رییس شورای مرکزی خانه احزاب در نامه‌های جداگانه‌ای خطاب به رییس قوه قضائیه، وزیر اطلاعات و دادستان‌ کل کشور خواستار تسریع در آزادی بازداشت‌شدگان اخیر، رفع محدودیت‌های احزاب و برخورد با متجاوزان به حقوق قانونی شهروندان شد. به گزارش ایلنا در متن این نامه‌ها که خطاب به آیت‌ا... ‌هاشمی شاهرودی، محسنی اژه‌ای و دری نجف آبادی نوشته شده، آمده است: احتراما همان‌گونه که مستحضرید پس از اعلام نتایج انتخابات دهمین دوره ریاست‌جمهوری و به بهانه مقابله با اعتراضات مترتب بر آن، تعداد معتنابهی از شخصیت‌های سیاسی که در گروه‌ها و احزاب سیاسی فعالیت می‌کردند، بازداشت و برخی از دفاتر این احزاب بسته و پلمب شد. خانه احزاب ایران با توجه به وظیفه قانونی خود که ‌طبق اساسنامه دفاع از حقوق قانونی احزاب و گروه‌های عضو است، موارد زیر را خاطرنشان می‌کند.

۱ - فلسفه تشکیل احزاب و گروه‌های سیاسی در ارائه برنامه و معرفی کاندیداهای خود در عرصه انتخابات به افکار عمومی است که در انتخابات اخیر نامزدهای مورد حمایت، مورد تایید شورای نگهبان بوده و سوابق آنها در استقرار نظام و اداره کشور کاملا روشن بوده است.

۲ - اعتراض به نتیجه انتخابات با توجه به اصل ۲۶ و ۲۷ قانون اساسی که آزادی فعالیت احزاب و آزادی اجتماعات را مورد شناسایی قرار داده است، نمی‌تواند اتهامی تلقی شود که چهره‌های شناخته شده سیاسی به‌خاطر ارتکاب آن تحت تعقیب قرار گرفته، دستگیر و بازداشت شوند.

۳ -حق انتخاب وکیل از جمله حقوقی است که قانون اساسی آن را به‌رسمیت شناخته؛ بنابراین حداقل انتظار این افراد و گروه‌های سیاسی این است که بتوانند در دادرسی عادلانه و با حضور وکیل و هیات منصفه از حقوق قانونی خود دفاع کنند. با توجه به مراتب فوق از حضرتعالی انتظار داریم که نسبت به تسریع در آزادی بازداشت‌‌شدگان وقایع اخیر، رفع محدودیت‌های احزاب و برخورد با متجاوزین به حقوق قانونی شهروندان و احزاب اقدامات شایسته به‌عمل آید.