اکبر آقا؛آکتور فستیوال بچه‌ها!

پازل برگزار نشدن بیست و سومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان ایران با استعفای احتمالی دبیر جشنواره و زمزمه‌های نیامدن میهمانان خارجی در حال کامل شدن است.

در فاصله حدود دو هفته تا آغاز بیست و سومین جشنواره فیلم کودک در همدان و در حالی که تصور می‌شد تمام برنامه‌ریزی‌ها برای برپایی بهتر و باشکوه‌تر مهم‌ترین رویداد سینمای کودک در حال انجام است، انتشار ناگهانی خبر استعفای دبیر جشنواره فیلم کودک و قائم‌مقام بنیاد سینمایی فارابی آبی سرد بر پیکر دوستداران سینمای کودک ریخت.

اکبر نبوی که سال گذشته به قائم‌مقامی مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد و چند ماهی بود در سمت دبیر مسائل مربوط به جشنواره بیست و سوم فیلم کودک را رفع و رجوع می‌کرد، ظاهرا پنج‌شنبه شب کناره‌گیری خود را از هر دو سمت اعلام و جشنواره فیلم کودک را در ۱۶ روز مانده به برگزاری مراسم افتتاحیه در همدان بدون متولی رها کرده است.این اقدام نبوی در حالی شگفت‌انگیز به نظر می‌رسد که وی در هفته‌های اخیر پرجنب و جوش‌تر از همیشه بود؛ وی مدتی پیش با سفر به شهر همدان از نزدیک در جریان مسائل اجرایی جشنواره فیلم کودک قرار گرفت، به عیادت مرحوم مهدی آذریزدی رفت که قرار بود بزرگداشت او امسال برگزار شود و با رییس کمیسیون فرهنگی مجلس هم دیدار و گفت‌وگو کرد.

کشتی جشنواره فیلم کودک؛ «بدون ناخدا»؟!

پذیرش تلویحی استعفای دبیر جشنواره بیست و سوم فیلم کودک از سوی معاون سینمایی وزیر ارشاد این نوید را به تمام سینمادوستان و کارشناسان می‌دهد که «اشراف معاونت سینمایی به تمام مسائل جشنواره» حتی یک رویداد بین‌المللی را هم از داشتن دبیر بی‌نیاز می‌کند. در آستانه برپایی بیست و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و در حالی که به نظر می‌رسید حمایت بنیاد سینمایی فارابی و تعلق خاطر اکبر نبوی دبیر جشنواره به سینمای کودک و پشتیبانی او خونی تازه در رگ‌های این سینما جاری کرده و جشنواره امسال در شرایطی مناسب برگزار خواهد شد، استعفای نبوی همه معادله‌ها را بر هم زد.این استعفا و شروع ابهام‌هایی جدید در شرایطی است که سینمای ایران با مشکلات فراوان روبه‌رو است و تولید و نمایش فیلم‌ها با حاشیه بسیار همراه است. در این شرایط و در فضایی که با تلاش‌های نبوی تعدادی از مهم‌ترین چهره‌های سینمای کودک برای تولید فیلم کودک به فارابی آمدند تا برای مخاطب کودک و نوجوان فیلم بسازند، حذف نبوی به نظر منطقی نمی‌رسد.

گرچه قائم‌مقام فارابی در نشست با خبرنگاران تاکید کرده بود حمایت از سینمای کودک به حضور او در فارابی محدود نمی‌شود، اما کمتر کسی است که نداند یکی از اهداف و برنامه‌های نبوی در این مدت احیای سینمای کودک و بازگرداندن آن به دوران اوج بوده است. یکی از دلایل انتصاب این منتقد و روزنامه‌نگار به دبیری جشنواره بیست و سوم فیلم کودک سوابق او بود.

در حالی که هنوز استعفای نبوی پذیرفته نشده، معاون سینمایی وزیر ارشاد از برگزاری جشنواره بدون مشکل خاص خبر داده و گفته است: از آنجا که مسوولیت برپایی جشنواره‌ها بر عهده معاونت سینمایی است، نوعی اشراف به تمام مسائل مربوط به برپایی جشنواره در معاونت وجود دارد که مانع پدید آمدن وقفه یا خدشه در روند اجرای جشنواره‌ها است.

