اختصاص 400‌میلیارد تومان یارانه کالاهای اساسی

وزیر رفاه از اختصاص ۴۰۰‌میلیارد تومان یارانه کالاهای اساسی برای ۱۰میلیون محروم از افراد تحت پوشش و غیرتحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی خبرداد. به گزارش خبرگزاری فارس، عبدالرضا مصری در مراسم افتتاح افزوده شدن ۱۰۰ دستگاه ون به اورژانس اجتماعی اظهار کرد: اعتبار یارانه این کالاها نسبت به سال گذشته ۷۰‌میلیارد تومان افزوده شده است و امسال در قالب بن خرید کالا با سرانه ۴۲‌هزار تومان پرداخت می‌شود. وی با اشاره به اینکه میزان این سرانه در سال گذشته ۳۲‌هزار تومان بود، تصریح کرد: این یارانه‌ها هنوز اختصاص داده نشده‌اند و با توجه به اینکه هرماه یک دوازدهم اعتبارات اختصاص می‌یابد، در صورتی که به میزان اعتبار ۷ یا ۸ دوازدهم برسیم بن‌ها را توزیع می‌کنیم که توزیع این بن‌ها مانند سال‌های گذشته از آذر ماه شروع می‌شود.

وی همچنین در خصوص بن ماه رمضان تاکید کرد: در این زمینه هنوز مصوبه دولتی و قانونی تصویب نشده است، اما تلاش‌هایی برای جذب بودجه از سازمان‌های دیگر در حال انجام است. مصری درباره بیمه زنان سرپرست خانوار گفت: این موضوع مراحل کارشناسی خود را در دولت طی می‌‌کند و در صورت نهایی شدن توسط سازمان تامین اجتماعی اعلام خواهد شد.

مصری همچنین در خصوص اورژانس‌های اجتماعی کشور خاطرنشان کرد: از جمله دغدغه‌های وزارت رفاه در خصوص مسائل اجتماعی این است که قبل از پلیسی شدن مسائل توسط جامعه مددکاران و با کمک روانشناسان بتوانند با مقابله نرم از این مسائل جلوگیری کنند که در این زمینه تاکنون دستاوردهای خوبی داشتیم و در حال حاضر شاهد فاز دوم طرح اورژانس اجتماعی با ظرفیت ۱۰۰ دستگاه ون و با حضور گروه‌های ویژه هستیم.

وی افزود: از سال گذشته حدود ۱۲۵‌هزار درخواست کمک از اورژانس‌های اجتماعی داشتیم که ۵۱‌درصد آنها افرادی بودند که خودشان مشکل داشتند و این نشان می‌دهد مردم اورژانس‌های اجتماعی را پذیرفته‌اند.

وی اضافه کرد: از این تعداد ۶۷‌درصد زنان و ۲۳‌درصد مردان بودند که بیشتر موضوع ارجاع آنها آزارها از جمله کودک آزاری و همسرآزاری با ۳۵‌درصد موارد بود.

مصری اضافه کرد: طلاق با ۱۶درصد رتبه بعدی بیشترین ارجاع را پس از آزارها به اورژانس اجتماعی تشکیل داده است. وزیر رفاه خاطرنشان کرد: ۵۲‌درصد تماس‌ها منجر به ارائه خدمات تخصصی توسط این سازمان شده است و باید توجه داشت که ورود افراد متخصص قبل از پلیسی شدن موضوع، کار بسیار مثبتی است؛ چرا که آن لحظه‌ای که شکاف ایجاد می‌شود در صورت ترمیم فاصله همان موقع از بین خواهد رفت.

وی یادآور شد: در این مدت حتی یک مورد شکایت از اورژانس‌های اجتماعی نداشتیم که این نشان می‌دهد نوع رفتارها و رسیدگی به شکایت توسط اورژانس‌های اجتماعی بی‌نظیر است.

وزیر رفاه در خصوص توانمندسازی زنان سرپرست خانوار گفت: این توانمند‌سازی هر سال در حال اجراست و اعتباراتی برای آن در نظر گرفته شده است و لایحه آن نیز تقدیم دولت شده و در حال نهایی شدن است.

وی افزود: در حال حاضر به مدت سه سال است که اعتبارات برای این موضوع در نظر گرفته شده و توفیقات آن بسیار مثبت بوده است.

وزیر رفاه با اشاره به کم بودن بودجه‌ها و اعتباراتی که توسط مجلس و دولت تصویب می‌شود، خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم منابع را افزایش دهیم و از نظر کیفی از منابع موجود درست و بهینه استفاده کنیم که این منابع منجر به توانمندی و خودکفایی زنان سرپرست خانوار شود. وی افزود: در این سال‌ها در راستای توانمندسازی کارهای خوبی صورت گرفته به ویژه درباره اشتغال زنان خانوار با حفظ کیان خانواده تلاش شده است.

در ابتدای این مراسم مسوولان سازمان بهزیستی کشور بر سر مزار شهدای بهزیستی حاضر شدند و قرائت فاتحه‌ای انجام دادند. در این مراسم همچنین ورزشکاران جانباز و معلول سازمان بهزیستی در دومین دوره مسابقات ویلچررانی سازمان بهزیستی که در ۶ کلاس و با حضور ۱۸۰ ورزشکار انجام شد، شرکت کردند و به نفرات برتر جوایزی اهدا می‌شود.