم، قیمت آزاد بلیت و ... و نیز تصادفاتی که به اصل هواپیما ارتباطی نداشت، همه دست به دست هم دادند تا تصویری ترسناک از این هواپیما ارائه دهند؛ در حالی که توپولف ۱۵۴ جزو امن‌ترین هواپیماهای دنیا است. از لحاظ اقتصادی هم به صرفه است و تنها هواپیمایی که در خطوط ایران سود می‌دهد، این هواپیما است.

سفیر جمهوری اسلامی‌ ایران در مسکو همچنین درباره راه‌اندازی نیروگاه اتمی ‌هسته‌ای بوشهر با اشاره به جلسه‌ای که اخیرا با حضور محمد سعیدی معاون بین‌الملل سازمان انرژی اتمی‌ و «سرگئی کرینکو» رییس آژانس فدرال انرژی اتمی‌روسیه (روس اتم) در مسکو برگزار شد، گفت: آقای کرینکو از تنظیم برنامه برای راه‌اندازی نیروگاه بوشهر تا پایان سال جاری میلادی خبر داد.

وی افزود: آقای کرینکو همچنین گفت که تعدادی از مهندسان و تکنسین‌های روس را از پروژه نیروگاه‌سازی «رستوف» به ایران اعزام کرده‌اند تا کار نیروگاه بوشهر به پایان برسد و روسیه به تعهدات خود در این زمینه عمل کند. فرآیند راه‌اندازی رآکتور نیروگاه اتمی ‌بوشهر با سوخت مجازی هفتم اسفند ماه ۱۳۸۷با حضور رضا آقازاده، رییس سازمان انرژی اتمی‌ ایران و کرینکو رییس روس اتم و جمعی از مقامات روسی و ایرانی در این نیروگاه برگزار شد.

سفیر ایران در مسکو درباره موضع‌ روسیه در قبال انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری در ایران، با بیان اینکه روس‌ها بسیار معقول با این انتخابات برخورد کردند، گفت: روس‌ها موضوع را یک موضوع داخلی جمهوری اسلامی‌اعلام و دخالت دیگران را در این قضیه منطقی ندانستند. سجادی افزود: روس‌ها بر این اعتقادند که ملت ایران ملتی رشید و بالغ است و هر آنچه خود صلاح بداند تصمیم می‌گیرد و زمانی که نتایج انتخابات از طریق کانال‌های قانونی جمهوری اسلامی‌ایران اعلام شد روس‌ها تبریک گفته و از رای ملت ایران استقبال کردند.

سفیر ایران در روسیه اضافه کرد: بر خلاف غربی‌ها که اسلام ستیزند و دارای رویکردی منفی نسبت به انقلاب اسلامی‌ایران هستند، روس‌ها نگاهی منطقی به انقلاب اسلامی‌و مسلمانان دارند و اخیرا نیز آقای مدودف، رییس جمهور روسیه بازدیدی از مرکز اسلامی‌مسکو داشت که این موارد نگاه فهیمانه و مدبرانه دولتمردان روسیه نسبت به واقعیات جهان اسلام را نشان می‌دهد.

برخورد شدید هواپیما با زمین شبیه برخورد موشک

در همین حال در حالی که با گذشت چند روز از این حادثه سقوط هنوز دلایل آن اعلام نشده است، نماینده وزیر راه و رییس کارگروه بررسی سانحه سقوط هواپیمای کاسپین اعلام کرد: اعلام دلایل سقوط هواپیمای توپولف در اطراف قزوین حداقل دو ماه طول می‌کشد. احمد مجیدی در گفت‌وگو با «مهر» با اعلام آخرین اطلاعات درباره حادثه سقوط هواپیمای توپولف در اطراف قزوین گفت: مهم‌ترین قطعه‌ای که گروه بررسی موفق به پیدا کردن آن نشده، نوار مکالمات کابین خلبان (CVR) است.

وی توضیح داد: با توجه به برخورد شدید هواپیمای سانحه‌دیده با زمین که به برخورد موشک با زمین شباهت دارد، هنوز هیچ قطعه‌ای از کابین خلبان پیدا نشده است.

نماینده وزیر راه و رییس کارگروه بررسی سانحه سقوط هواپیمای کاسپین همچنین از تداوم عملیات حفاری در اطراف محل سقوط این هواپیما در شعاع ۷ تا ۸ کیلومتری آن خبر داد و گفت: این جست‌وجوها به صورت تفصیلی و مانند کاوش‌های باستان‌شناسی در حال انجام است.

وی از ساکنان محدوده سانحه اخیر درخواست کرد اگر قطعه یا هر چیزی در آن منطقه پیدا کردند، به مسوولان محلی یا استانداری قزوین تحویل دهند. مجیدی تصریح کرد: بازخوانی نوار FDR هواپیمای توپولف ۱۵۴ که حاوی اطلاعات فنی این هواپیما است توسط گروه بررسی سانحه این سازمان و تیم کارشناسان روسی همچنان ادامه دارد. وی اظهار کرد: احتمال اینکه جعبه نوار FDR هواپیمای توپولف ۱۵۴ برای بررسی‌های بیشتر به کشور روسیه منتقل شود، وجود دارد.