رایزنی درونی اصولگرایان مجلس درباره ترکیب کابینه

دنیای اقتصاد - پیشنهاد بررسی رای اعتماد به وزیران در فراکسیون اکثریت قبل از رای گیری در صحن علنی پس از تشکیل کمیته گزینش وزرا تازه‌ترین پیشنهادی است که البته مورد استقبال نمایندگان حامی دولت قرار نگرفته است. این نمایندگان عدم رضایت از عملکرد لاریجانی در ریاست فراکسیون را دلیل خود برای رد این پیشنهاد دانسته و براین باورند که با تغییر ریاست امکان تعامل با فراکسیون بیشتر خواهد شد. بر این اساس حامیان در نظر دارند تا همچنان رایزنی‌های خود را در قالب تشکیل کیمته برای گزینش وزرا ادامه دهند. هرچند برخی نمایندگان حامی دولت رایزنی اختصاصی خود برای تشکیل کابینه را رد می‌کنند؛ اما تعدادی دیگر از این حامیان از تشکیل کمیته‌ای در هفته آخر تعطیلات مجلس خبر داده‌اند که قرار است درباره چینش کابینه دهم با احمدی‌نژاد رایزنی کنند. بنابراین نگرانی از متاثر شدن نمایندگان از نظر ریاست مجلس در موردترکیب کابینه تلاش حامیان دولت برای گسترش رایزنی‌ها در راستای همسان سازی نظر نمایندگان درباره وزرای پیشنهادی را بیشتر کرده است. با این حال یک نماینده حامی دولت گفته است که در نهایت این احمدی‌نژاد است که درباره وزرا تصمیم‌گیری می‌کند و این حرف به معنای آن است که به رغم تلاش حامیان دولت و دیگر نمایندگان برای گزینش وزرای احمدی‌نژاد باز هم همان رویه ای را در پیش خواهد گرفت که در دوره گذشته انتخاب کرده بود.

در همین رابطه عضو فراکسیون انقلاب اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر رایزنی‌هایی برای تعیین کابینه دهم با دولت در حال شکل‌گیری است، از مسنجم‌تر شدن این رایزنی‌ها در هفته آینده خبر داد و گفت: نمایندگان در دو هفته اول تعطیلات تابستانی خود به بررسی مسائل حوزه انتخابیه‌شان خواهند پرداخت و در هفته سوم که فرصت بیشتری دارند، مسلما در رایزنی‌هایشان راحت‌تر وارد عمل می‌شوند. به عبارت دیگر حساسیت مجلس در هفته آخر بیشتر خواهد شد.

اسماعیل کوثری نماینده تهران، در گفت‌وگو با ایلنا، با بیان اینکه این رایزنی‌ها پس از پایان تعطیلات مجلس شدت بیشتری می‌یابد، در پاسخ به اینکه آیا برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت با شخص رییس‌جمهور و وزرای معرفی شده دیدار خواهید داشت یا نه، گفت: این احتمال وجود دارد تا در جریان بررسی صلاحیت وزرا در قالب فراکسیون اصولگرایان یا فراکسیون انقلاب اسلامی چنین دیدارهایی انجام شود. این عضو فراکسیون انقلاب اسلامی در پاسخ به اینکه برای ارائه رای اعتماد به وزرا از نظر فراکسیون اصولگرایان تبعیت خواهید کرد یا نه، به لزوم تغییر رییس فراکسیون اصولگرایان اشاره کرد و گفت: متاسفانه آقای لاریجانی در یکسال گذشته نتوانسته‌اند نظر موافق اکثر نمایندگان اصولگرا را جلب کنند. از این رو پس از تغییر رییس فراکسیون اصولگرایان تعامل ما با این فراکسیون بیشتر خواهد شد. به گفته وی چنانچه در نتیجه رایزنی‌هایشان با دولت و نمایندگان احساس کنند که وزیری رای اعتماد لازم را ندارد، این موضوع را به اطلاع دولت خواهند رساند.

کوثری در تشریح شرایط لازم برای وزرای پیشنهادی جهت جلب رای اعتماد از مجلس، به سابقه مرتبط، تعهد، مدیریت و تجربه آنها اشاره کرد و گفت: وزرای پیشنهادی باید به ارزش‌های اسلامی و الهی نیز پایبند باشند تا پس از معرفی از سوی رییس‌جمهور بتوانند از مجلس رای اعتماد بگیرند.

وی در پاسخ به اینکه آیا خاطره مجلس هفتم مبنی بر عدم ارائه برای اعتماد به چند تن از وزرای پیشنهادی احمدی‌نژاد قابل تکرار است یا نه، گفت: ممکن است این اتفاق برای یکی دو نفر از وزرای پیشنهادی رخ دهد. کما اینکه در تمامی دولت‌های نه‌گانه گذشته این اتفاق رخ‌ داد و برخی وزرای پیشنهادی نتوانستند از مجلس رای اعتماد بگیرند.

عضو فراکسیون انقلاب اسلامی در واکنش به تغییر پیاپی وزرای کابینه دولت نهم، اگرچه این تغییرات را در حوزه اختیارات رییس‌جمهور دانست، اما گفت: بهتر است که در مدت زمان چهار سال، کمتر شاهد این تغییرات باشیم.

سبحانی‌نیا: رییس‌جمهور با فراکسیون اصولگرایان برای معرفی وزرا مشورت کند

همچنین حسین سبحانی‌نیا ، در گفت‌وگو با ایلنا، با بیان اینکه کابینه دهم نیازمند تغییرات اساسی به نسبت دولت نهم است، ادامه داد: یک سوم وزرا باید تغییر کنند تا متناسب با دستگاه‌های اجرایی و نیاز به نیروهای متخصص، وزرای مناسبی با هر دستگاه انتخاب شوند.

به گفته وی، تنها در این صورت است که نمایندگان مجلس به وزرای پیشنهادی رای اعتماد خواهند داد. از این رو از رییس‌جمهور انتظار می‌رود تا با توجه به تجربه چهار سال گذشته و آشنایی‌اش با نیروها، منابع انسانی و نیروهای متخصص و متعهد، مثل گذشته عمل نکرده و وزرای توانمندی را به مجلس معرفی کند.

وی به دولت توصیه کرد تا با مشورت با کمیسیون‌های تخصصی مجلس، وزرای کارشناس و توانمندی را معرفی کند و کابینه‌اش را با رای بالای مجلس به وزرا تشکیل دهند. عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس همچنین از لزوم رایزنی رییس‌جمهور با این فراکسیون برای معرفی وزرای پیشنهادی خود سخن گفت و افزود: به نفع دولت و مجلس است تا تعامل خود را با توافق و همدلی شروع کند.