این سفر 10 روزه دنیای ما را تکان داد

سفرنامه اعضای بلندپایه آکادمی اسکار به ایران که اواسط اسفندماه سال گذشته انجام شد، در وب‌سایت رسمی آکادمی اسکار قرار گرفت.

اواسط اسفندماه سال گذشته بود که جمعی از اعضای بلندپایه آکادمی اسکار شامل «سید گانیس»، رییس آکادمی به‌همراه «آنت بنینگ»، «ویلیام هوربرگ»، «فرانک پیرسون»، «فیل رابینسون» «‌آلفر وودارد»، «الن هرینگتون»، «تام پولاک» و «جیمز لانگ‌لی» با هدف افزایش همکاری میان سینمای ایران و آکادمی اسکار و همچنین آشنایی با مشکلات و چالش‌های فیلم‌سازان ایرانی به تهران سفر کردند.

«ویلیام هوربرگ»،‌ از اعضای هیات‌رییسه آکادمی اسکار اخیرا در سفرنامه‌ای که تحت عنوان «سفر به اصفهان» نوشته است، خاطرات‌ حضور ۱۰ روزه‌شان در ایران را در معرض مطالعه‌ میلیون‌ها مراجعه‌کننده جهانی به وب‌سایت آکادمی اسکار قرار داده است.

وی در ابتدای گزارش خود آورده است: «ما اولین گروه هنرمندان غربی بودیم که بعد از انقلاب ایران، به تهران سفر کردیم و میهمان خانه سینما بودیم تا با برگزاری سری سمینارها و برنامه‌های نمایش فیلم و جلسات پرسش ‌و پاسخ درباره هنر و صنعت فیلم‌سازی، بتوانیم با مشکلات و توانایی‌های فیلم‌سازان ایرانی از نزدیک آشنا شویم.»

«هوربرگ» نوشت: «مطمئنا میان سینمای ایران و سینمای جهان تفاوت‌هایی است. در ایران شرایط کار متفاوت است».

او در ادامه آورده است: «تقریبا اکثر مردم از سفر ما به ایران شگفت‌زده شدند. حتی فرانک پیرسون و فیل رابینسون (مسوولان اجرای برنامه سفر اعضای آکادمی به کشورهای مختلف) نیز پیش‌بینی نمی‌کردند این سفر انجام شود. آنچه ۹ ماه قبل از سفر ما به ایران غیرممکن می‌نمود، ناگهان رنگ واقعیت به خود گرفت و این به لطف اراده و تلاش رییس پروژه و کمک برخی مقامات غیردولتی ایران بود که ما توانستیم نیمه‌شب ۲۸ فوریه ۲۰۰۹ وارد فرودگاه تهران شویم.»

«هوربرگ» در سفرنامه خود آورده است: «توصیف همه اتفاقات این سفر ۱۰ روزه در یک گزارش مقدور نیست. اما از شیرین‌ترین آنها می‌توانم به مراسم نمایش فیلم «لوک خوش‌دست» فرانک پیرسون اشاره کنم. ترجمه‌ آهنگ‌های Eminem برای طرفداران او در وسط میدان نقش جهان اصفهان که من و آنت بنینگ انجام می‌دادیم نیز بسیار جالب بود.»

در ادامه می‌خوانیم: «تلاش دسته‌جمعی ما هنگام بازگشت از اصفهان به تهران که داخل خودرو در خیال‌مان، طرح فیلمی را می‌ریختیم که روزی با بازگشت به ایران خواهیم ساخت یا نمایش فیلم جدید اصغر فرهادی - «درباره الی»- که واقعا ما را شگفت‌زده کرد، از دیگر خاطرات شیرین این سفر است.»

«هوربرگ» در ادامه سفرنامه خود به ایران در آکادمی اسکار نوشت: «تجربه ما از حضور در ایران، از فرهنگ آن، از سینمای کیارستمی، از اشعار حافظ، از رسانه‌هایی که هریک به‌نوعی انگیزه ما از سفر به ایران را انعکاس می‌دادند، همگی شگفت‌انگیز بودند.»

تهیه‌کننده فیلم‌های «کوهستان سرد» و «بادبادک‌باز» همچنین نوشت: «به جرات باید بگویم ایران پیچیده‌ترین کشوری است که من تاکنون دیده‌ام و از بابت سفر به آنجا واقعا خوشبخت هستم. در هیچ کجای دنیا مردم طبقه عادی چنین استقبال گرمی در خیابان از ما نداشتند؛ به‌طوری‌که ما جمله «دوستتان داریم» را بارها از زبان آنها شنیدیم.»

«هوربرگ» در پایان می‌نویسد: «انگیزه شناخت و آشنایی با نقاط مشترک‌مان با هنرمندان، بازیگران‌ و فیلم‌سازان ایرانی دقیقا همان چیزی بود که ما را به ایران کشاند و از این نقطه‌نظر، این سفر ۱۰ روزه دنیای ما را تکان داد. سفر ما به اصفهان و بازگشت به خانه یک موفقیت غیرقابل‌وصف است.»