معاون سینمایی: استعفای نبوی در دست بررسی است

معاون سینمایی وزارت ارشاد درباره‌ استعفای اکبر نبوی مطرح کرد: بحث استعفای ایشان از دو جنبه قابل بررسی است؛ استعفا از قائم مقامی بنیاد سینمایی فارابی که هیات امنای بنیاد باید در خصوص این بحث تصمیم‌گیری کنند و دیگر بحث استعفای ایشان از دبیری جشنواره است که در دست بررسی می‌باشد.

مهندس جعفری‌جلوه در نشست شورای اجرایی جشنواره‌ فیلم کودک و نوجوان با بیان این مطلب ادامه داد: اما از آنجایی که همواره مسوولیت برگزاری جشنواره‌های مختلف سینمایی، من جمله جشنواره فیلم کودک و نوجوان بر عهده معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و به‌‌رغم آنکه معاون سینمایی برای هر یک از این‌گونه رویدادها دبیرانی را معرفی می‌کند، نوعی اشراف به تمامی مسائل مربوط به برگزاری جشنواره به عنوان رییس شورای سیاست‌گذاری‌ جشنواره‌ها در معاونت وجود دارد که مانع پدید آمدن هرگونه وقفه یا خدشه‌ای در روند اجرای جشنواره‌ها است.

اندکی از این صحبت نگذشته بود که «مسعود احمدیان»، دبیر بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان ایران -همدان شد.روابط عمومی معاونت امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گزارش داد: دراین حکم ضمن سپاس از زحمات جناب آقای اکبر نبوی در فعال‌سازی جریان تولید فیلم‌های کودک و نوجوان و پیگیری امر دبیری جشنواره تا این مقطع خطاب به احمدیان آمده است: بی‌تردید جنابعالی که همواره در دوسال گذشته سنگ زیرین آسیاب در جشنواره‌های بیست‌وششم و بیست‌وهفتم فیلم فجر و بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان بوده‌اید، فردی شایسته و به مدد حق موفق برای دبیری این جشنواره می‌باشید.

اکبر آقا برای جلوگیری ازشائبه‌ها کنار نکشید

حبیب ا... کاسه ساز، تهیه کننده سینما و تلویزیون در پی‌انتشار خبر استعفای اکبر نبوی از قائم مقامی بنیاد سینمایی فارابی و دبیری جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان نامه‌ای را خطاب به وی نوشت.

در این نامه آمده است: «اکبر آقا درسته که تو برای تعامل آمدی‌، درسته که توبرای همدل کردن صنوف آمدی، درسته که تو برای راه انداختن تولید آمدی؛ اما چه شدکه در میانه راه پنجر شدی و این قافله را به مقصد نرساندی. در جلسه با اتحادیه تهیه کنندگان که برای همدل کردن تهیه کنندگان آمدی گفتیم که اکبر آقا مراقب باش یک طرفه است تو اتوبان دو طرفه حرکت نکنی، شما باعث شدید که تهیه‌کنندگان در جشنواره فجر جایی نداشته باشند عیبی نداشت؛ چرا که شما داشتید تجربه می‌کردید و ما هم چشمهایمان را بستیم تا مدیران تصمیم بگیرند و اجرا کنند؛ اما اکبر آقا فکر نمی‌کنی در این شرایط بسیار حساس جامعه در این شرایط ناپایدار فرهنگی هنری شما میدان را خالی کنی چه بر سر مدیران سینمایی می‌آید.

می‌دانم که بسیار و بسیار در فشار بودید و نمی‌توانستید با مدیران بالا دست دور یک میز قهوه بخورید‌. چه رسد به اینکه برنامه‌های خود را اعلام کنی.

اما چه کنم آش کشک بود باید تحمل می‌کردید؛ چرا که مساله نظام سینمایی و فرهنگی در این شرایط مهم بود نه شخص شما. در این شرایط آنقدر در سینما شک وجود داشت که شک استعفا شما تحت شعاع قرار گرفت؛ اما آنچه مهم است نباید در این شرایط سخت و دشوار کنار می‌کشیدید تا شائبه اینکه اکبر آقا نان را به نرخ روز می‌خورد برای شما پیش نمی‌آمد. با کناره گیری شما از جشنواره کودک و نوجوان مظلومیت این جشنواره و فیلم‌های تولید نشده کودک و نوجوان دو چندان شد.

می‌دانید که اینجانب نسبت به شما ارادت دیرینه دارم و این مرقومه را از سر دلسوزی نوشتم.»