مادران سینما می‌روند
مراسم تشییع پیکر مرحوم فرخ‌لقا هوشمند، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون ایران، صبح دیروز با حضور جمع اندکی از مردم و هنرمندان از مقابل خانه سینما به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار شد.

داود رشیدی، داریوش اسدزاده، ملکه رنجبر، مریم بوبانی، پوری بنایی، منوچهر اسماعیلی، غلامرضا بنفشه‌خواه، مهوش وقاری، بهمن دان، حبیب اسماعیلی، علی دهکردی، خسرو امیرصادقی و حسین خانی‌بیک از جمله هنرمندان حاضر در مراسم تشییع پیکر مرحوم هوشمند بودند.
ابتدا اسماعیلی درباره مرحوم هوشمند گفت: معمولا در چنین مراسمی‌ از یک هنرمند شایسته برای سخنرانی دعوت می‌کنند، اما قرعه به نام من افتاد. امروز ما در جمعی حاضر شدیم که یکی از مادران سینمای ایران تشییع می‌شود. اصولا هنرمندان در جامعه به مردم بدهکارند و من تعجب می‌کنم چرا مردم نیامده‌اند طلب خود را بگیرند. اما ما باز هم بدهکاریم و در خدمت مردم هستیم.
ملکه رنجبر هم گفت: مرحوم هوشمند 60 سال به همه مردم خدمت کرد. از مردم تشکر می‌کنم که آبروی ما را جلوی بچه‌های ما می‌خرند. امثال هوشمندها بودند که برای هنر این مرز و بوم زحمت کشیدند. وقتی خیلی‌ها دست چپ و راست خود را نمی‌شناختند، آنها بودند که در زمینه هنر فعالیت می‌کردند. این هنرمندان جوانی خود را برای سینما گذاشتند.
بنفشه‌خواه دیگر سخنران مراسم تشییع پیکر مرحوم هوشمند بود که گفت: من بلد نیستم و دوست ندارم در چنین مراسمی ‌صحبت کنم. من در چند کار با این هنرمند همکاری داشتم. البته به نوعی شاگردی وی را می‌کردم. او همیشه در کار صمیمی ‌رفتار می‌کرد و مادری بزرگوار برای بچه‌های خود و هنرمندان سینما و تلویزیون بود.
پس از تشکر و قدردانی رشیدی، رییس انجمن بازیگران سینمای ایران از حضور هنرمندان و مردم در این مراسم، اسدزاده گفت: من حدود 60 سال با وی همکار بودم. ایشان در رشت به دنیا آمد و از سال 36 در تهران با من همکاری داشت. او 60 سال از عمر خود را در شناخت ادبیات، هنر و تئاتر این سرزمین گذراند.
در پایان این مراسم پیکر مرحوم فرخ‌لقا هوشمند از مقابل خانه سینما به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) تشییع شد. این مرحوم در نخستین ساعات بامداد یکشنبه ۲۱ تیرماه در منزل خود در سن ۸۱ سالگی از دنیا رفت.