فرخ‌لقا هوشمند هم رفت

فرخ‌لقا هوشمند بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون در ۸۱ سالگی از دنیا رفت. وی که از پیشکسوتان عالم تئاتر، سینما و تلویزیون است، سال ۱۳۰۷ در رشت به دنیا آمد. هر چند خیلی‌ها بیشتر او را با نقش «ننه‌آقای صمد» می‌شناسند اما او یکی از چهره‌های پرکار تئاتر، سینما و تلویزیون بوده که سال‌ها روی صحنه تئاتر رفته و در فیلم‌ها و سریال‌های بسیاری ایفای نقش کرده؛ از جمله در فیلم «باشو غریبه کوچک» و «مسافران» ساخته بهرام بیضایی. این بازیگر پیشکسوت سینما به دلیل عارضه‌مغزی چند هفته‌ گذشته در بیمارستان بستری بود، طی روزهای گذشته به منزل منتقل شده بود و در منزل از دنیا رفت.

فرخ‌لقا هوشمند با نام اصلی فرخ‌لقا پوررسول، همسر رضا هوشمند بازیگر سینما و تئاتر بود که دوران بازیگری را در هنرستان هنرپیشگی زیرنظر عطاء‌الله زاهد، مجید محسنی و حمید قنبری در سال ۱۲۳۴ آغاز کرد و بلافاصله در تئاتر گیلان فعال شد. پدر او از بنیانگذاران تئاتر در رشت و ایران بوده است.

این بانوی هنرمند و شیرین زبان که در سال‌های گذشته هم در سریال‌ها و فیلم‌های بسیاری هنرآفرینی کرده بود، در بیان یکی از خاطرات دوران طولانی بازیگری‌اش می‌گوید: در فیلمی با بهروز وثوقی بازی داشتم، صحنه‌ آخر فیلم بود، داستان فیلم از این قرار بود که بهروز، عاشق دختر من شده بود، بهروز پسر ِ من بود آن دختر هم دختر من بود، خودشان خبر نداشتند خواهر و برادر هستند، دختر را یک خانواده گرفته بود و از او نگهداری می‌کرد. آخر سر دیدم که کار دارد به جاهای باریک می‌کشد به بهروز گفتم این دختر خواهر تو است، بهروز گفت پس تو به من دروغ گفتی؟ و یک سیلی محکم زد توی گوش من، گوشم کر شد، به هر حال من را به خانه‌ خودش برد تا به اصطلاح از من دلجویی کند.

از مجموعه‌های تلویزیونی و فیلم‌های کارنامه هنری فرخ لقا هوشمند می‌توان به «کوچک جنگلی»، «لبخند زندگی»، «عیاران»، «داستان یک شهر»، «خانه به خانه»، «مدرسه مادربزرگ‌ها»، «سوخته‌دلان»، «تهران ۱۱»، «دردسر بزرگ»، «سایه‌ها»، «چراغ جادو»، «قصه‌های شهرک»، «دختران»، «مامان آفاق» و در فیلم‌های سینمایی چون«علی واکسی»، «شب قوزی»، «شوهر آهوخانم»، «کلاغ»، «باشو غریبه کوچک»، «شکار خاموش»، «افسانه آه»، «رنو تهران ۲۹»، «دو نفر و نصفی»، «مسافران»، «چهارشنبه عزیز»، «دو همسفر»، «الو الو من جوجوام»، «همسر»، «بلوف»، «کلاه قرمزی و پسرخانه»، «سفر»، «اشک و لبخند»، «شراره»، «رقص و شیطان» و ... اشاره کرد.