دکتر «شاهرخ‌خان»!

نگاه سوم- «شاهرخ‌خان» بازیگر و سوپراستار سینمای هند یک دکترای افتخاری گرفت و این دکترای افتخاری طی یک مراسم رسمی در شهر لندن به وی اهدا شد.

اهدای این دکترای افتخاری از سوی مدیران دانشگاه «بدفوردشایر» لندن صورت گرفت. دکترای افتخاری این دانشگاه در زمینه فرهنگ و هنر است و معمولا به آن دسته از هنرمندان خارجی تعلق می‌گیرد که کارها و اقدامات مهمی در زمینه‌های فرهنگی و هنری در کشور خود انجام داده باشند.

«لس ادبون» مدیر دانشگاه بدفورد شایر این دکترای افتخاری را به بازیگر مطرح و مسلمان بالیوودی هدیه کرد.

شاهرخ‌خان با لباس سنتی هندی و نه لباس رسمی کت و شلوار و کراوات در این مراسم حاضر شد و پوشش هندی او سخت مورد توجه حضار و رسانه‌های گروهی قرار گرفت. با این حال زمانی که برای دریافت دکترای افتخاری خود می‌رفت کمی هیجان‌زده به نظر می‌رسید.

شرکت غیرانتفاعی «روتز تو روتز» که یک نهاد مستقل و غیردولتی است چند ماه قبل شاهرخ‌خان را نامزد دریافت این جایزه کرد. یکی از هدف‌های اصلی این شرکت متحد کردن اقوام جنوب آسیا با یکدیگر است. به اعتقاد مدیران، شرکت شاهرخ‌خان با فیلم‌هایی که تهیه و بازی کرده به صورت چهره محبوب مردم اکثر کشورهای آسیایی درآمده و توانسته گام مهمی در جهت وحدت و همدلی اقوام کشورهای آسیایی بردارد.

دکترای افتخاری به دلیل اعتبار دادن به فعالیت‌های والای هنری شاهرخ‌خان به وی اهدا شده است؛ البته دانشگاه بدفورد شایر ۲۹ هزار دانشجو دارد که ۱۳۰۰ نفر از آنها هندی هستند.

تا قبل از این شاهرخ‌خان در کنار جوایز متعدد سینمایی که دریافت کرده موفق به دریافت القاب و عنوان‌های افتخارآمیز زیادی نیز از سوی گروه‌ها و سازمان‌های اجتماعی و دانشگاه‌های بین‌المللی شده است. او که از سوی رسانه‌های گروهی هند لقب‌های «پادشاه سینمای هند» و «خان بزرگ بالیوود» را گرفته در اوایل دهه نود با بازی در نقش ضد قهرمان فیلم‌های موفقی مثل «دار» و «بازیگر» به شهرت فراوانی رسید.

شاهرخ‌خان متولد ۲ نوامبر ۱۹۶۵ در دهلی‌نو پایتخت هندوستان است. خانواده شاهرخ‌خان وضعیت اقتصادی متوسطی داشتند؛ اما در حال حاضر او یکی از گران قیمت‌ترین ستارگان سینمای هند با دستمزد افسانه‌ای است. این جوان علاقه‌مند به تحصیل و ورزش روزی می‌رفت تا به عنوان یک ورزشکار حرفه‌ای فعالیت کند و شاید کمتر کسی بداند او روزگاری کاپیتان تیم ملی کریکت هندوستان بود، اما به درخواست والدین خود در رشته اقتصاد و در دانشگاه هنسراج دهلی‌نو به تحصیل پرداخت لیسانسش را گرفت و وارد رشته فیلمسازی شد و مدرک فوق لیسانس خود را در این رشته دریافت کرد. با این حال شاهرخ به جایی نرسیده بود تا اینکه در سال ۹۱ با یکی از دوستانش وارد بمبئی می‌شود و مورد توجه هیمامالینی ستاره زن آن زمان روزگار قرار می‌گیرد، هیما می‌خواهد تا او بازیگر اولین فیلمی باشد که کارگردانی می‌کند. ۱۲ سال بعد پس از آن فیلم شاهرخ‌خان به سوپراستار سینمای هند بدل می‌شود.

شاهرخ‌خان در حال حاضر یک کمپانی تولید فیلم به نام دریمز آنلیمیتد را اداره می‌کند.او در سال ۲۰۰۴ از سوی مجله تایم یکی از بهترین بازیگران هند لقب گرفت و در سال‌های ۱۹۹۸، ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ به ترتیب برای فیلم کوچ کوچ هتاهه و دیو داس و کال هو نا هو برنده بهترین بازیگر سال شد.

حضور در فیلم‌هایی مثل «دیل واله دولهاینا له جائینگه» و «کارن آرجون» او را به عنوان یک قهرمان رمانتیک معرفی کرد. هر دو فیلم جزو کارهای بسیار پرفروش سینمای هند هستند. وی در سال‌های اخیر بازیگر فیلم‌های بسیار موفقی مثل «کاپی خوشی کاپی غم»، «هرگز از خداحافظی نگو»، «چلته چلته»، «رب نادی جودی» و «مه هونا» بوده است.

شاهرخ‌خان در کنار «آمیتاب باچان» و «عامرخان» مشهورترین و گران‌ترین بازیگران ۲۰ سال اخیر سینمای هند است که در سرتاسر دنیا طرفدار دارند و چهره‌های شناحته شده‌ای محسوب می‌شوند. او به تازگی بازی در درام خانوادگی و اجتماعی «نام من خان است» را در کنار «کاجول» تمام کرده است.