آیت‌ا... العظمی مکارم شیرازی با صدور بیانیه‌ای، کشتار وسیع مسلمانان در چین را محکوم کرد.

به گزارش ایلنا ، بیانیه این مرجع تقلید شیعیان به این است:‌ بسم‌الله الرحمن الرحیم

اخبار وحشتناکى که از ایالت سین‌کیانگ چین درباره کشتار وسیع و سرکوب مسلمانان این منطقه منتشر شده است، موجب تاسف شدید هر مسلمان و انسان آزاده‏اى است. این منطقه که در غرب چین واقع شده و تقریبا یک‌ششم مساحت چین را تشکیل مى‏دهد، اکثریت قاطع اهالى آن مسلمانند، تنها گروه کوچکى از نژاد «هان» از کمونیست‌ها در آنجا زندگى مى‏کنند. این منطقه صنعتى و حاصلخیز اخیرا محل شدیدترین درگیری‌ها بین مسلمانان و گروه نژادپرست هان واقع شده است، گرچه دولت چین آن را یک نزاع قومى قلمداد مى‏کند؛ ولى حمایت دولت از گروه مخالف و سرکوب شدید مسلمانان و تعطیلى مساجد آنها همه حکایت از این دارد که توطئه‏اى بر ضد مسلمین منطقه در جریان است.

درست است که دولت و ملت چین روابط دوستانه و نزدیکى در امور اقتصادى و سیاسى با ما و سایر کشورهاى اسلامى دارند؛ ولى این دلیل بر آن نمى‏شود که برادران و خواهران مسلمان ما را در آن منطقه به وضع فجیعى سرکوب کنند و ما خاموش بنشینیم.

ما ضمن محکوم کردن شدید این سرکوب‏ها از همه مسلمانان و تمام آزادگان جهان دعوت مى‏کنیم که اعتراض شدید خود را نسبت به این حرکت غیر دوستانه اظهار دارند و یک صدا از دولت چین بخواهند که به این وضع خاتمه داده و مجرمان را مجازات کنند.

مردم از مسوولان دولت جمهورى اسلامى نیز انتظار دارند در این مورد سکوت نکنند و موضع قوى مناسبى بگیرند و برادران و خواهران مسلمان خود را تنها نگذارند.